نه کشتیم، نه کشته دادیم اما رفتیم

نویسنده
نازنین کامدار

» فضلی و رجب زاده برکنار شدند

فرماندهان  نیروی انتظامی تهران بزرگ و سپاه استان تهران که نقش اصلی در سرکوب های اعتراضات ماه های اخیر برعهده داشتند، در دو روز پیاپی تغییر کردند.به این ترتیب از این پس سردار حسین ساجدی نیا به عنوان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و سردار حسینی مطلق، مسئولیت سپاه سیدالشهداء را بر عهده خواهند داشت.

این تغییر و تحولات در حالی صورت گرفته که با وجود سخنان مقامات امنیتی و نظامی در مورد آنچه که “سرکوب فتنه سبز” می نامند، فرمانده نیروی انتظامی تهران در مراسم تودیع خویش ضمن تجلیل از “عملکرد درخشان” خود مدعی شده است: “نیروی انتظامی در جریات وقایع پس از انتخابات نه کسی را کشت و نه کشته داد”. او در عین حال تمامی مسئولیت ها را متوجه قرارگاه ثارالله و سپاه محمد رسول الله که به گفته وی  مسئول امنیت تهران بزرگ پس از انتخابات را برعهده داشته، کرده است.
به نوشته خبرگزاری ایلنا، رجب زاده در مراسم تودیع اش مدعی شده است سمت فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را به درخواست خود واگذار کرده؛ این درحالیست که روزنامه جمهوری اسلامی، در ستون “جهت اطلاع” خود علت تغییر وی را پایان دوران خدمت و ورود به بازنشستگی عنوان کرده است.
در همین حال برخی از سایت های مستقل خبری، علت برکناری وی را ناشی از تصمیم برخی از مقامات بلندپایه امنیتی معرفی کرده اند.
رجب زاده در حالی از کشته نشدن شهروندان به دست نیروهای تحت امرش سخن گفته که بر اساس فیلم های منتشر شده در اینترنت، قتل یکی از شهروندان به دلیل عبور خودروی زره پوش نیروی انتظامی از روی بدن وی در سرکوب تظاهرات روز عاشورا، موجب ابراز انزجار جامعه جهانی از سرکوب معترضان به دست نیروهای انتظامی ایران شد و موجب گردید تا اتحادیه اروپا درباره نقض گسترده حقوق بشر به مقامات ایران هشدار دهد.
در همین حال شب گذشته و تنها یک روز پس از ابراز افتخار عزت الله رجب زاده از فعالیت 16 ماهه خود در سمت فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، تلویزیون فارسی بی.بی.سی فیلمی را پخش کرد که  حمله یگان های ضد شورش نیروی انتظامی در شب 25 خرداد به کوی دانشگاه تهران را نشان می دهد.
بی.بی.سی گزارش داده است که دستور حمله به کوی دانشگاه را “عزیز الله رجب زاده” صادر کرده است. حمله ای که از سوی آیت الله خامنه ای نیز محکوم شداما در همان مقطع نهاد های وابسته به دولت ادعا کردند که “نیروهای خودسر” در آن حمله شرکت داشته اند.
گفته می شود افشای سند بی.بی.سی می تواند از جمله دلایل برکناری رجب زاده از سمت فرمانده تهران بزرگ باشد.
با این حال انتصاب سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا به سمت فرمانده جدید تهران بزرگ نیز موجی از اعتراض را در محافل سیاسی مخالف دولت به دلیل ارتباط وی با ماجرای کهریزک ایجاد کرده است.
این سردار سپاهی که هم اکنون فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ را عهده دار شده، پیش از این معاون عملیاتی فرمانده نیروی انتظامی در زمان فرماندهی سردار رادان بوده و به همراه وی در نیروی انتظامی اصفهان مشغول به فعالیت بوده است.
خبرگزاری کار ایران نیز وی را از جمله فرماندهانی که در گسترش نیروهای یگان ویژه نقش داشته معرفی کرده است.
در همین حال انتصاب وی به سمت فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با گمانه زنی هایی درباره ماموریت وی برای روزهای آخر سال و شب چهارشنبه سوری همراه بوده است. گمانه زنی هایی که با واکنش اسمائیل گرامی مقدم در مراسم تودیع و معارفه مواجه شد و وی با بیان اینکه “تحول در سطح فرماندهی تهران بزرگ بحث یک ماه نیست” هر نوع ارتباط انتصاب ساجدی نیا با روز چهارشنبه سوری را رد کرد.
این در حالیست که ساجدی نیا پس از پایان مراسم معارفه اش، در جمع برخی از خبرنگاران حاضر شد و از گسترش نقش بسیج در سرکوب اعتراضات مردمی خبر داد.
بنا به نوشته خبرگزاری ایسنا، وی گفته است: “نیروی عظیم بسیج به عنوان یک نیروی مردمی همواره در راستای خدمت رسانی به مردم حضور داشته و در دوره جدید مدیریت انتظامی تهران در صورت نیاز از این نیرو استفاده می کنیم”.
آگاهان سیاسی معتقدند تاکید فرمانده جدید پلیس پایتخت بر افزایش نقش بسیج به گسترش حضور نیروهای لباس شخصی در سرکوب اعتراضات احتمالی آینده منجر خواهد شد.

همچنین در تحولی دیگر روز گذشته فرمانده جدید سپاه سید الشهداء نیز در مراسمی با حضور مرتضی تمدن، استاندار تهران و رئیس شورای تامین استان منصوب شد.به این ترتیب سردار علی فضلی پس از دو سال جای خود را به سرتیپ پاسدار بهرام حسینی مطلق داد و از این پس این حسینی مطلق خواهد بود که فرماندهی عملیات میدانی سرکوب اعتراضات را برعهده خواهد داشت.

هنوز جزئیاتی از سابقه فرمانده جدید سپاه استان تهران منتشر نشده و وی از جمله سرداران ناشناخته سپاه برای محافل سیاسی است.

گفتنی است، سپاه سید الشهداء که به “سپاه استان تهران” شهرت دارد، یکی از دو رکن اصلی سپاه پاسداران در تهران در کنار سپاه محمد رسول الله است که فرماندهی آن را سردار حسین همدانی بر عهده دارد.

بر اساس وظیفه جدید سپاه که ازسوی فرمانده این نیرو “مقابله با تهدیدات داخلی” اعلام شده، “سپاه تهران بزرگ” از “سپاه استان تهران” در تقسیمات جدید این نیرو جدا شده است و خود به عنوان رکن سی و یکم سپاه عمل می کند و فرمانده آن در جلسات شورای تامین استان شرکت خواهد کرد.