تعیین رهبر برای مردم مصر: خامنه ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رهنورد: در مبارزه علیه دیکتاتوری در یک صف هستیم

با اوج گرفتن مبارزات مردم مصر و عقب‌نشینی حسنی مبارک، رییس‌جمهور این کشور، تلاش مسوولان جمهوری‌اسلامی برای مصادره به مطلوب حرکت مردم مصر، شدت و حدت بیشتری یافته است.

گرچه پیش از این نیز، برخی از مسوولان جمهوری‌اسلامی مدعی شده بودند که حرکت مردم مصر - و دیگر کشورهای عرب منطقه - ناشی از انقلاب اسلامی در سال 57 است، اما اکنون سخن از آن می‌رود که مردم مصر، برای پیروزی در مبارزات خود، باید از آیت‌الله خامنه‌ای تبعیت کنند.

در همین راستا محمد سعیدی، امام جمعه شهر قم، در یک سخنرانی در شهر قم  با اشاره به اینکه “معترضان در تونس و مصر رهبر ندارند” اضافه کرد: “مردم این دو کشور باید بدانند آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مسلمانان جهان است و باید مطیع وی باشند.”

وی همچنین اضافه کرد: “این کشورها از داشتن یک رهبری مقتدر چون رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی رنج می‌برند و باید بدانند که رهبر مسلمین جهان امام خامنه‌ای است و همواره همه مسلمانان باید مطیع ایشان باشند.”

این البته نخستین بار نیست که برخی مقامات جمهوری‌اسلامی از تاثیر رهبر جمهوری‌اسلامی بر حوادث جهان عرب سخن می‌گویند. پیش از این سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای با انتشار ویژه‌نامه‌ای، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود: “شکی نیست که بر اساس حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ی جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ی اسلام خواهد بود.”

 سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، نیز گفته بود:  ”پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی این پدیده‌ها بدیع است و منصفانه باید گفت این تحرکات پس لرزه انقلاب اسلامی است که ملت ایران آن را به راه انداختند.”

آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید هم اعتراضات در مصر و تونس را چنین تحلیل کرده بود: “موج‌هایی از نور انقلاب اسلامی به کشورهایی همچون تونس، مصر، اردن و یمن رسیده و مردم بیدار شده‌اند. به برکت انقلاب اسلامی در تونس بعد از 50 سال صدای اذان شنیده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه بر پا شد.”

 وی همچنین در سخنان دیگری، این حرکت‌ها را از “نشانه‌های ظهور” دانسته بود.

از سوی دیگر، علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران نیز درباره اتفاقات رخ داده در مصر و تونس، گفت: “هم‌اکنون در کشور شاهد شکل‌گیری انقلاب چهارم هستیم، این انقلاب از نوع توحیدی و خداگونه مانند گذشته است”.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر سیاسی در کشورهای منطقه و به ویژه کشور تونس، اظهار کرد: “این امر و برخاستن مردم علیه حکومت ظلم و جور از دلایل وقوع انقلاب چهارم است. اینجا یک سئوال پیش می‌آید که چرا مردم تونس با توان اخراج کردن یک حاکم فاسق و زورگو از کشور خود، تاکنون این کار را نکرده‌اند. علت استواری، شادابی و نشاط انقلاب اسلامی ایران، درک درست مردم از واقعیت‌های زمان خود و لبیک به امام حق‌گو بود.”

 وی همچنین وقایع تونس و مصر را “خداگونه” نامید.

از سوی دیگر، علی‌اکبر صالحی، وزیر جدید امور خارجه نیز در سخنانی، ضمن اعلام حمایت از “نهضت بزرگ مردم مصر” گفت: “با شناختی که از مردم بزرگ، انقلابی و تاریخ ساز مصر داریم، مطمئن هستیم که آنان نقش خود را در ایجاد خاورمیانه‌ای اسلامی که متعلق به تمامی آحاد مردم آزاده، عدالتخواه و استقلال طلب منطقه است بخوبی ایفا خواهند کرد.”

در همین حال، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به موج اعتراضات در خاورمیانه، ضمن ابراز امیدواری از تشکیل “خاورمیانه اسلامی”، درباره اعتراضات مردم مصر چنین اظهارنظر کرد: “به کار بردن کلمه اغتشاش برای حرکت‌های بزرگ مردمی درست نیست. آن چه که کشورهای غربی دنبال می‌کنند این است که حرکت‌های مردم را برای دسترسی به خواسته‌های خود اغتشاش معرفی کنند و این واقعیت را به شکل دیگری نشان دهند. حرکت‌های بزرگی در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد هستیم”.

