فتوای قتل شاهین نجفی صادر شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ترانه‌های دردسرساز برای خواننده جوان

شاهین نجفی، خواننده ایرانی ساکن آلمان با خطر قتل مواجه شده است. یکی از مراجع تقلید شیعه ساکن قم حکم ارتداد او را صادر کرده و در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک نیز صفحاتی برای سازماندهی داوطلبان قتل وی تشکیل شده است. آخرین ترانه نجفی که در روزهای اخیر منتشر شده، خشم اشخاص و نهادهای دینی و حکومتی در جمهوری اسلامی را برانگیخته است. او در این ترانه که “نقی” نام دارد، انتقاداتی را متوجه احکام اسلامی و شیعی، امام زمان، جمهوری اسلامی و جامعه ایران کرده است.

شعر ترانه نقی که توسط شاهین نجفی سروده شده و نیز پوستر طراحی شده برای این ترانه، توسط طرفداران حکومت، برخی اقشار مذهبی و حتی تعدادی از طرفداران جنبش سبز “توهین آمیز” و “اهانت به مقدسات اسلامی” خوانده شده است. طرفداران حکومت هم می گویند برای کشتن شاهین نجفی آماده اند.

فتوای آیت الله صافی که این خواننده ایرانی را به “ارتداد” محکوم کرده، جواز شرعی قتل نجفی را برای کسانی که منظر چنین اجازه ای بودند، صادر کرده است. بر اساس احکام اسلامی اگر یک فقیه جامع الشرایط و یا مرجع تقلید در مذهب شیعه یا یک روحانی سنی مذهب، با در نظر گرفتن تمام جوانب مسئله ای حکم ارتداد فردی را صادر کند، قتل او توسط مسلمانان واجب شرعی است.

ارتداد حکمی شرعی است که به افرادی تعلق می گیرد که از دین اسلام خارج شده و یا کافر می شوند یا به دین دیگری در می آیند. به این افراد در احکام اسلامی مرتد گفته می شود.

 

ترانه ای به نام نقی

انتشار ترانه نقی، آخرین اثر شاهین نجفی، خواننده پرطرفدار ایرانی و محتوای این ترانه، بازتاب گسترده ای در فضای خبری و شبکه های اجتماعی اینترنتی داشته است. عنوان این ترانه به امام نقی، امام دهم شیعیان که طبق اعتقادات این مذهب، پدربزرگ امام دوازدهم (مهدی موعود) است، منتصب شده.

این در حالیست که اکنون بیش از یک سال است صفحه ای با نام “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” در فیسبوک تشکیل شده است. این صفحه و دیگر صفحات هم راستای با آن، ده ها هزار عضو دارند که به طنز و هجو، احکام و عقاید اسلامی و بزرگان این دین، بخصوص امامان شیعه را مورد نقد قرار می دهند. اعضای این صفحه، شخصیت امام دهم شیعیان را محور نوشته ها و تصاویر خود قرار داده اند.

این صفحه و حواشی آن، مباحث زیادی را در شبکه های اجتماعی اینترنتی، وبلاگ ها و حتی برخی از سایت های خبری به راه انداخته است. به جز برخی نهادها و محافل امنیتی مانند ارتش سایبری ایران که تاکنون چندین بار تهدید کرده اند اعضا و چهره های پشت پرده صفحه کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان را شناسایی و مجازات خواهند کرد، بسیاری از کاربران اینترنتی هم نظرات متفاوتی درباره شوخی و تمسخر اعتقادات اسلامی با چنین ابزارهایی بیان می کنند.

عده ای از این روند حمایت کرده و با این استدلال که وجود چنین صفحاتی باعث “تقدس زدایی از اعتقادات ساختگی مذهبی” می شود، خواهان ادامه آن هستند و عده ای دیگر با تاکید بر لزوم احترام گذاشتن همگانی به اعتقادات دینی یکدیگر آن را نقد می کنند. با وجود این موافقت ها و مخالفت ها،اعضای این صفحه که خود را “نقوی” می خوانند همچنان کار خود را می کنند.

