دخالت سپاه در دیپلماسی

نویسنده
نازنین کامدار

» عصبانیت تندروها از یادداشت سفیر انگلیس

همزمان با ابراز نگرانی  نیروها و رسانه های تندروی جمهوری اسلامی از جمله سازمان شبه نظامی بسیج و روزنامه کیهان و همچنین وزیر خارجه درباره از بین رفتن “حقوق شهروندی” دانشجویان انگلیسی، سایمون گس  سفیر دولت بریتانیا در ایران نیز نگران وضعیت نسرین ستوده شد و با انتشار یادداشتی، جرم نسرین ستوده را “حرکت شجاعانه” دانست، اما این مقابله به مثل سفیر بریتانیا منجر به سلسله اعتراض هایی از سوی افراطیون شد تا حدی که پای سپاه پاسداران نیز به میان آمد و تندروهای هوادار دولت در مجلس هم تصمیم گرفتند  طرح کاهش روابط با انگلیس را در دستور کار قرار دهند.

 در عین حال با وجود ادعاهای قبلی سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی، مبنی بر احتمال تکرار ماجرای 13 آبان 58 در سفارت بریتانیا، تجمع روز گذشته لباس شخصی های عضو بسیج در برابر  سفارت بریتانیا در حد پرتاب تخم مرغ و آتش زدن پرچم باقی ماند.

تبلیغات رسانه های افراطی درباره انگلیس که تا دیروز با ابراز نگرانی از “وضعیت حقوق بشر” به دلیل  درگیری پلیس و دانشجویان انگلیسی در جریان بود، روز گذشته و به بهانه یادداشت سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران به “انزجار از مداخله در امور داخلی ایران از سوی استعمار پیر” و “گستاخی سفیر انگلیس” و… تغییر شکل داد و به جنجال رسانه ای جدید افراطیون تبدیل شد. در این میان، یکی از سران سپاه پاسداران نیز درباره یک موضوع  دیپلماتیک و غیر نظامی به اظهار نظرهای تند پرداخت.

بنا به گزارش سپاه نیوز، سایت وابسته به روابط عمومی سپاه پاسداران، مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح  جمهوری اسلامی درباره یادداشت سفیر انگلیس گفت: “این نوع سخنان غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس در تهران مسبوق به سابقه است و چنانچه دستگاه دیپلماسی کشور با این شخص هتاک برخورد قاطع نداشته باشد بدون تردید وی بر اقدامات مداخله‌جویانه خود خواهد افزود”.

جزایری افزود: “باید توجه داشت که سخنان سخیف این دیپلمات، متوجه بخش‌های مختلف نظام بخصوص دستگاه قضایی است و لذا از مسئولین محترم دستگاه دیپلماسی که همواره با حساسیت نسبت به هرگونه مداخله‌ای برخورد می‌کنند، انتظار می‌رود با این فرد جسور برخورد قاطع داشته باشد”.

به فاصله کوتاهی از “درخواست” این مقام نظامی، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: “کاهش روابط با دولت انگلیس در دستور کار روز یکشنبه مجلس قرار گرفت”.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، جلالی افزوده است: “با توجه به گستاخی های مکرر سفیر انگلیس در ایران و عدم رعایت شئون دیپلماتیک و همچنین دخالت های مکرر برخی دیگر از دولتمردان انگلیس در امور ایران از جمله دخالت ها و تهدیدهای ساورز که منجر به شهادت دکتر شهریاری شد و همچنین عملکرد مغرضانه بی بی سی رسانه دولتی این کشور به عنوان بازوی رسانه ای فتنه، اقدام به کاهش سطح روابط ضروری به نظر می رسد. ایران با این کاهش چیزی را از دست نخواهد داد و این حداقل تاوانی است که انگلیس باید در برخورد با ملت ایران پرداخت کند”.

علاوه بر وی، یک عضو دیگر این کمیسیون نیز “کاهش روابط با انگلیس” را به “بررسی اظهارات سفیر بریتانیا” کاهش داد اما رفته رفته تا پایان روز از شدت اظهار نظرها کاسته شد.

بنا به گزارش فارس، محمد کرمی راد، درباره دستور کار روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی گفت:” کمیسیون امنیت ملی یکشنبه آینده، موضوع اظهارات سایمون گس و رابطه با انگلیس را در کمیسیون مطرح می‌کند و قطعأ کمیسیون در این مسائل مواضع محکمی اتخاذ خواهد کرد”.

