بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

یک روز پس از آنکه معاون اول قوه قضائیه، خبر از اعدام قریب الوقوع 9 نفر دیگر از بازداشت شدگان حوادث اخیر داد، دادستان تهران اعلام کرد که هنوز نظر قطعی دادگاه تجدیدنظر در مورد پرونده ۹ نفر به اتهام محاربه صادر نشده است.

اما این سخن جعفری دولت آبادی، از نگرانی های افکار عمومی و خانواده های زندانیان سیاسی نکاست چرا که در مورد آرش رحمانی پور و محمدرضا علیزمانی نیز پرونده هنوز در دادگاه تجدید نظر بودو حکم نهایی به وکلا، خانواده ها و خود این دو نفر ابلاغ نشده بود اما یکباره دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر از اعدام آن دو داد.

در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست اجرای حکم ۹ نفری راکه به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند، متوقف کنند.

عفو بین‌الملل در این بیانیه از ناصر عبدالحسنی و رضا کاظمی به عنوان دو تن از 9 نفری که قرار است در ایران اعدام شوند نام برده و نوشته است که مقام‌های ایران قصد دارند این ۹ نفر را پیش از فرارسیدن سالگرد انقلاب ایران در ۲۲ بهمن ماه اعدام کنند.

هویت هفت نفر دیگر از این زندانیان سیاسی که به اعدام محکوم شده و در خطر اعدام قرار دارند، اعلام نشده است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان در این بیانیه، صدور احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان را ناعادلانه دانسته و افروده که آنها از دسترسی به وکیل محروم بوده و برخی از این افراد، برای اعتراف تحت فشار قرار داشته‌اند.

همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد نگران صدور حکم اعدام برای آن دسته از روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی است که در ایران زندانی هستند.

این سازمان با تاکید بر اینکه “رهبران جمهوری اسلامی گمان می‌کنند با اعدام می‌توانند آرامش را به کشور بازگردانند” هشدار داده که جمهوری اسلامی با اجرای سناریوی وحشت علیه معترضان و برگزاری دادگاه‌های استالینی، قصد دارد مخالفان را تحت فشار قرار دهد.

 

بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی

این هشدار ها و اعلام نگرانی ها در حالی صورت می گیرد که بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی در ایران از سویی و صدور احکام سنگین برای این فعالان از سوی دیگر همچنان ادامه دارد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر صبح روز گذشته بازداشت شده است. مادر آقای قاسمی کرمانشاهی، با تایید خبر بازداشت فرزندش گفته است که ماموران اداره اطلاعات کرمانشاه، صبح چهارشنبه پس از تفتیش منزل، فرزندش را بازداشت و کیس کامپیوتر و برخی اسناد و مدارکش را با خود بردند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، سخنگوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر کردستان و عضو فعال کمپین یک میلیون امضا است.

 

چهار سال زندان برای جواد ماهزاده

همزمان حکم دادگاه جواد ماهزاده اعلام شد. این نویسنده و روزنامه نگار ادبی، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. جواد ماهزاده از اوایل آبان ماه در بازداشت به سر می برد و چندی پیش بیش از ۹۰ نویسنده، منتقد و روزنامه نگار ادبی در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار رعایت قانون درباره او و آزادی سریعش شده بودند.

 

اولین ملاقات بدرالسادات مفیدی

روز پنجشنبه بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران، توانست با خانواده خود دیدار کند.

به گزارش وبلاگ تا آزادی زندانیان در بند، این روزنامه نگار با سابقه، از روحیه خوبی برخوردار بوده و گفته است که در سلول عمومی بند ۲۰۹ نگه داری می شود. اتهامات این روزنامه نگار در ارتباط با رحلت آیت الله منتظری عنوان شده است.

از سوی دیگر از مسعود آقایی، همسر این روزنامه نگار، خبری در دست نیست. او تنها یک بار در ابتدای بازداشت خود توانست با خانواده اش تماس بگیرد و از نگه داری خود در زندان اوین خبر دهد.

گفتنی است بدرالسادات مفیدی به همراه همسرش مسعود آقایی پس از عاشورا بازداشت شده اند و از اتهامات رسمی آنان تا کنون اطلاعی در دست نسیت.