گام نخست؛ آزادی زندانیان و رفع حصر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» درخواست حقوق بشری از رئیس جمهور منتخب

چند روز پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، درخواست‌ها برای رفع حصر از رهبران جبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی بالا گرفته است. در همین راستا سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از روحانی خواسته است میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان سیاسی را آزاد کند.

رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی از جمله وعده های انتخاباتی حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران بود؛ خواسته‌ای که در روزهای پایانی به یکی از شروط اصلی شرکت گروه‌های مختلف در انتخابات تبدیل شد. پس از اعلام پیروزی روحانی که به سرعت به بستری برای طرح مجدد خواسته های معترضان تبدیل شد، طرفداران وی با حضور در خیابان خواستار رفع حصر رهبران جنبش سبز و آزادی سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند.

حسن روحانی، نامزد مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفته بود در صورت پیروزی شرایطی فراهم می کند که در یک سال آینده نه تنها آنها که در حصر هستند، بلکه حتی آنهایی هم که در ارتباط با اتفاقات سال ۸۸ به زندان رفته‌اند آزاد شوند.

به دنبال پیروزی روحانی ۴۷ زندانی سیاسی هم در نامه‌ای به او خواهان تحقق مطالباتی شده‌ بودند که در دوره تبلیغات انتخاباتی مطرح شدند و “سرلوحه آنها تامین و حفظ کرامت و آزادی‌های قانونی همه شهروندان است.“مطالباتی چونرعایت حقوق مردم، برچیدن فضای پلیسی و امنیتی، رفع محدودیت های نهادهای اجتماعی و بهبود وضعیت معیشتی مردم.

همزمان شورای مشاوران اصلاح طلبان نیز در پنجمین بیانیه خود خواستار همراهی رهبر، رئیس جمهور و سایر مسئولان برای دلجویی از آسیب دیدگاه سال ۸۸ و رفع حصر و آزادی زندانیان شده اند.

به دنبال اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگار به همراه رهبران جنبش سبز بازداشت و زندانی شدند. بسیاری از آنها هم اکنون در زندان به سر می برند.

سازمان عفو بین الملل اینک در بیانیه خود از روحانی خواسته است که در نخستین گام آزادی زندانیان سیاسی، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی را در دستور کار قرار دهد.

این سازمان جهانی مدافع حقوق بشر، در بیانیه خود با اشاره به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در خصوص بهبود وضعیت حقوق بشر، گفته است که عملکرد ماه های آینده نشان خواهد داد که او تا چه اندازه موفق به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد شد.

 حسیبه حاج صحراوی، قائم مقام مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، با اشاره به پیشنهادات آقای روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر و ابراز امیدواری نسبت به تحقق آنها گفته است: “مردم وعده توخالی و شعار نمی‌خواهند، بلکه انتظار اقداماتی عینی دارند.”

 این فعال حقوق بشر همچنین انتخاب حسن روحانی را فرصتی برای بازنگری حاکمیت در خصوص آزادی “تمام زندانیان مظلوم” و خاتمه دادن به آزار فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و خانواده‌هایشان دانسته است.

حسن روحانی، سیاست‌مدار میانه‌رو مورد حمایت اصلاح طلبان و چهره‌هایی مانند محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد با کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

در جشن‌های خیابانی حامیان آقای روحانی، بسیاری از معترضان شعارهایی در لزوم رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی سر دادند.