مجلس قانون شکنی دولت را بررسی می کند

نویسنده
آرش معتمد

» به دنبال انتقاد لاریجانی از گردنکشان

اندک زمانی پس از هشدار علی لاریجانی در خصوص “گردنکشی” قانون شکنان، روز گذشته برخی نمایندگان مجلس هم از عدم اجرای قانون از سوی محمود احمدی نژاد انتقاد کردند و از دولت خواستند مصوبات خود را مطابق با قوانین تصویب شده در مجلس پیش ببرد. همزمان محمود احمدی نژاد در واکنش به این سخنان از جناح بندی های سیاسی انتقاد کرد.

حسین سبحانی نیا از نمایندگان مجلس، دیروزدولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که  به مدت دو ماه از ارسال مصوبات خود برای تطبیق با قوانین مجلس اجتناب کرده است. آنچنان که خبرگزاری کار گزارش می دهد، این عضو هیات رئیسه مجلس ضمن اشاره به بررسی این تخلف طولانی مدت دولت  از سوی معاونت نظارت و هیات تطبیق قوانین مجلس، همچنین به اصل 138 قانون اساسی اشاره کرد که خواستار تطبیق تمامی مصوبات دولت با قوانین پارلمان است.

اظهارات روز یکشنبه حسین سبحانی نیا  در خصوص زیر پا گذاشتن قانون اساسی از سوی دولت، در ادامه موج جدید انتقادات  طیف های میانه رو اصولگرایان از قانون شکنی محمود احمدی نژاد است که از پنج شنبه گذشته با اظهارات علی لاریجانی آغاز شده است.

 

عدم رعایت قانون گردنکشی است

 رئیس مجلس هشتم در آن سخنان که در اولین یادواره شهدای روستای شهرستانک ایراد شد، به طور تلویحی محمود احمدی نژاد را “گردن کش” خواند و با “قبیح” خواندن قانون شکنی های وی افزود: “این ظلم به مردم است ما در مجلس شورای اسلامی روی اجرای قانون ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم کسی آن را رعایت نکند؛ چراکه این یک گردنکشی است و تخلف از قانون قباحت دارد.”

رئیس مجلس هشتم  همچنین تاکید کرد: “در مجلس با کسی تعارف نداریم و اگر کسی بخواهد به حقوق ملت تجاوز کند یا تساهل کند‏ چه در اقتصاد و چه در فرهنگ حتما در مقابل او موضع می‌گیریم.”

در حالی که چهار ماه از آغاز سال 89 می گذرد کشمکش جدید میان مجلس و دولت سومین چالشی جدی میان این دو نهاد در سال جاری است. در سه ماه نخست اختلاف نظرهای جدی بر سر قانون پرداخت یارانه ها، بخش بزرگی از این چالش ها را شامل می شد و پس از آن در هفته های اخیر نزاع بر سر وقف اموال دانشگاه آزاد، درگیری مجلس و دولت جمهوری اسلامی را به اوج رساند.

 

لاریجانی دو وزیر را فراخواند

در همین ارتباط تنها دو روز پس از حملات تند لفظی علی لاریجانی علیه دولت،  رئیس پارلمان در نخستین روز هفته، برای مقابله عملی با تخطی دولت از پایبندی به قانون، وزرای آموزش و پرورش و علوم را به خاطر عدم اجرای  قانون “پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای” به مجلس فرا خواند.

فراخواندن دو وزیر دولت احمدی نژاد به مجلس پس از آن صورت گرفت که اعضای کمیسیون آموزش مجلس با نگارش  دو نامه از علی لاریجانی خواستند جلوی این مصوبه را بگیرد. روز گذشته اسفندیار اختیاری از اعضای کمیسیون مذکور در همین باب به خبرگزاری مهر گفت: “هرگونه اقدام در زمینه آموزش نیازمند زمان مناسب است و باید به این نکته توجه داشت که با بخشنامه نمی‌توان یک روند را در یک دوره کوتاه‌مدت تغییر داد.”

وی همچنین با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس با “کار کارشناسی” تصویب شده است، در انتقاد از سیاست های آموزشی دولت خاطرنشان کرد: “ما می‌دانیم که در زمینه‌ای همچون آموزش مدیریت از بالا به پایین جواب نمی‌دهد.”

حسین سبحانی نیا نیز در همین ارتباط از برخورد سلیقه ای محمود احمدی نژاد در اجرای قانون انتقاد کرد و اعمال سلیقه های غیر قانونی از سوی رئیس دولت دهم را به چالش کشید.

 

ادامه چالش رسائی و لاریجانی

برخی کارشناسان بر این باورند چالش جدید میان رئیس مجلس و رئیس دولت در واقع در ادامه نزاعی است که در هفته های گذشته بر سر وقف اموال دانشگاه آزاد رخ داد. در آن برهه حامیان دولت ضمن برگزاری تظاهراتی در مقابل مجلس به انتقاد شدید از علی لاریجانی به خاطر حمایت از دانشگاه آزاد پرداختند. شعارها علیه رئیس پارلمان به اندازه ای تند بود که از آن به عنوان شدید ترین حملات به یک مقام کنونی جمهوری اسلامی یاد می شود.

این اقدام خشم لاریجانی را برانگیخت تا آنجا که وی از حمید رسائی از حامیان دولت در مجلس که در جمع تظاهرکنندگان حضور داشت به دلیل انتشار یک یادداشت به هیأت داوری فراکسیون اصولگرایان شکایت کرد. اما سایت رجانیوز وابسته به دولت دهم روز گذشته از وارد نبودن این شکایت از سوی هیات مذکور خبر داد و به نقل از رسائی نوشت: “اکنون نیز خواهید دید که رسانه هایی مانند خبر آنلاین، خانه ملت، ایلنا و… که پیگیر خبر شکایت آقای لاریجانی از من بودند، در خصوص نتیجه این موضوع سکوت خواهند کرد، چون قاعده جنگ نرم این است: شعار دانستن حق مردم است را سر دهید ولی به آن عمل نکنید!”

 

احمدی نژاد و فاتحه خوانی

اما همزمان با دمیده شدن بر آتش نزاع تازه مجلس و دولت جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد که تاکنون موضعی علنی نگرفته، عصر روزگذشته  در همایش مسؤولان نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها از جناح بندی های سیاسی انتقاد و تاکید کرد: “این امر  فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب را خوانده است.”

 جالب آنکه احمدی نژاد در حالی از انقلاب سخن به میان آورده است که علی لاریجانی روز پنج شنبه با انتقاد از “فرصت طلبی” عده ای تصریح کرده بود: “البته هر زمانی انقلابی صورت می‌گیرد، عده‌ای فرصت‌طلب دعوی ارث می‌کنند و کسانی که هیچ سابقه‌ای در انقلاب نداشتند و یا کم داشتند، چنان انقلابی می‌شوند که می‌خواهند افراد صدر انقلابی را از عرصه بیرون کنند.”

این سخنان در حالی مطرح می شود که در یکسال گذشته و از زمان برگزاری انتخابات بحث برانگیز 22 خرداد، حامیان محمود احمدی نژاد کوشش کرده اند رهبران جنبش سبز راکه  در سه دهه اخیر پست هایی همچون نخست وزیری، ریاست مجلس و ریاست جمهوری اسلامی برعهده داشتند خارج از دایره انقلاب  معرفی کنند و اصولگرایان مجلس شورای اسلامی به ریاست لاریجانی با مواضع دولت همراهی کرده اند.