 رئیس جلالی و کرمی راد در کمیسیون امنیت ملی، علاء الدین بروجردی اما تنها چند توصیه اخلاقی به سفیر انگلیس کرد و آنطور که رجانیوز نوشته، گفته است: “سفیر انگلیس باید ادب بیاموزد”.

بروجردی افزود: “به نظر می رسد ماموریت سایمون گس در تهران به جای تنظیم روابط دو جانبه تخریب روابط است چرا که اظهارات وی نشان دهنده این واقعیت است که او باید ادب سفیر بودن را بیاموزد”.

بروجردی بر خلاف سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، سخنی از کاهش روابط دیپلماتیک با انگلیس به زبان نیاورد.

درهمین حال، روز گذشته تجمع لباس شخصی های عضو بسیج دانشجویی نیز در برابر سفارت انگلیس برگزار شد و علیرغم ادعاهای قبلی این گروه مبنی بر احتمال ورود به سفارت، این عده تنها به پرتاب تخم مرغ و آتش زدن پرچم انگلستان بسنده کردند.

یک شاهد عینی درباره تجمع عوامل لباس شخصی بسیجی به روز گفت: “این عده با حمایت کامل پلیس در محل حاضر شده بودند. برخی از تابلو نوشت های  این عده که تعدادشان به 100 نفر  نمی رسید، مهر سازمان تبلیغات اسلامی  را در پایین خود داشت. برخی از لباس شخصی ها مجهز به سلاح گرم و بی سیم بودند و برخی دیگر نیز مدام با موتوسیکلت در ابتدا و انتهای خیابان فردوسی تردد می کردند و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل به گفت و گو می پرداختند”.

وی افزود: “گارد های ضد شورش نیروی انتظامی نیز از ساعاتی قبل از برپایی این تجمع  در محل حضور داشتند و حتی برخی از آنها به فرماندهان خود به خاطر حضور بی دلیل، آنهم در شرایط آلودگی شدید هوا و سرما، گلایه می کردند”.

او افزود: “عوامل لباس شخصی در حالی خود را دانشجو معرفی می کردند و ادعای تجمع خودجوش داشتند که با خودروهای «ون» سفید رنگ و مینی بوس هایی که پلاک نظامی داشت به محل اعزام شده بودند اما برای آنکه عکاسان رسانه های خودی بتوانند تصویر آنها را در حالت راهپیمایی نشان دهند، کمی بالاتر از سفارت از ماشین ها پیاده شدند و یک وانت نیز ابزار آنها از  جمله پوسترهای چاپی، چند کوله پشتی که تداعی کننده دانشجو بودن این عوامل را بکند، در بین آنها توزیع کرد”.

این شاهد عینی از حضور مردان مسن در این تظاهرات که خود را دانشجوی “ولایت معرفی” می کردند هم سخن می گوید. در این تجمع شعارهایی درباره نقش انگلیس و امریکا در ترور استاد دانشگاه بهشتی هم سر داده شد.

همچنین خبرگزاری  فارس نیز گزارش داده که حمید رسایی، نماینده افراطی مجلس که به “وکیل الدوله” شهرت دارد و متهم به راه اندازی تجمع عوامل لباس شخصی دربرابر مجلس است که طی آن بر علیه لاریجانی، هاشمی رفسنجانی و عبدالله جاسبی شعار داده شد، دیروز در جمع لباس شخصی ها حاضر شده و ادعا کرده است که “مجلس تعطیلی سفارت انگلیس را با جدیت پیگیری می کند”.

وی گفته است: “قطعا در مجلس شورای اسلامی صدای شما دانشجویان را به گوش سایر نمایندگان خواهم رساند و برای گل گرفتن در سفارت انگلیس، پیگیر‌ی‌های لازم را انجام می‌دهیم”.

این چهره حامی احمدی نژاد خطاب به سایمون گس گفته است: “تو آنقدر فهم نداری که نمی‌دانی چه موقع یادداشت حقوق بشر صادر کنی. تو در حالی یادداشت حقوق بشر بر علیه ایران می‌نویسی که روز گذشته پلیس کشورتان بی رحمانه دانشجویان انگلیسی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و بی‌بی‌سی در این خصوص خفه می‌شود”.

آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، این تجمع عصر دیروز بدون درگیری خاتمه یافته است.