تغییر شکل انتخابات با ورود لحظه رفسنجانی

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست

جیسون رضائیان

دو تن از مناقشه‌برانگیزترین شخصیت‌های ایران روز شنبه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کردند.

ورود هاشمی رفسنجانی واسفندیار رحیم مشایی شکل انتخابات را تغییر داد. پیش از آن چنین به نظر می‌رسید که انتخابات عموما با رقابت نیروهایی انجام می‌شود که به رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای وفادار هستند.

اما اگر صلاحیت این دو نفر تایید شود هر دو آرای کسانی را بدست خواهند آورد که پیش از این از اصلاح‌طلبان هواداری کرده بودند.

رفسنجانی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رئیس‌جمهور ایران بوده از بنیانگذاران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و از حمایت یک رئیس‌جمهور پیشین دیگر، محمد خاتمی، نیز برخوردار است. رفسنجانی که از ثروتمندترین افراد کشور محسوب می‌شود همواره متهم به فساد مالی بوده، اما دیگران به او به عنوان فرصتی برای ترمیم روابط با آمریکا نگاه می‌کنند.

وقتی رفسنجانی که در میان حلقه شدید امنیتی از میان جمعیت برای نام‌نویسی پیش آمد، مشخص شد که مشایی که از حمایت احمدی‌نژاد برخوردار است چند قدم آن طرف‌تر مشغول نام‌نویسی است.

مشایی مانند رئیس‌جمهور کنونی پشتیبانی روحانیون را از دست داده‌ است و عده‌ای او را بخشی از “جریان انحرافی” می‌دانند. منتقدان احمدی‌نژاد و مشایی آن‌ها را متهم می‌کنند که نقشه مشابه پوتین-مدودف را در سر دارند تا احمدی‌نژاد چهار سال نزدیک به قدرت باقی بماند و دوباره برای دور سوم نامزد ریاست‌جمهوری شود.

اقدام رفسنجانی و مشایی تنور سرد انتخابات پیش رو را گرم کرده است. ۱۲ عضو شورای نگهبان تا ۲۳ ماه مه فرصت دارند تا صلاحیت نامزد‌های انتخابات را بر اساس میزان تحصیلات، التزام عملی به جمهوری اسلامی و نظام سیاسی آن بررسی کنند.

هم رفسنجانی و هم مشایی هر دو سال‌ها از شخصیت‌های محوری سیاست ایران بوده‌اند که کار را برای رد صلاحیت آن‌ها دشوار می‌کند. رفسنجانی هفته گذشته گفته بود تنها در صورتی نامزد می‌شود که رهبر او را تایید کند.

همچنین روز شنبه تعدادی از اصولگرایان به خاطر وفاداری به اصول جمهوری اسلامی وارد رقابت شدند. مهمترین آنها شهردار تهران، محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی وزیر امورخارجه اسبق و دانش‌آموخته دانشگاه جان هاپکینز هستند.

قالیباف، ولایتی و حداد عادل رئیس سابق مجلس با هم یک ائتلاف تشکیل داده‌اند. آنها قبول کرده‌اند از هر کدامشان که اقبال بیشتری داشت حمایت کنند.

به نظر می‌رسد علی اکبر ولایتی که اکنون مشاور رهبر ایران است نامزد مورد نظر رهبر باشد.

با نزدیک شدن ساعت پایانی، امیدها برای حضور رفسنجانی و مشایی کمرنگ شده بود. همین که برخی از مردم داشتند ساختمان را ترک می‌کردند، نزدیک در ورودی که از ساعت‌های قبل پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی حضور داشتند شلوغ شد.

وقتی رفسنجانی وارد ساختمان شد، جمعیت برای او نوعی هیجان نشان داد که معمولا برای افرادی جوان‌تر نشان می‌دهند: جمعیت یکدیگر را هل می‌دادند تا به او نزدیک شوند، عده‌ای گریه می‌کردند و می‌گفتند او آمده تا کشور را نجات دهد.

رفسنجانی به خبرنگاران گفت: “آمده‌ام تا به مردم خدمت کنم و آنها حق دارند به من رای بدهند یا ندهند.”

وقتی از مشایی پرسیده شد اگر شورای نگهبان صلاحیتش را رد کند چکار می‌کند گفت: “ما باید همگی قانون را رعایت کنیم، از جمله من.”

پس از مشایی، احمدی‌نژاد در حمایت از او صحبت کرد و گفت: “۲۸ سال است که مشایی را می‌شناسم. او مومن است. دیندار و عملگراست. مشایی احمدی‌نژاد است و احمدی‌نژاد مشایی است.”

منبع: واشنگتن پست - 11 مه 2013