راه اندازی تشکیلات «پابه رکاب» رسانه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» سازمان شبه نظامی "بسیج رسانه" تاسیس شد

سازمان شبه نظامی بسیج پس از برگزاری همایشی در مشهد، از تاسیس و انتخاب هیات موسس تشکلی رسانه ای به نام “بسیج رسانه” خبر داد.در این همایش که روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، مدیران مسئول روزنامه رسالت، جوان آنلاین و خبرگزاری فارس، به عنوان اعضای هیات موسس برگزیده و موظف به تدوین اساسنامه این تشکل شدند و سردار نقدی، سخنران این همایش، خبر داد که این “رسانه” قرارست در جهت “هماهنگ سازی” رسانه ها فعالیت کند.

آنطور که جوان آنلاین، سایت نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه گزارش داده، محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج در همایش “بسیج و رسانه” در مشهد ضمن اعلام موجودیت تشکل مذکور، خواستار تدوین هر چه سریعتر اساسنامه آن شد.

جوان آنلاین در گزارش خود از این همایش آورده است: “مرتضی نبوی بعنوان کارگروه مطبوعات، فرجی بعنوان رئیس کارگروه سیما، حمیدرضا مقدم‌فر بعنوان رئیس کارگروه خبرگزاری‌ها و کاظم زاده به عنوان رئیس کارگروه صدا ضمن ارائه گزارشی از جلسه کارگروه متبوع خود اعلام کردند که اعضای این کارگروه‌ها بر ضرورت تشکیل سازمان بسیج مستضعفین اتفاق نظر داشته و هرکدام اهداف و ویژگی‌های سازمان بسیج رسانه را از دیدگاه خود توضیح دادند. در پایان علاوه بر رؤسای کارگروه‌ها از هر کارگروه یک نفر دیگر به عنوان اعضای هیات مؤسس سازمان بسیج رسانه انتخاب شدند که این افراد شامل بخشی زاده از کارگروه سیما، شیخ الاسلام از کارگروه صدا، اسلامی از کارگروه خبرگزاری ها و سید نظام الدین موسوی هم از کارگروه مطبوعات هستند و قرار شد این اساسنامه با حضور این افراد نوشته شده و رأی‌گیری شود تا از طریق آن بتوانند شورای اصلی سازمان بسیج رسانه را تعیین کنند”.

کارکرد این رسانه هم از زبان محمد رضا نقدی این است: “هماهنگ‌سازی و هم افزایی رسانه‌ها، تبیین اندیشه‌های ولایت و تفکر بسیجی، شناخت دشمن و بصیرت افزایی، آموزش به نیروهای بسیجی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم بسیج در امر رسانه”.

نقدی البته مدعی شده که سازمان شبه نظامی تحت امرش قصد “تسلط” بر رسانه ها را ندارد و افزوده است: “‌اینکه ما فکر کنیم که بسیج می‌خواهد رسانه‌های کشور را تحت نظارت خود بگیرد یک امر غلط است”.

به نوشته فارس در این همایش، حمیدرضا مقدم فر، مدیر مسئول این خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی نظامی گفته است: “ایجاد یک سنگر مستحکم برای اصحاب رسانه در مقابله با دشمن، شکل‌گیری هسته مقاومت نیروهای انقلابی، تقویت پیوند مردم و نظام، مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات داخلی و خارجی و بصیرت‌افزایی در جامعه از جمله وظایف سازمان بسیج رسانه است”.

همچنین بنا به گزارش سپاه نیوز، مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این همایش گفته است:” با توجه به اسناد و مدارکی که وجود دارد می‌توان فهمید که جنگ نرم دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی یک واقعیت مسلم است که کسی نمی‌تواند در آن تردید داشته باشد. در همین راستا گاهی دشمن با صراحت به بیان نظرات خود می‌پردازد اما برخی نیروهای پای رکاب ما و برخی خواص هنوز خیلی مسائل را باور نمی‌کنند. اگر درک درستی از این موضوع داشته باشیم باید لوازم مقابله با این جریان را به کار بگیریم متأسفانه قدری با این موضوع فاصله داریم”.

وی با استقبال از راه اندازی تشکیلات سرکوب ویژه رسانه ها افزوده است: “همه می‌دانیم که ارتباط و تعامل نیروهای مسلح و رسانه‌ها در کشور ما به لحاظ ماهوی با سایر کشورها تفاوت دارد. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و هرچه تعامل در این زمینه بیشتر باشد به نفع اقتدار و امنیت ملی ما خواهد بود.

بنا به گزارش ها، در این همایش بیژن نوباوه، عضو فراکسیون دولتیان در مجلس بدون اشاره به فیلترینگ سایت ها در ایران که حتی سایت محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و سایت پارلمان نیوز، سایت نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس را هم در بر گرفته، فیلترینگ موجود را “کافی” ندانسته و آنطور که سایت کلمه نوشته، گفته است: “امروز اینترنت در خانه‌های ماست و اگر دیروز یک زبان فارسی برای اینترنت تهیه می‌کردیم یا فیلترینگ درستی انجام می‌دادیم، امروز وضع بهتری داشتیم. امروز بسیج باید زیباترین وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها را در موضوعات مختلف در اختیار داشته باشد، چرا که هر چقدر در میزان جریان سازی علیه غربی‌ها موفق‌تر عمل کنیم، به همان میزان آسیب پذیری ما کمتر می‌شود”.

