حضور با قدرت روحانی مخالف

نویسنده

» تحلیل واشنگتن تایمز ازادامه اعتراضات در ایران

اگر ایرانیان دولت خود را بمبارزه بطلبند و روز چهارشنبه دوباره برای اعتراض به خیابان بیایند احتمالا مهدی کروبی نیز در میان آنها خواهد بود.

مهدی کروبی مانند میرحسین موسوی، مخالف اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات 22 خرداد، محصول جمهوری اسلامی است – رئیس مجلس اسبق و رئیس سازمان قدرتمندی که بودجه‌های دولتی را در اختیار رزمندگان جنگ ایران قرار می‌داد.

اما آقای کروبی 72 ساله در محکوم‌ کردن سرکوب معترضان پس از انتخابات رژیم یکدنده بوده است و اتهامات شکنجه و تجاوز زنان و مردان جوان را که تصویر دولت را سیاه‌تر کرد مطرح کرد. او در راهپیمایی‌های زیادی شرکت کرده است و به نظر می‌رسد که بازداشت او برای رژیم مخاطره‌‌آمیز است.

سنجش نیرو بعدی چهارشنبه در سی‌امین یادبود تسخیر سفارت آمریکا و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها توسط دانشجویان رادیکال است. تظاهرکنندگان راهپیمایی تحت حمایت دولت در تهران 13 آبان را با شعارهای «مرگ بر آمریکا» می‌شناسند اما امسال به نظر می‌رسد اشخاص دیگری هم حضور داشته باشند.

ماه گذشته آیت‌الله احمد جنتی یک روحانی تندرو خطابه آتشینی در دانشگاه تهران ایراد کرد و به اعضای “جنبش سبز” هشدار داد که از راهپیمایی‌های سالانه دولتی برای  اعتراض‌های خود استفاده نکنند. این اتفاقی بود که در روز قدس در 18 سپتامبر افتاد. آخرین جمعه ماه مقدس رمضان معمولا راهپیمایی‌های دولتی در حمایت از فلسطین و بر ضد اسرائیل و آمریکا برگزار می شود. امسال معذالک تظاهرکنندگان شعار دادند، “مرگ بر روسیه” و “مرگ بر دیکتاتور”.

آیت‌الله جنتی گفت، “عروسک‌های بیگانگانی هستند… که می‌خواهند (با بهره‌برداری از چنین مناسبت‌هایی) ماهیت آمریکایی و اسرائیلی خود را نشان دهند.”

رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، در هشداری آشکار به آقای کروبی و آقای موسوی هفته گذشته تهدید کرد که هرکس به زیر سئوال بردن نتیجه انتخابات خرداد ادامه دهد – که موجب پیروزی آقای احمدی‌نژاد شد – “بزرگترین جرم” را مرتکب شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل ایران و عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران ابراز داشته‌اند که ممکن است آقای کروبی در دادگاه ویژه روحانیون با اتهاماتی مواجه شود. دادگاه‌هایی که صدها روحانی شیعه را از زمان استقرار جمهوری اسلامی به زندان انداخته و خلع لباس کرده است.

آقای محسنی اژه‌ای گفت آقای کروبی ممکن است بخاطر عنوان کردن اتهام شکنجه و تجاوزبه زندانیان تحت تعقیب قرار بگیرد. مقامات ایران اتهام تجاوز را که برای رژیمی که خود را اسلامی می‌خواند بدترین جرم محسوب می شود، رد کرده‌اند. یک هیات قضایی سه نفره که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود گفته است هیچ نشانه‌ای دال بر این ادعاها نیافتند و علی لاریجانی رئیس مجلس گفت این حرف‌ها دروغ است.

این هیات گفت، «این ادعاها واقعیت ندارند و اسناد رسیده کاملا جعلی هستند و هدف آنها تشویش اذهان عمومی است»، و توصیه کرد کسانی که چنین ادعاهایی می‌کنند تحت تعقیب قرار گیرند.

هادی قائمی مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت، آقای کروبی با توجه به پیشینه‌اش قهرمانی دور از انتظار برای دموکراسی در ایران است.

