تحریم‌های جدید مغایر توافق است

جروزالم پست
جروزالم پست

» گزارش جروزالم پست از اختلاف داخلی در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه خبر داد، در طول مذاکرت بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، هرگونه لایحه کنگره در رابطه با تحریم‌های جدید علیه این کشور توسط باراک اوباما وتو خواهد شد.

این هفته مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی در ژنو ادامه خواهد یافت. این گروه قصد دارد تا پایان ماه مارس از طریق یک چارچوب سیاسی به نگرانی‌های جهانی بر سر ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

اما کنگره آمریکا، که اکنون تحت کنترل کامل جمهوریخواهان است، قصد دارد این هفته لایحه‌ای را به رای بگذارد که در صورت شکست مذاکرات یا نقض توافق اولیه از جانب ایران تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: “اگر این لایحه تبدیل به قانون آمریکا شود، در نظر ما نقض “برنامه اقدام مشترک” خواهد بود که همانطور که گفته‌ایم ایران را نیز تشویق به نقض توافق می‌کند.”

وی ادامه داد: “اگر لایحه تحریم‌ها تصویب و به امضای رئیس‌جمهور برسد، که قبلا گفته‌ایم این اتفاق نخواهد افتاد… نقض برنامه اقدام مشترک خواهد بود. اگر توافق انجام نشود ما می‌توانیم تحریم‌های اولیه را ظرف مدت ۲۴ ساعت بازگردانیم.”

اوباما روز دوشنبه در مذاکره تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، او را در جریان آخرین پیشرفت‌های مذاکرات قرار داد. دیپلمات‌ها تا ماه ژوئن به خود فرصت داده‌اند تا به توافق جامع دست یابند.

یک مقام دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیش از مذاکرات ژنو عنوان کرد که اسرائیل اعتقاد دارد که فشار بر ایران باید ادامه یابد و حتی تقویت شود تا این‌که ایران جنبه نظامی برنامه هسته‌ای خود را نابود کند.

منبع: جروزالم پست - 14 ژانویه 2015