او همچنین پوشیدن مانتو و “حالت دادن به مو با استفاده از مواد نگه دارنده” را نشانه “جنگ نرم” دانسته و گفته است: “وقتی زن ایرانی فکر می‌کند که مانتو بهتر است یا اینکه بچه ما فکر می‌کند که موی ژل زده قشنگ‌تر است، این تاثیر کار فرهنگی غرب و از هر فسادی بدتر است، چرا که ناهنجاری را به هنجار تبدیل می‌کند. زمانی اگر کسی حتی سایه چشم می‌کشید جلوی ورودش به سازمان (صدا و سیما) را می‌گرفتیم، ولی ببینید امروز چه خبر است”.

راه اندازی تشکیلات سرکوب رسانه ای بسیج با واکنش سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات مواجه شده و وی در همان همایش گفته است: “پشت نکردن به ملت و رودررو نشدن با ملت، شرط اساسی توسعه محبوبیت بسیج است”.

بنا به گزارش کلمه وی افزوده است: “مردم باید بسیج را در همه عرصه‌های به مشکل آمیخته، مشکل‌گشای خود ببینند. منظور، تکیه کردن بر شعار و ادعا و سخنرانی و پوسترسازی نیست. منظور، حضور بی‌ریا و بی‌ادعا و پربار و پرثمر و متکی بر نظارت‌های علمی و تخصصی در عرصه‌های مشکل‌گشایی و خدمت‌رسانی است. بگذارید قوی‌ترین معترض به آلودگی محیط زیست و مهم‌ترین مدافع هوای پاک و محیط زیست پاک، بسیج باشد. بگذارید وقتی در جایی گره سنگینی پدید می‌آید و گره ترافیک را کورتر می‌کند و نیروهای انسانی رسمی از حل مشکل بازمی‌مانند، بسیج دست همکاری و بی‌ریا و بی‌ادعایش را، هم به سوی ماموران رسمی و هم به سوی مردم دراز کند. دستی که با درگیری و گره‌افکنی و مشکل‌افزایی همراه نباشد. بگذارید بسیج، بازوی همکاری همه ادارات و نهادها و وزارتخانه‌های خدمت‌رسانی در خدمت‌رسانی باشد و در عین حال به صورتی عمل کند که از موازی‌کاری اختلاف‌انگیز و تبخترآمیز منزه باشد”.

اعتراض ضمنی محمود دعایی به راه اندازی تشکیلات “بسیج رسانه” بنا به گفته یک منبع آگاه با اعتراضاتی همراه بوده است.در همین راستا برخی از شرکت کنندگان در جلسه در پایان سخنان وی، از محمد رضا نقدی به دلیل دعوت دعایی به این همایش اعتراض کرده اند.

در همین حال، سایت جوان نیز روز گذشته در خبری با عنوان “بسیج رسانه و فریاد ضد انقلاب” و همچون همیشه بر اساس “شنیده ها” مدعی اعتراض “یک مجمعی” به راه اندازی این تشکیلات شد و نوشت: “انتشار خبر تشکیل سازمان بسیج رسانه موجب نگرانی برخی تشکل های حامی فتنه شده است. شنیده می شود یکی از اعضای موثر تشکل اصلی حامی فتنه در اظهاراتی در خصوص تشکیل سازمان بسیج رسانه گفته است که اینهم یک محدودیت ویک تهدید جدید که اینبار در عرصه رسانه ورود پیدانموده و روزنه باریک این فضارا نیز کاملا مسدود خواهند نمود”.

به ادعای جوان این “عضو موثر تشکل اصلی حامی فتنه” افزوده است: “متاسفم که بگویم کشور را نظامی ها اداره می کنند، بنظرمن نباید سکوت کرد وشاهد پیشروی و تسخیر سنگرهای آزادی توسط نظامیها بود. همین ها بودند که با خشونت در مقابل حرکت آرام مردم در اعتراض به دخالت وتقلب در انتخابات ایستادند وزندان ها را انباشته کردند از حق گویان و معترضین به کودتا گران و دولت نامشروع برآمده از آن”.

جوان بر پایه خبر بی منبع خود، تحلیلی نیز ارائه داده و نوشته است: “به نظرمی رسد اظهارات توهین آمیز و کذب فرد مزبور که در راستای مواضع تشکل سیاسی اش می باشد، حکایت از کینه وعناد سازمان یافته و متخاصم با نظام اسلامی ونهادهای برآمده از آن دارد، ومهمتراینکه بنظر می رسد هر اقدام مناسبی که در جهت تثبیت و اعمال اقتدار و حضور مردم در عرصه های اداره کشور انجام می شود، به ضربه کاری و جانسوزی تبدیل وتا اعماق ضد انقلاب وابسته به بیگانگان را می سوزاند”.