نام گذاری اسباب بازی جدید سپاه

نویسنده
مریم کاشانی

» رکورد بالای پیامک‌های دریافتی برای "پهباد پیشرفته"

سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز از “استقبال گسترده مردم از فراخوان سپاه در نامگذاری RQ۱۷۰ ایرانی” خبر داد. او با اشاره به آنچه که “رکورد بالای روزانه پیامک‌های دریافتی و روند پرشتاب پیشنهادات مردمی” می خواند اضافه کرد: “پس از پایان موعد فراخوان، از ۲۵ آذرماه عملیات بررسی و داوری اسامی پیشنهادی توسط هیأت داوری واجد شرایط و صلاحیت‌های لازم آغاز خواهد شد.” به گزارش خبرگزاری ایسنا، او اعلام کرد: “آئین ویژه معرفی نام برگزیده و قدردانی و اهدای هدایا به برگزیدگان در ایام دهه مبارکه فجر و گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.”

چند روز پیش روابط عمومی سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، موعد فراخوان نامگذاری هواپیمای بدون سرنشین خود را که تا 16 آذر تعیین شده بود، تمدید کرد.

از طرفی دیگر، روز دوشنبه گذشته، سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در گفتگویی با خبرنگاران درباره هواپیمای بدون سرنشینی که سپاه پاسداران مدعی است از روی نمونه امریکایی آن ساخته است، گفت: “این هواپیما کاملا بومی بوده زیرا آمریکایی ها برای ما هواپیما نخواهند ساخت و ما از هرگز آمریکایی ها برای ساخت آن خواهش نخواهیم کرد. ما نمونه هایی از پهپادهای در هوافضا و پدافند هوایی شبیه به RQ۱۷۰ داشتیم و به عنوان مثال حاذم ۲ و هواپیمای بدون سرنشین ما ویژگی خوبی دارند و از آنها استفاده می کنیم که مهمترین ویژگی آن بومی بودن آن است اما برای نشان دادن قدرت خود اقدام به ساخت RQ۱۷۰ نیز کردیم.”

از اواخر آبان ماه گذشته که سپاه پاسداران با انتشار تصاویری از یک هواپیمای بدون سرنشین مدعی شد که آن را با استفاده از نمونه RQ۱۷۰ ساخته است، کمتر روزی است که یکی از مسئولان نظامی یا غیرنظامی جمهوری اسلامی درباره این موضوع سخنی نگوید. در برخی از این اظهار نظرها حتی گفته می‌شود که نمونه ایرانی هواپیمای بدون سرنشین مزبور پیشرفته‌تر از نمونه امریکایی است.

سرتیپ دوم پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضا سپاه اواخر آبان ماه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد زنجان گفته بود: “ این پهباد پیشرفته‌تر از پهباد ساخت آمریکا است و صد درصد بومی و تولید داخلی است.” او تحریم‌ها را زمینه‌ساز افزایش اعتماد به نفس “دانشمندان” و رشد توان بومی تولید تسلیحات نظامی خوانده بود.

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت تهران هم، که اخیرا دبیرکل جامعه روحانیت مبارز شد، بیست وسوم آبان در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود: “ساخت نمونه ایرانی پهپاد RQ۱۷۰ ضربه سخت بر پیکره آمریکا بود؛ پهپاد آمریکایی نواقصی داشت که در نوع ایرانی آن نقص‌ها برطرف شد.” او تاکید داشت: “آمریکایی‌ها می‌گفتند ایران توان مهندسی معکوس این پهپاد را ندارد اما امروز با کمال بهت و حیرت این توانایی را دیدند، موشک‌های ایران می‌تواند اسرائیل را با خاک یکسان کنند.”

چندی پیش حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز به خبرگزاری ایسنا گفته بود: “ما برای ساخت پهپادها به نمونه نیاز داریم. در دوره جنگ هم ما پهپادها را از نمونه‌های آمریکایی که در اختیار داشتیم می ساختیم. در حال حاضر نیز به دنبال پهپادهای پیشرفته هستیم که خداوند عنایت کرد و پهپادی که برای کسب اطلاعات به فضای ایران وارد شده بود به دست نیروهای مسلح کشورمان افتاد و فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا پهپاد را مهندسی معکوس کرده و بسازیم.”

او اضافه کرد: “ پهپاد ساخته شده الزاما همانند پهپاد آمریکایی نیست. زیرا در آمریکا خط تولید این هواپیما وجود دارد اما در ایران این هواپیما نمونه سازی شده و اگر نیاز باشد خط تولید آن ایجاد می‌شود بنابراین ممکن است تفاوت هایی بین این دو هواپیما وجود داشته باشد. حتی ممکن است ایران از فناوری های جدیدی برای ساخت این هواپیما استفاده کرده باشد.خود آمریکایی ها می دانند توانمندی فناوری ایران برای ساخت پهپاد ایجاد شده و رو به توسعه است. ایران اکنون موفق شده با استفاده از مدل آمریکایی این هواپیما را بسازد.”

علاقه فرماندهان نظامی برای ترسیم چهره‌ای قدرتمند و پیشرفته از صنایع نظامی ایران چیز پنهانی نیست. سال گذشته زمانی که محمدجواد ظریف در دانشگاه تهران اعلام کرد که آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام سیستم دفاعی ایرانی را از کار بیاندازد، محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج گفته بود: “البته این برآورد دوستان کار درستی نبود و یک ناشی‌گری سیاسی بود، انسان حتی اگر ضعیف هم باشد و امکاناتی نداشته باشد در مذاکره باید خودش را مقتدر نشان دهد، چه رسد به اینکه مقتدر به معنای واقعی نیز باشد. آمریکا اطلاعات درست را از بنده که مسئول امر هستم بگیرد و نه از افراد سیاسی، بنده به آمریکا می‌گویم که اگر دست از پا خطا کنند کار به بسیجی‌ها نخواهد رسید و همان نیروهای مسلح رسمی ما آمریکا را تسلیم خواهند کرد.”

با اینهمه این نمایش قدرت، گاه موجب طنز و سرگرمی عمومی شده است. در مورد هواپیمای بدون سرنشین جمهوری اسلامی نیز پس از انتشار فیلم هایی که سپاه پاسداران از پرواز این هواپیما تهیه کرده بود، کارشناسان اعلام کردند که فیلم منتشر شده از هواپیمایی بسیارکوچک است که با توجه به آنتن روی آن، بصورت رادیویی کنترل می‌شود و مشابه آن با قیمت سیصد تا چهارصد دلار در اینترنت موجود است.

مشکل اصلی در هواپیمای بدون سرنشین امریکایی مساله نحوه هدایت آن توسط خلبان مجازی است. از آنجا که این هواپیماها بصورت ماهواره‌ای هدایت می‌شوند، گفته می‌شود که حتی اگر “دانشمندان نابغه سپاه” موفق به تولید آن شوند، ناچارند که قبل از پرواز آن و هدایتش، ماهواره‌ای هم به فضا بفرستند. اما از آنجا که هنوز ماهواره تولید سپاه پاسداران در مدار زمین قرار نگرفته است، هواپیمای پیشرفته مزبور هم بدون استفاده خواهد بود.

البته این اولین باری نیست که استعداد فرماندهان سپاه مورد توجه قرار می‌گیرد. پیش از این هم چند فروند موشک و حتی یک فروند هواپیما (جنگنده قاهر۳۱۳) بوسیله فتوشاپ به پرواز درآمده و نگرانی‌هایی را تولید کرده بودند.