روحانی: قوه‌قضاییه مستقل است

نویسنده
حسین محمدی

» کسی حق ندارد به دستگاه قضا فشار بیاورد

هم‌زمان با بازداشت‌ها و احضارهای جدید در ایران٬ حسن روحانی در همایش سالانه قوه‌قضاییه گفت که دستگاه قضایی در ایران مستقل است.

رییس‌جمهوری اسلامی در همایش سالانه قوه‌قضاییه با بیان اینکه “قوه قضائیه از دید قانون اساسی مستقل است و قضات آن با استقلال به داوری می‌نشینند”٬ گفت: “احزاب و گروه‌ها حق دارند حرف بزنند و نقد کنند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند حکم صادر کند و هر کس در هر گوشه‌ای نشسته فکر کند که می‌تواند حکم صادر کند”.

همایش سراسری قوه‌قضاییه٬ روزگذشته با سران سه قوه و برخی از مسئولان کشوری و لشکری کار خود را آغاز کرد. در این همایش مسئولان قوه‌قضاییه و وزیر دادگستری به ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته خود می‌پردازند.

حسن روحانی در این همایش با اشاره به لزوم فراجناحی عمل کردن قوه‌قضاییه گفت: “ما دولت جناحی و یا فراجناحی داریم و حتی مجلس ممکن است گاهی در اختیار یک اکثریت قرار گیرد، اما تنها جایی که باید فراجناحی باشد قوه قضائیه است که از هیچ جای آن نباید احساس شود که جناحی است”.

روحانی اما تنها سخنران این مراسم نبود. صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه نیز در سخنانی پاسخ برخی نقدهای منتقدان را داد٬ سیاست‌های این قوه را تشریح کرد و به ترسیم برنامه های آینده اش پرداخت.

وی از قصاص به عنوان “حق” نام برد: “قرآن به صراحت می‌گوید که در قصاص حیات است، قصاص حق است. بنابراین ما نمی‌توانیم جلوی اعمال حق را به دلیل اظهارنظر برخی از جامعه‌شناسان غربی بگیریم”.

وی همچنین به انتقاد از بحث‌های حقوقی در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: “در ابتدای دوره پنجساله یکی از مدیران دستگاه قضائی با هدف تبریک سمت پیش من آمد و کتابی در زمینه حقوق و جزا به من هدیه داد. من این کتاب را مطالعه کردم و دیدم نویسنده کتاب به هیچ عنوان سیاست‌های دینی قوه قضائیه را قبول ندارد و برای مثال این موضوع که در قانون پدری که فرزند خود را می‌کشد و یا فرد عاقلی که دیوانه‌ای را می‌کشد قصاص نمی‌شود به تمسخر گرفته بود. در دانشگاه‌های ما عین همین حرف‌ها را به خورد دانشجویان می‌دهند”.

اشاره‌ صادق لاریجانی به انتقادهایی است که طی سال‌های گذشته در ارتباط با بحث اعدام‌ها در ایران مطرح شده. ایران یکی از بالاترین نرخ های اعدام‌ در جهان را دارد.

مسئولان قوه‌قضاییه و گروه‌هایی از اصول‌گرایان همچنین بر این باورند که دانشگاه‌ها وانتقاد برخی اساتید دانشگاه از قصاص باعث شده است که دانشجویان نیز نظرمخالفی نسبت به آن پیدا کنند.

در سال‌های گذشته قوه‌قضاییه با افرادی که دیدگاهی انتقادی نسبت به مساله قصاص داشته‌اند٬ برخورده کرده است. از آن جمله می‌توان به عمادالدین باقی اشاره کرد. در یکی از آخرین نمونه‌ها از این دست نیز روزنامه آسمان به دلیل انتشار گفت‌وگویی با داوود‌هرمیداس باوند٬‌ که در آن از این حکم انتقاد کرده بود٬ توقیف شد.

 محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه هم از دیگر حاضران این همایش بود که در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران بار دیگر به انتقاد از احمد شهید٬ گزارش‌گر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در ایران٬ پرداخت.

 لاریجانی گفت که “این چهارمین گزارشگری است که به ایران آمده و آخرین گزارشگر هم نخواهد بود” و “این گزارش‌ها تهاجمی است و غربی‌ها هر زمان که بخواهند اقدامی علیه ما انجام دهند از موضع حقوق بشر وارد می‌شوند”.

لاریجانی اضافه کرد: “احمد شهید نه صلاحیت گزارشگری دارد و نه گزارش‌هایش دارای اعتبار است… کسانی که با ما سر سازگاری ندارند از باب حقوق بشر وارد می‌شوند”. به باور لاریجانی “جمهوری اسلامی ایران ستاره دموکراسی و عدالت در منطقه است”.

احمد شهید٬ گزارش‌گر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران٬ تاکنون چندین گزارش درباره عملکرد جمهوری‌اسلامی در زمینه حقوق‌بشر منتشر کرده اما نه در دولت احمدی‌نژاد و نه در دولت روحانی٬ اجازه حضور در ایران را پیدا نکرده است.

گزارش‌های وی جمهوری‌اسلامی را متهم می‌کند که در موارد متعددی اقدام به نقض حقوق‌بشر کرده است؛ گزارش‌هایی که باعث خشم مسئولان جمهوری‌اسلامی شده و آن‌ها گفته‌اند که مفاد این گزارش‌ها توسط مخالفان جمهوری‌اسلامی و گروه‌های اپوزیسیون تهیه شده و قابلیت استناد را ندارد.