شوخی آخوندی کار دست استاندار کرمانشاه داد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» درخواست برخورد و عزل یک مقام دولتی به اتهام توهین به روحانیت

شوخی با روحانیون برای استاندار کرمانشاه دردسر ساز شده و پس از اعتراض شدید مقامات مذهبی و برخی چهره‌های سیاسی، کار به تجمع طلاب و روحانیون کشیده است. استاندار هم به دیدار نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه رفته و عذرخواهی کرده اما تعدادی از معترضان خواستار برکناری او هستند.

 

امامان جمعه علیه استاندار

ابراهیم رضایی بابادی، یکی از مدیران پرسابقه وزارت کشور از همان روزهای نخست حضور در استانداری کرمانشاه با مخالفت شدید اصولگرایان و منتقدان دولت مواجه بود. چرا که با سابقه تصدی معاونت سیاسی امنیتی استانداری تهران و استانداری خراسان جنوبی در دولت خاتمی،‌ چهره‌ای اصلاح‌طلب شناخته می‌شد. اما این هفته و در مراسم معارفه شهردار کرمانشاه یک شوخی از رضایی بابادی برای او پرهزینه و جنجالی تمام شد.

او با اشاره به یک لطیفه قدیمی گفت: “آخوندها وقتی بخواهند غش بکنند می‌افتند تو حوزه خانم‌ها، ما هم بخواهیم غش بکنیم به حوزه شهرداری غش می‌کنیم. چون علاقه‌مان به شهرداری است…”

فایل صوتی این سخنان ابتدا در یک وبسایت محلی اصولگرا منتشر شد و از آن با عنوان “تکرار لطیفه‌های سخیف کوچه بازاری که معمولا رسانه‌های ضد دین برای تخریب علمای دینی ترویج می‌کنند در یک جلسه رسمی” نام برده شد. وبسایت مرصاد عنوان کرده بود که این سخنان استاندار کرمانشاه، “تکرار یک جمله سخیف و البته منسوخ” است که در “معدودی از افراد منتسب به طبقات فرهنگی پایین جامعه رواج داشته است”.

این سخنان استاندار کرمانشاه بیش از همه مورد اعتراض روحانیون استان قرار گرفت. از جمله محمد جواد مهری، رئیس مجمع نمایندگان استان نامه‌ای خطاب به وزیر کشور نوشت و خواستار عزل و دادگاهی شدن رضایی بابادی شد: “به همه رنج دیده گان انقلاب و نظام، به حوزه های علمیه، ائمه جمعه و جماعت و خانواده های شهدا و ۴ هزار خانواده روحانی استان کرمانشاه تسلیت عرض می کنم و هشدار می دهم که اگر در مقابل این بی حرمتی ها نایستید، باید منتظر هتاکی دیگر وابستگان به تفکر لیبرالی و اباحی‌گری باشید. سزاواراست نماینده محترم خبرگان رهبری، نماینده محترم ولی فقیه در استان، امامان محترم جمعه و جماعت، حوزه های علمیه خواهران و برادران، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دادستان عمومی و انقلاب به عنوان مدعی العموم در قبال این توهین آشکار به ساحت مقدس روحانیت براساس یافته های مکتب و دفاع از حریم دین ( الم یعلم بان الله یری - ان الله یدافع عن الذین آمنوا – اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون ) به تکلیف انقلابی، الهی و قانونی خود عمل کنند.”

او همچنین در نامه خود آورده بود: “وزیر محترم کشور بداند که چنین فردی با این تفکرات و روحیات، شایستگی و لیاقت نماینده دولت در استانی با این مردمان انقلابی و فداکار ندارد، لذا باید در اسرع وقت نسبت به عزل و معرفی ایشان به محاکم قضایی و سپردن مدیریت استان به فردی در تراز جمهوری اسلامی و عذر خواهی از روحانیت و مردمان این دیار که به برکت دولت تدبیر و امید با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، اقدام نماید. در غیر این صورت فرزندان خمینی و خامنه ای به وظیفه الهی و انقلابی شان عمل خواهند کرد.”

چندین امام جمعه از جمله امامان جمعه قصرشیرین، سنقر و کلیایی، اسلام آباد غرب، گیلانغرب، سرپلذهاب نیز اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی استاندار و برخورد با او شده اند. جالب این که امام جمعه اسلام آباد غرب بیان “شوخی آخوندی” در جلسه رسمی را خواست خدا برای مشخص شدن ماهیت استاندار و عدم اعتقاد او به ولایت فقیه دانسته است.

در نهایت خبرگزاری‌های فارس و تسنیم گزارش دادند که روز چهارشنبه، دهم تیر ماه تعدادی از طلاب و روحانیان استان کرمانشاه در در مدرسه علمیه آیت‌الله بروجردی کرمانشاه تجمع اعتراضی برپا کردند. مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه هم در جمع معترضان آنها را به صبر و بردباری دعوت و با اشاره به “سال همدلی و همزبانی” عنوان کرد: “با توجه به شرایط موجود و اوضاع فعلی، باید از سخنان تنش‌زا و تفرقه‌انگیزانه جلوگیری شود تا مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد.”

از سوی دیگر فارس گزارش داد که استاندار به خانه نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه رفته و آیت‌الله علما به او “تذکراتی داده است”. امام جمعه کرمانشاه در این دیدار، عذرخواهی رضایی بابادی را “به‌جا” توصیف کرده است.

 

از آخوند تا روحانی

القاب دانش‌آموختگان و مدرسان حوزه‌های علمیه، قاعده و قانون چندان دقیقی ندارد. در تداول عامه، همه کسانی که لباس تحصیل‌کردگان مدارس دینی را می‌پوشند آخوند گفته می‌شود، پیش از این و در سال‌های گذشته القابی مانند میرزا، شیخ، سید، ملا و… هم رواج داشت که شیخ برای روحانیون غیر سید(با عمامه سفید) و ملا کم و بیش رایج است.

آخوند هم یکی از القابی بود که در دهه‌های گذشته برای چهره‌های برجسته روحانیت استفاده می‌شد اما در حل حاضر آخوند و ملا به نوعی تخفیف و تحقیرآمیز محسوب می‌شوند و به ویژه نهادهای رسمی جمهوری اسلامی اصرار شدیدی به استفاده و جاانداختن لفظ “روحانی” برای تحصیل‌کردگان حوزه‌های علمیه دارند و در رسانه‌ها نیز از عنوان روحانی استفاده می‌شود. با این حال لفظ آخوند همچنان از سوی خود روحانیون و بیشتر به منظور شوخی با خود در جلسات خودمانی‌تر استفاده می‌شود.

در سوی مقابل، سازمان مجاهدین خلق به عنوان یکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی همواره از لفظ آخوند برای مقامات جمهوری اسلامی استفاده می کند و جمهوری اسلامی را “رژیم آخوندی” می‌نامد. به همین دلیل استفاده از پیشوند آخوند در یکی از وبسایت‌های حامی احمدی‌نژاد نیز خبرساز و جنجالی شد(عکس).

عکس تزئینی است.