گفتمان مقاومت پیروز شد

نویسنده
فیروزه متین

» سخنان روحانی از دید اصولگرایان

حسن روحانی که پیش از سفر به نیویورک گفته بود از سوی آیت الله خامنه ای دارای اختیارات تام در حوزه دیپلماسی است و روزنامه ها و سایت های هوادار او نیز کمپینی خبری درخصوص دیدارش با باراک اوباما به راه انداخته بودند، برای رو در نشدن با باراک اوباما، حتی در مراسم افتتاحیه نشست سازمان ملل هم شرکت نکرد.

او در سخنان خود در مقر سازمان ملل نیز مواضع همیشگی جمهوری اسلامی را که محور اصلی آن انتقاد از آمریکا و اسرائیل است تکرار کرد، هرچند “لحن” او در مقایسه با محمود احمدی نژاد تند نبود.

سخنان او اما که با واکنش های متفاوت، به ویژه در شبکه های اجتماعی و خبری مواجه شده و واکنش منفی بازار ارز و سکه را به همراه داشته، با استقبال راستگرایان و نزدیکان آیت الله خامنه ای مواجه شده است، به طوریکه تمامی مقامات بلندپایه نزدیک به آیت الله خامنه ای، از سخنان وی استقبال کرده و سایت های اصولگرا نیز به تمجید از مواضع وی پرداخته اند.

غلامعلی حداد عادل، نخستین کسی بود که دیروز به تمجید از روحانی پرداخت. در مجلس شورای اسلامی، سخنان حداد که از منسوبین آیت الله خامنه ای است به عنوان مواضع آیت الله خامنه ای تعبیر می شود.

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس به سایت خانه ملت گفته است: “من نطق دیشب آقای روحانی را گوش کردم، آن را مثبت ارزیابی و تأیید می کنم که هم محتوا و مضامین و هم مفاهیم درج شده منطقی بود. نطق روحانی به هیچ وجه از سر ذلت و وادادگی نبود و در آن اقتدار و اعتقاد به چشم می خورد و در عین حال منطقی هم بود. نطق روحانی همان حرف همیشگی ملت ایران بود. این تغییر لحن مثبت است و ما باید کمک کنیم تا جایی که ممکن است با نرمش قهرمانانه که رهبری فرموده اند و با حفظ اصول حرف حق خودمان را بیان کنیم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم”.

 از سوی دیگرآیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه سخنان روحانی را “متین و منطقی” و “القای برخی رسانه های غربی درباره عقب نشینی و یا چرخش و نرمش ایران راکذب محض” دانسته است.

همزمان خبرگزاری فارس هم به “بازخوانی بیانات امام روح الله درباره رابطه با شیطان بزرگ” پرداخته و نوشته است:با آمریکا رابطه ایجاد نخواهیم کردمگر اینکه آدم بشود.

رجانیوز نیزضمن نقل کامل سخنان روحانی درسازمان ملل، این سخنان را “در شان جمهوری اسلامی” دانسته است.

در این میان خبرآنلاین هم به “واکنش مثبت و توام با تردیداصولگریان و اصلاح طلبان به سیگنال های رد و بدل شده بین روحانی و اوباما” پرداخته است.

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح طلب مجلس از این جمله است که به ایلنا گفته: “فکر می‌کنم آقای روحانی می‌توانست دیپلماتیک‌تر صحبت کند. باید بر روی نقاط مشترک و مورد تفاهم تمرکز کرد. در عین حال باید تلاش کنیم بر روی نقاط مشترک تمرکز کنیم، باید توجه داشته باشیم که نقاط اختلاف در همه سلایق وجود دارد لذا باید تلاش‌مان در این راستا باشد در مواردی که اشتراکات داریم سعی در تمرکز و اصلاح داشته باشیم. همه مسائلی که گفته شد بازی بین‌المللی است و ما بیرون از مرزهای خودمان می‌خواهیم حرف بزنیم. در چارچوبی که در دنیا تعریف شده، حتی اگر ظالمانه بوده و درست نباشد باید تلاش کنیم در چارچوب سازمان ملل آن را اصلاح کنیم و براساس آن اصول حرکت کنیم”.