معاون روحانی: در دولت خودمان روزنامه نگاری را دستگیر نکردند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی

معاون حقوقی رئیس جمهور می گوید که هیچ روزنامه نگاری در دولت روحانی و با شکایت دولت زندانی نشده، قوه دیگری زندانی می کند و دولت در کار قوه دیگر ورود نمی کند.

سایت تسنیم به نقل از الهام امین زاده نوشته بود که هیچ روزنامه نگاری در ایران به دلیل روزنامه نگاری دستگیر نشده است اما خانم امین زاده در مصاحبه با “روز” می گوید که حرف او به طور کامل نقل نشده: “من گفتم به خاطر روزنامه نگاری کسی را در دولت آقای روحانی دستگیر نکردند. قبلش به ما ربطی ندارد ما در دولت خودمان صحبت کردیم”.

اظهارات الهام امین زاده در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی که یکی از محوری ترین شعارهای انتخاباتی اش، آزادی روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی بود، تنها با گذشت یک سال از پیروزی در انتخابات و روی کار آمدن دولت اش به شبکه سی ان ان گفته بود فکر نمی کند “فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد”.

ادعای حسن روحانی با انتقاد شدید روزنامه نگاران و خانواده های روزنامه نگاران زندانی مواجه شد؛ بیش از ۱۳۵ روزنامه نگار در نامه ای خواستار اصلاح سخنان نادرست او در مورد نبود زندانی روزنامه نگار در ایران شدند، خانواده های روزنامه نگاران زندانی با متهم کردن رئیس دولت به دروغ گویی از او سوال کردند که اگر روزنامه نگار زندانی نداریم چرا وعده آزادی شان را در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دادید و حامیان سرشناس روحانی در میان اصلاح طلبان، همچون حسین مرعشی نیز خواستار اصلاح سخنان او شدند.

اما در حالی که همگان منتظر اصلاح سخنان حسن روحانی از سوی او یا اعضای دولت بودند سایت تسنیم به نقل از معاون حقوقی رئیس جمهور، ادعای روحانی را تکرار کرد و نوشت که الهام امین زاده گفته است هیچ روزنامه نگاری در ایران به خاطر روزنامه نگاری دستگیر نشده است.

از سوی دیگر پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی روحانی در یادداشتی در روزنامه ایران توضیح داده بود که پاسخ رییس دولت به سئوالی درباره وضعیت جیسون رضاییان - خبرنگار بازداشت شده واشنگتن‌پست در تهران ـ بوده و در نقل و ترجمه شتاب زدگی صورت گرفته و یا آگاهانه و نا آگاهانه در جهتی سیاسی برداشت شده.

اما الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی، توضیح دیگری دارد.او می گوید منظور حسن روحانی از این گفته این بوده که در دولت او و با شکایت دولت هیچ روزنامه نگاری به صرف کار روزنامه نگاری زندانی نشده است.

 

خانم امین زاده شما گفته اید که هیچ روزنامه نگاری در ایران به خاطر روزنامه نگاری دستگیر نشده چطور چنین ادعایی کرده اید؟

نه اینطور نیست. من گفته ام به صرف روزنامه نگار بودن کسی در دولت آقای روحانی و از جانب دولت دستگیر نشده.

 

یعنی می گویید صحبت شما را درست نقل نکرده اند؟

بله من گفته ام در دولت ما چنین اتفاقی نیفتاده. قبلش به ما ربطی ندارد ما در دولت خودمان صحبت کردیم.

 

اما پیش از شما، آقای روحانی چنین ادعایی را در مصاحبه با شبکه سی ان ان داشته.

منظور آقای روحانی هم در دولت خودش بوده یعنی از سوی دولت شکایتی از هیچ روزنامه نگاری نشده و هیچ روزنامه نگاری بازداشت نشده.

 

اما روزنامه نگاران زیادی پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی بازداشت شده اند.

من اطلاعی ندارم. من گفته ام شکایتی از هیچ روزنامه نگاری در دولت روحانی نشده.

 

پس شما قبول دارید که روزنامه نگاران به دلیل وظیفه حرفه ای روزنامه نگاری خود بازداشت شده اند؟

قوه دیگری می کند و ما ورود به قوه دیگری نمی کنیم. اطلاعی نداریم.

 

شما معاون حقوقی رئیس جمهور هستید و می گویید اطلاعی ندارید، من مثال می زنم صبا آذرپیک بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی دستگیر شد و..

ما نمی دانیم من بررسی می کنم اما من پرونده های اینها را ندارم و نمی توانیم اصلا داشته باشیم.