ناوهای ایرانی، در راه کمک به بشار

نویسنده

» نگاه ال پائیس به صحنه پرتنش

آنخلس اسپینوسا

یک ناوشکن و یک ناو متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی با کسب اجازه از مقامات نظامی مصر از کانال سوئز عبور کردند و وارد بندر طرطوس در سوریه شدند. این سفر که از زمان انقلاب ۱۹۷۹ به عنوان دومین سفر از این دست محسوب می شود، در شرایط حساسی برای هر دو کشور که تنش میان آنها و جامعه بین المللی بسیار افزایش یافته صورت می گیرد. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، بیم آن دارد که اقدامات جمهوری اسلامی منطقه خاورمیانه را وارد یک “جنگ سرد جدید” کند.

ورود ناوشکن “شهید قندی” و ناو لجستیکی “خارک” به دریای مدیترانه پیشتر ازسوی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی اعلام شد. با اینکه حبیب الله سیاری به جزئیات مأموریت این ناوها اشاره ای نکرده، ولی او به نقل از خبرگزاری ایرنا گفت که حضور این شناورها نشانگر “اقتدار و عزت جمهوری اسلامی” است. در اوایل این ماه مطبوعات جمهوری اسلامی با آب و تاب فراوان از پهلو گرفتن این دو شناور در بندر جده عربستان خبر دادند.

به نوشته وبسایت پرس تی وی، این ناوگروه در بندر طرطوس پهلو گرفته تا “آموزش نیروهای دریایی سوری را براساس توافقی که یک سال پیش میان دمشق و تهران منعقد شده” به انجام برساند.

سال گذشته درست در همین تاریخ، ناو “خارک” با ناو جنگی “الوند” به بندر لاذقیه عزیمت کردند که بازتاب گسترده ای داشت و اسراییل آن را “تحریک کننده” خواند. دولت یهود به دنبال تلاش ناموفق خود برای جلوگیری از عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز، نیروی دریایی خود را به حالت آماه باش درآورد و ایالات متحده از ایران خواست که براساس قوانین بین المللی عمل کند.

درحال حاضر فضای بین المللی بسیار پرتنش تر از گذشته است. و این درحالی است که تهران به دنبال تشدید تحریم های غربی، تهدید به بستن تنگه هرمز کرده.

درعین حال صبر اسراییل از فرمول اعمال فشار و تحریم به سر رسیده و درحالی که از حمله به تأسیسات اتمی ایران کمتر و کمتر می گوید، ولی وارد یک جنگ پلید با جمهوری اسلامی شده که آخرین بخش آن به صورت سوءقصدهای ضداسراییلی در هندوستان، گرجستان و تایلند انجام شد.

در چنین سناریویی، احتیاط سران جمهوری اسلامی برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای و پاسخ مثبت به دعوت کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاملاً قابل درک است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار روز جمعه خود با اشتون اظهار داشت: “این یک حرکت مهم است.” البته هر دو خوش بینی خود را نسبت به این مسأله اعلام داشتند، زیرا تجربیات گذشته غیر از دلسردی و یأس چیزی درپی نداشته است.

تهران بارها گفته مایل است مشکل هسته ای را با مذاکره حل و فصل کند، ولی نه تنها از تعلیق غنی سازی اورانیوم سر باز می زند، بلکه به دنبال پیشرفت روزافزون در برنامه اتمی خود است. واشنگتن و متحدانش، و در رأس آنها اسراییل، براین عقیده اند که سرسختی و اصرار جمهوری اسلامی برای تولید سوخت هسته ای، خواست واقعی این کشور برای دستیابی به تسلیحات اتمی را نهان ساخته.

وزیر خارجه بریتانیا در مصاحبه با دیلی تلگراف اظهار داشت: “مشخص است که جمهوری اسلامی قصد دارد به برنامه تسلیحات اتمی خود ادامه دهد. درصورتی که این کشور به توان هسته ای برسد، فکر می کنم که بقیه کشورهای منطقه خاورنزدیک نیز قصد تولید سلاح اتمی کنند.” به عقیده او، “این جدی ترین مقوله تکثیر هسته ای است، زیرا تمامی عوامل بی ثبات کننده و تهدیدآمیز برای آغاز یک جنگ سرد در منطقه خاورنزدیک در آن وجود دارد”.

هیگ جدا از کسانی که از ایده حمله به ایران دفاع می کنند، افزود: “این به واقع یک فاجعه است. کاملاً شفاف می گوییم که به هیچ وجه مداخله نظامی را پیشنهاد نمی کنیم. ما از یک طرف خواهان اتخاذ یک استراتژی دوگانه تحریم و فشار و ازطرف دیگر خواهان مذاکره هستیم.”

آژانس اتمی در تلاش دیگری برای رفع ابهامات برنامه اتمی ایران اعلام کرد که دومین هیأت بازدیدکننده در کمتر از یک ماه به ایران سفر خواهد کرد.

منبع: ال پائیس، ۱۸ فوریه