214 تن از نمایندگان مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای در حمایت از مبارزات مردم مصر، نوشتند: “همان گونه که مسوولیت بیش از سه دهه دیکتاتوری در سرزمین نیل برعهده آمریکا و برخی قدرت‌های غربی است، اکنون نیز مسوولیت خون شهدا و مجروحان قیام مصر برعهده آن قدرت است، قدرتی که تلاش می‌کند به هر قیمت ممکن، مانع خروج مصر از درون قلمرو استراتژیکی خود شود. در نهایت ضمن تبریک به ملت عزیز مصر، امیدواریم با هوش و ذکاوت همیشگی خود، مانع اجرای سیاست‌های غربی - صهیونیستی در تحلیل و افت فرسایشی قیام و یا انحراف آن از معیارهای اسلامی انتفاضه شود.”

 

در کنار زنان مصر و تونس

در همین حال زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت، با صدور پیامی خطاب به زنان مصری، به آنان نوشت: “ما زنان ایران سرافرازانه بر خود می‌بالیم که با خواهرانمان از ملت‌های سلحشور مبارز در کنارهمه اقشار ملت از زنان و مردان قهرمان در سرزمین‌های تحت سلطه دیکتاتوری چون مصر و تونس و… در یک صف قرار گرفته‌ایم تا هر چه زودتر همگی شاهد تحقق آزادی و دموکراسی باشیم.”

پیش از این میرحسین موسوی نیز با انتشار یادداشتی، چنین درباره وقوع اعتراضات در مصر و تونس، اظهارنظر کرده بود: “خطیبان و تریبون‌های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت‌ها، اعتراف‌گیری‌ها، پرونده سازی‌ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده‌اند توجهی نشان نمی‌دهند. اینان به روز خشم مردم مصر اشاره می‌کنند ولی نمی‌گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت‌المال و هم چنین بستن دهن‌ها و شکستن قلم‌ها و اعدام‌ها و اعدام‌ها و اعدام‌ها و بر پا کردن چوبه‌های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی‌گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می‌گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی‌دزدید، کار به شعار اسقاط نظام از سوی شعب عزیز مصر نمی‌رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه‌ی سیاست غلبه به وسیله‌ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه‌ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن روز خشم و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می‌شنوند که بسیار دیر شده است.”

البته بیانیه موسوی، با انتقادات شدیدی از سوی اصول‌گرایان روبه‌رو شد. اصول‌گرایان با حمله به موسوی، نوشتند: “در ایران، گروه‌های هدایت کننده آشوب ها همه در یک اصل مشترک بودند و آن سکولاریسم بود. از جبهه ملی و نهضت آزادی و سلطنت طلب و اصلاح طلب امریکایی تا بهایی و منافقین، با شعار جمهوری ایرانی، وحدت نظر خود را در اصل سکولاریسم نشان دادند. این در حالی است که اصلی ترین گروه مخالف مبارک در مصر اخوان المسلمین است که مبنای حرکت آن، نگاه دینی و اسلامی است.”

همچنین مجتبی زارعی دبیر شورای سیاستگذاری و نظارت بر نشر آثار محمود احمدی‌نژاد، با انتشار یادداشتی در سایت رجانیوز، نوشت: “سران فتنه‌ی ایرانی، حداقل  مسوولیت تاخیر «یک فصل» یا «یک نیم سال» از انقلاب اسلامی مصر و تونس را بر ذمه‌ی خویش دارند.”

 

شکایت صدا و سیما از سانسور در مصر!

هم‌زمان با تجمع مردم مصر در میدان تحریر شهر قاهره و درگیری میان معترضان و هوادارن حسنی مبارک، شبکه خبری العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، از اعمال سانسور برای خبررسانی در مصر انتقاد کرد.

سایت فارسی این شبکه عربی زبان، با اشاره به حمله برخی از هواداران حسنی مبارک به خبرنگاران این شبکه، نوشت: “اوباش طرفدار رژیم مبارک که خود را در همه جای قاهره و در میان جمعیت معترضان مخفی کرده‌اند، امروز با حمله مجدد خود به خبرنگاران شبکه العالم، دوربین‌های این شبکه را شکستند… پیش از این نیز به دستور مقامات امنیتی مبارک، گروهی از افراد ناشناس به دفتر این شبکه در قاهره حمله کرده بودند. گفتنی است حمله به گروه‌های خبری توسط نیروهای امنیتی تحت فرمان ژنرال سلیمان به همراه قطع تلفن همراه و قطع اینترنت یکی از راه‌های مقابله رژیم برای عدم اطلاع‌رسانی دقیق است.”

در تحولی دیگر در مصر، پس از سخنان حسنی مبارک، که در آن وعده داده بود پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری از قدرت کنار خواهد رفت و عدم پذیرش آن از سوی اپوزیسیون، عده‌ای از حامیان وی با اسب و شتر به معترضان حمله کرده‌اند. براساس اخباری که منتشر شده، گفته می‌شود دست کم دوتن بر اثر این درگیری در میدان تحریر کشته و حداقل 1000 نفر نیز زخمی شده‌اند. این حملات و درگیری‌ها باعث شده است که معترضان دست به تشکیل دیوار انسانی در میدان تحریر بزنند.