بازی کودکانه در نماز رهبر

نویسنده
نازنین کامدار

» خشم آیت الله از "سگ هار" و حامیانش

نماز عید فطر در تهران در شرایطی به امامت آیت الله خامنه ای اقامه شد، که ادامه جنگ در غزه و افزایش میزان قربانیان فلسطینی لحن وی را نسبت به غرب و اسرائیل، بار دیگر تند کرد و باعث شد تا کسی که هوادارانش وی را رهبر مسلمانان جهان می خوانند  بر خلاف هفته قبل که بر لزوم رفراندوم در سرزمین های اشغالی گفت، این بار از لزوم مسلح شدن کرانه باختری و ادامه نبرد گروه های فلسطینی با اسرائیل سخن بگوید، همان رژیمی که وی “سگ هار” خطابش کرد.

 سخنان هفته قبل آیت الله خامنه ای از نگاه رسانه های جهانی “ملایم” تفسیر شد، آن ها حتی این نرمش را به مذاکرات هسته ای ایران مربوط دانستند.

 در مراسم نماز مهمترین عید مسلمانان، رهبر لحن خود را کاملا تغییر داد و گفت: “رژیم صهیونیستی و حامیان مجرم امریکایی و اروپایی این رژیم برای تحمیل آتش بس بر مردم غزه تلاش می کنند چرا که تا همین جای کار هم دشمن متجاوز مانند سگ هار از کاری که کرده پشیمان شده است و بدنبال آتش بس است، و این از نشانه های پیروزی مقاومت است. به همین خاطر، حامیانِ جانیان صهیونیست نیز در تلاشند، با تحمیل آتش بس بر مردم غزه، این رژیم را نجات دهند”.

او که سخنان اش مدام با “تکبیر” نمازگزاران قطع می شد، افزود: “هدف از خلع سلاح مقاومت این است که همین امکانات محدودی را هم که جریان مقاومت برای دفاع مختصر از مردم فلسطین در اختیار دارد، از آن بگیرند تا دشمن صهیونیست هر زمان که اراده کرد بتواند فلسطین را در هم بکوبد و فلسطینی ها نیز امکان دفاع نداشته باشند. بر خلاف نظر و تلاش حامیان رژیم کودک کش صهیونیست، همه دنیا از جمله دنیای اسلام موظف است هر چه می تواند به تجهیز ملت فلسطین کمک کند”.

اما، این تنها مواضع شدید الحن آیت الله خامنه ای در برابر غرب نبود که در قالب گزارش ها از نمازجمعه تهران در رسانه ها بازتاب یافت، بلکه بیش از سخنان او، حواشی این مراسم برای رسانه ها و کابران شبکه های اجتماعی جذابیت داشت.

 تصاویر بازی کردن دو کودک که خبرگزاری های داخلی آنها را نوه های آیت لله خامنه ای مرفی کرده اند، با بازتاب وسیعی در رسانه ها مواجه شده است.

بسیاری از خبرگزای ها و سایت های داخلی، عکس های بازی این دو کودک را در برابر صف اول نماز جمعه مردان قدرتمند ایران بازنشر داده اند و تیتر “شیطنت دو کودک بازیگوش در برابر رهبر معظم انقلاب” را برای آن برگزیده اند.

برخی سایت ها همچون “پارسینه” نیز به هویت این کودکان اشاره کرده و نوشته اند: “بازی نوه های رهبر انقلاب در نماز عید فطر”.

این در حالیست که سایت “انتخاب ” که همین عنوان را برای گزارش خود برگزیده بود، ساعاتی پس از انتشار، این صفحه را از خروجی خود پاک کرد. 

امسال در راه پیمایی روز قدس نیز حضور متفاوت مجتبی خامنه ای همراه همسر و فرزندانش که لباس های مرتب و رنگین به تن داشتند به چشم خبرنگاران آمد و منعی برای انتشار عکس های آن ها در سایت های رسمی وجود نداشت.

همراه خانواده مجتبی خامنه ای یک خانواده نزدیک به آنان به آنان دیده می شد که زن خانه مانتو و روسری معمول خانم های جوان ایرانی را در بر داشت.

به دنبال آن عکس ها، بازی نوه های آیت الله خامنه ای در هنگام برگزاری نماز عید فطر می توانست نشان از یک حرکت تبلیغاتی برنامه ریزی شده برای تلطیف چهره رهبر و خانواده وی به حساب آید.

علاوه بر این تصاویر، حضور محمود احمدی نژاد در صف اول نماز در کنار محمدعلی جعفری، حسین شریعتمداری و سعید جلیلی، با بازتاب زیادی در رسانه های داخلی همراه شد و عکاسان خبرگزاری ها، عکس های متعددی را از این افراد ثبت کردند. در همین حال، علامت “وی” نشان دادن مجدد محمود احمدی نژاد نیز از چشم رسانه ها پنهان نماند و این فرصتی به دست کاربران سایت های خبری و شبکه های اجتماعی داد تا مخالفت و نفرت خود را از وی به نمایش گذارند.(لینک)

سایت “پیام نو” به مسئله کهولت سن احمد جنتی توجه کرده و با انتشار عکسی از وی که به عصا تکیه داده، نوشته است: “ژست سرحال آیت الله جنتی در نماز عید فطر”.

سایت خبرآنلاین در حاشیه نگاری ای از این مراسم نوشت: “در نماز عید فطر امسال روسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پشت سر مقام معظم رهبری حضور داشتند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی و حجت الاسلام و المسلمین صادق آملی لاریجانی و علی لاریجانی روسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه در مصلی حضور داشتند. آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در صف اول نماز حضور یافته بود. امسال آیت الله امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران چهره ای بود که روی صندلی نماز را اقامه کرد و سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یکی از مسئولان بود که بدون کت و با پیراهن در صف نماز عید فطر حضور یافته بود. روبوسی و تبریک مسئولانی که در صف های ابتدایی نماز عید فطر حضور داشتند حتی پس از تکبیره الاحرام و آغاز نماز هم ادامه داشت. در نماز عید فطر امسال سایه همه حاشیه های سال های اخیر که حاکی از کدورت هایی میان برخی از مسئولان بود دیده نمی شد”.

بر اساس این گزارش، هاشمی رفسنجانی در حالی در مراسم نماز عید فطر شرکت کرده بود که در دیدار چند ساعت بعد آن، یعنی در مراسم عید دیدنی با آیت الله خامنه ای غایب بود.

همزمان با این غیبت، سایت رسمی او در مطلبی با عنوان “انتقاد هاشمی از یکی نبودن عید فطر بین مسلمانان”، از دلخوری وی نسبت به تفاوت زمان عید در ایران و عربستان خبر داد. مسئله ای که بسیاری آن را ناشی از تلاش آیت الله خامنه ای برای کسب هویت “رهبر مسلمین جهان” می دانند.(لینک)

 نماز سیاسی عید فطر در تهران در حالی روز سه شنبه به امامت آیت الله خامنه ای برگزار شد که از شامگاه دوشنبه خیابان های منتهی به مصلای تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت و گشت های نیروی انتظامی و بسیج، با برپایی ایست های بازرسی به جستجوی درون خودرو ها می پرداختند.