شبکه ای که از صدا و سیما بیننده می دزدد

نویسنده

» درباره فارسی وان مقاله ای از نیویورک تایمز

دکستر فیلکینز

کمتر از یک سال پیش، تلویزیون فارسی زبانی  توسط شبکه تلویزیونی روبرت مرداک، آغاز به پخش برنامه تلویزیونی  برای مردم ایران کرد و به سرعت بدل به یکی از فرستنده های تلویزیونی برای خانواده ها شد. به نظر می رسد کمی بیشتر از محبوب.

این هفته، یک کمپین پر سابقه ایرانی با عنوان ارتش سایبری ایران که متعلق به دولت ایران است شبکه فارسی وان و چند شبکه دیگر متعلق به خانواده محسنی را هک کرد و پیام های هشدار آمیز فرستاد.  در این پیام آمده بود: “متحدان صهیونیزم بدانند  که رویای تخریب بنیاد خانواده را باید به گور ببرند.”

معنای دقیق این پیام کاملا مشخص نبود، اما رهبران محافظه کار ایران معتقدند که این برنامه ها با وجود سانسور شدید برنامه های کمدی، سریال ها و فیلمها ، ارزش های ایرانی را زیر سووال می برند.

مخالفت با فارسی وان نشان دهنده ترس رهبران ایران از نفوذ برنامه های ماهواره ای خصوصی به داخل کشور است که انحصار دولت را در مورد انتشار اطلاعات زیر سووال می برد.

حمله سایبری آخرین تلاش برای بی اعتبار کردن این شبکه تلویزیونی بود که از ماه اوت 2009، به روز آنتن رفته است. امسال، مقامات ایرانی تلاش کردند تا روی این شبکه پارازیت بیاندازند.همچنین به آقای مردوک حمله شخصی کردند و ساعد محسنی، مدیر عامل افغان موبی گروپ را هم بی نصیب نگذاشتند.

مقامات ایرانی به نظر می رسد بطور خاص مرعوب ورود آقای مردوک شده اند، کسی  که نه فقط یک تاجر موفق بلکه یک فعال سیاسی هم هست. خانواده محسنی در کشورهای همسایه  افغانستان، بعد حمله آمریکا به وطنشان  یک شبکه موفق رادیو و تلویزیونی و وب سایت درست کرده اند.

هم آقای مردوک و هم خانواده محسنی نامشان در وبسایتی که روز پنجشنبه آغاز بکار خواهد کرد، ذکر شده است.

به گفته سخنگوی هر دو شبکه موبی گروپ و نیوز کورپوریشن، فارسی وان از هیچ دولتی پول دریافت نمی کند.

فارسی وان برنامه سیاسی نیست و نه اخبار نه تفسیر خبرندارد. در عوض برنامه های کمدی و فیلم و سریال که اکثر آنها از آمریکای لاتین  و کره می آید و به درد خانواده های محافظه کار ایرانی می خورد در میان برنامه هایش فراوان است.

در داستان این سریال ها غالبا روابط عاشقانه  و خیانت و حسادت دیده می شود.  بوسیدن هم  در این برنامه ها دیده شده و حتی سریال آمریکایی “24” نیز پخش می شود که در آن مامور اف بی آی با تروریست هایی از جهان اسلام در نبرد است.

زاید محسنی، رئیس هیئت مدیره فارسی وان و برادر ساعد محسنی، می گوید: “هر آنچه در فیلمنامه درست یا مناسب نباشد ما آن را ادیت می کنیم. از لحاظ دیداری، اگری چیزی نامناسب باشد، آن را در می آوریم. ما می دانیم که اکثر بینندگان ما این برنامه ها را در کنار خانواده های خود می بینند. ما خیلی نسبت به این موضوع حساس هستیم”.

اما  فارسی وان باعث خشم رهبران ایران می شود  چرا که آن ها دیدن  برنامه هایی با محتوای غربی را  از سوی مردم ایران یک جور حمله به ارزش ها و سنت های ایرانی می دانند.

محمد تقی رهبر، یکی از نمایندگان مجلس به شبکه خبری ایرانی گفته بود: “برنامه های فارسی وان که از ماهواره گرفته می شود عصمت و شرف خانواده های ایرانی را از بین می برد و جوانان را به عشق بازی و خوردن شراب و پرستش شیطان تشویق می کند”.

او گفت: “این شبکه با پول صهیونیستی به راه افتاده است و نقشه اش توسط دشمنان ایران طراحی شده است. خانوادهای که شرافت داشته باشد نمی گذارد عضوی از آن خانواده فارسی وان تماشا کند.”

مخاطبان تلویزیون را به سختی می توان در ایران اندازه گرفت بخصوص مخاطبان برنامه های شبکه های ماهواره ای را. دیش های ماهواره ممنوع است اما نیمی از خانه های تهران دیش دارند.

شبکه ای مثل فارسی وان ، که مرکز آن در دوبی است، هیچ برنامه های داخل ایران نداردو بسیاری از شبکه های فارسی زبان مثل بی بی سی ، و وی او ای برنامه های سیاسی و خبری به داخل ایران می فرستند.

فارسی وان فقط به بخش سرگرمی می پردازد و به همین دلیل معتقد است که میلیون ها بیننده ایرانی را از برنامه های تلویزیون دولتی ایران دور کرده است و اخبار را هم که شبکه های دیگر پخش می کنند.

آقای محسنی می گوید که این اقدام او موجب شده است که فارسی وان موفق شده است که چند میلیون بیننده در روز داشته باشد. اگر چنین باشد این تعداد از بینندگان تلویزیون ایران کاسته شده است. به همین دلیل موجب خشم دولت ایران شده است.

آقای محسنی می گوید: “ما نباید مشکلات مالی را وارد برنامه فارسی وان کنیم.”

در هر صورت، ترس ضد غربی این روز ها در ایران موج می زند بخصوص از بعد از اعتراض عظیم ضد دولتی سال گذشته که داشت منجر به سقوط دولت می شد.

حسن عباسی، رئیس مرکز دکترینال و مطالعات استراتژیک سپاه، در یک مصاحبه تلویزیونی  در اوایل امسال هشدار داد که جنگ نرمی از سوی غرب آغاز شده است. شوی آمریکایی “24” قصد دارد نفرت از مسلمانان را ایجاد کند و نشان بدهد که همه مسلمانان تروریست هستند.

اقای محسنی گفت: “اگر مردم احساس کنند که ما داریم فرهنگ آنها را خراب می کنیم، برنامه های ما را تماشا نمی کنند.”

ارتش سایبری ابران که به نظر می رسد متشکل از اعضای سپاه است و به سایت هایی که زعم شان دشمن است حمله می کند سایت ایرکارمی دات کام، می گوید که برا اعتراض به مداخله آمریکا و اسرائیل در امور داخلی ایران و نشر اکاذیب ایجاد شده است.

جفری کار، کارشناس هک  و نویسنده کتاب “از درون جنگ سایبری” می گوید: “دولت ایران در گذشته اعلام کرده است که به سرور های وب سایت های آمریکایی حمله کرده است تا اسامی ایرانیان مخالف را پیدا کند.”

آقای کار می گوید: “من احتمال می دادم که این یک مورد وطن پرستانه بوده که توسط یک گروه ماهر هکربه سود دولت خود انجام داده اند اما در عین حال رسما وابسته به دولت نیستند.

او می گوید که ارتش سایبری ایران اخیرا به بایدو، موتور جستجوگر چین حمله کرد.

نیویورک تایمز، 20 نوامبر