وی گفت: با این وجود “آقای کروبی تبدیل به صدای اخلاقی در کشوری شده و علیه خشونت اعتراض می‌کند. خیلی ممکن است که زندانی شود اما دولت از عواقب آن نگران است.”

 به نظر می رسد مقامات در مورد اینکه آقای کروبی را که با توجه به سابقه‌ای از ستون‌های تشکیلات دولت محسوب می‌شود دستگیر کنند اختلاف نظر دارند.

آقای کروبی به آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر انقلاب بسیار نزدیک بود و توسط وی به عنوان رئیس کمیته امداد امام و سازمانی قدرتمند به عنوان بنیاد شهید برای کمک به خانواده صدها هزار ایرانی که در جنگ ایران و عراق کشته شدند منصوب شده بود. در آن زمان آقای کروبی بر صرف میزان زیادی پول نظارت داشت و اتهام فساد علیه او وجود داشت. آقای کروبی همچنین به خاطر انتصاب همسرش به ریاست بیمارستان بقیه‌الله تهران بدون اینکه سابقه پزشکی لازم را داشته باشد مورد انتقاد قرار گرفت.

پس از مرگ آیت‌الله خمینی آقای کروبی پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی که رئیس‌جمهور شده بود رئیس مجلس شد. آقای کروبی از سال 1989 تا 1992 و دوباره از سال 2000 تا 2004 رئیس مجلس بود.

در سال 2005 آقای کروبی علیه احمدی‌نژاد و دیگران نامزد ریاست جمهوری شد اما در دور اول کنار گذاشته شد. وی اصرار دارد که علیه او تقلب شده و از آقای احمدی‌نژاد بیشتر رای آورده بود و می‌بایست با آقای رفسنجانی رقابت می‌کرد.

آقای کروبی که عضو سابق گروهی از روحانیون که به عنوان سازمان روحانیون مبارز شناخته می‌شدند بود در سال 2006 حزب سیاسی خود را با عنوان اعتماد ملی و روزنامه‌ای با همین نام پایه‌گذاری کرد. او از مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیاتی که قرار است مناقشات بین شاخه‌های دولت را حل کند، استعفا داد.

او تابستان امسال بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شد و با آقای احمدی‌نژاد مناظره‌ای داغ در تلویزیون برگزار کرد که در آن رئیس‌جمهور او را به دریافت رشوه از شهرام جزایری، یک تاجر جوان ایرانی که در پرونده سنگین فسادمالی با دولت ایران دست داشت، متهم کرد. آقای کروبی در طی مناظره به آن پاسخ نداد.

از زمان انتخابات خرداد ماه آقای کروبی از صریح‌ترین طرفداران حقوق مدنی در ایران بوده است.

تندروها با یادآوری اینکه او به عنوان رئیس مجلس به خواسته‌های آیت‌الله خامنه‌ای در مورد موضوعات مربوط به سانسور مطبوعات رضایت داده بود از جسارت او متعجب شدند.

آقای قائمی گفت، تغییر آقای کروبی به نظر حقیقی می‌رسد. او وی را با آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری مقایسه کرد که توسط آیت الله خمینی به عنوان جانشین  انتخاب شده بود تا وقتی‌که او علنا اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال 1988 را، زمانیکه ایران آتش‌بس با عراق را پس از جنگ خونبار هشت ساله پذیرفت، انتقاد کرد و خلع شد.

آقای قائمی گفت، آقای کروبی مانند آیت‌الله منتظری که بصورت شبه بازداشت خانگی در قم زندگی کرده است از خشونت پس از انتخابات رژیم “واقعا خشمگین است،” او همچنین احساس می‌کند به هواداران خود این بدهی را دارد که عقب‌نشینی نکند.

به نظر می‌رسد آقای کروبی از حمایت کامل جنبش سبز، رقیب خود آقای موسوی و روسای جمهور پیشین رفسنجانی و خاتمی و نیز بسیاری از ایرانیان عادی برخوردار است.

دولت می‌داند که بازداشت او می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

دانشجویان در دانشگاه‌های تهران و شیراز و دیگر شهرها شعار داده‌اند: “کروبی دستگیر بشه ایران قیامت می‌شه.”

 

منبع: واشنگتن تایمز، 3 نوامبر