پیغام های ایران و آمریکا در روز تحلیف

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همه در انتظار تعامل

همزمان با سخنرانی حسن روحانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری و تاکید بر گفتگو از جایگاه برابرو اعتمادسازی دوجانبه برای رابطه با ایران،‌ وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت عزم دولت جمهوری اسلامی آماده تعامل اساسی و جدی با ایران است.

 حسن روحانی رئیس جدید جمهوری اسلامی طی سخنانی در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی گفت: “تنها راه تعامل با ایران، گفتگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی دوجانبه، احترام متقابل و کاستن از خصومت هاست.”

آقای روحانی طی سخنانی در این مراسم، که روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با انتقاد از تحریم‌های بین المللی علیه ایران و تاثیرات منفی آن، گفت: “ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد.”

به گفته رئیس جمهوری اسلامی “مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند.”

وی خطاب به جامعه بین المللی گفت: “به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می خواهید، نه با زبان تحریم،که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.”

همزمان کاخ سفید با انتشار پیامی اعلام کرد “درصورتی که این دولت تصمیم به تعامل اساسی و جدی برای اجرای مسئولیت های بین المللی اش و یافتن راه حل مسالمت آمیز برای حل این مسئله بگیرد” دولت آمریکا حاضر به تعامل با ایران خواهد شد.

در این بیانیه دولت آمریکا یک بار دیگر “به ملت ایران برای رساندن صدای خود در انتخابات” تبریک گفته است.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا در پیام خود تحلیف حسن روحانی را “فرصتی” برای ایران دانسته تا “با اقدامات فوری نگرانی های عمیق جامعه جهانی درمورد برنامه هسته ای ایران را برطرف کند.”

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی بسیاری از ناظران سیاسی این احتمال را مطرح کردند که در دوران وی سیاست خارجه کشور و به ویژه رابطه با آمریکا و مساله هسته‌ای دستخوش تغییراتی شود. این گمانه‌ها زمانی تقویت شد که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا از رئیس جمهور این کشور خواستند به انتخاب روحانی به عنوان فرصتی برای حل مساله هسته‌ای نگاه کند.

روحانی وعده داده بود که برای حل مسئله هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌های بین المللی تلاش خواهد کرد. البته آیت الله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی اخیرا گفته است که در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا خوشبین نیست، اما لزوما با آن مخالفت هم نمی‌کند.

آقای روحانی بار دیگر در مراسم روز یکشنبه مجلس هم به موضوع روابط ایران با کشورهای خارجی پرداخت و گفت: “تعامل سازنده براساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس، متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقاء روابط حرکت خواهیم کرد.”