در واکنش به این صفحه و افزایش اقبال عمومی به آن به طور روزمره، عده ای از طرفداران حکومت، عموما از اقشار مذهبی، صفحات مختلفی را در شبکه های اجتماعی با محتوای حمایت از امام نقی راه انداخته اند. روز گذشته نیز صفحه ای در فیسبوک تشکیل شد که عنوان آن این است: ما سبزها بی حرمتی شاهین نجفی به امام هادی را محکوم می کنیم

البته صفحات دیگری هم در شبکه های اجتماعی راه افتاده اند که داوطلبان کشتن شاهین نجفی را سرشماری می کنند. سایت های وابسته به حکومت هم با انتشار مطالب متعدد، اهانت های زیادی را به شاهین نجفی که با خواندن ترانه نقی مجددا جنجال آفریده، عنوان کردند.

 

فراخوان به قتل

سایت عصر امروز در مطلبی که توسط سایت های دیگر اصولگرا مانند خبرگزاری فارس هم منتشر شد، با استناد به حدیثی به نقل از پیامبر اسلام، نجفی را “حرام زاده” خواند و او را “خواننده هتاک فتنه 88 که مدتی است به خارج از کشور گریخته و در آنجا به آیین منحط شیطان پرستی گرویده است”، خطاب کرد.

این سایت همچنین از راه اندازی “کمپین مردمی شاهین نجفی را اعدام کنید” خبر داد.

بر اساس ماده 513 قانون مجازات اسلامی، هرکسی به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیا یا امامان شیعی یا دختر پیامبر اسلام توهین کند، اگر مشمول ساب النبی باشد، اعدام می‌شود.

سایت آیت الله صافی از مراجع تقلید شیعه هم پاسخ وی به استفتایی را منتشر کرده که مقلدانش پرسیده اند “حکم ضد انقلاب خارج نشین که در اینترنت به راحتی به امام مظلوم هادی اهانت می کنند چیست؟” و پاسخ آیت الله این بوده که چنین فردی “مرتد” است.

ساعتی پس از صدور این حکم، شاهین نجفی با صدور بیانیه ای به انتقادات از خود پاسخ داد. او در جوابیه خود گفته که اگر متن ترانه اش “چرت و بی پایه و اساس” است، چرا اینقدر “فحش و ناسزا” به او داده می شود؟

او با تاکید بر حق آزادی بیان و اندیشه، بر بی اعتقادی خود نسبت به دین و حتی خداوند تاکید کرده و از منتقدان خود که آنها را “کوته فکر” خطاب کرده، خواسته است تا “قبل از اینکه متدین یا بی دین” باشند، “انسان” باشند.

 شاهین نجفی از خوانندگان جوان و به اصطلاح زیرزمینی در ایران بود که پس از مواجه شدن با دشواری های زیادی در کشور، به آلمان پناهنده شد. 

صدور حکم ارتداد میان رهبران و روحانیون جمهوری اسلامی سابقه ای طولانی دارد. مشهورترین این موارد، فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی هندی تبار توسط روح الله خمینی به دلیل نوشتن کتاب آیات شیطانی است.

همچنین در پاییز سال 1390 نیز رافق تقی، نویسنده اهل جمهوری آذربایجان در شهر باکو، پایتخت این کشور هدف ضربات چاقوی افراد ناشناس قرار گرفت و پس از چهار روز در بیمارستان درگذشت.

آیت الله فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه که در خرداد ۱۳۸۶ درگذشت، در آذر ماه ۱۳۸۵ با صدور فتوایی رافق تقی را به خاطر انتشار مطالب “توهین آمیز” مستحق مرگ دانسته بود. پس از قتل این نویسنده، فرزند فاضل لنکرانی با صدور پیامی از قتل این نویسنده حمایت کرد و یاد پدرش را گرامی داشت.