فیروزه تصویرگر پیچیدگی ایران

نویسنده

» گزارش خبرگزاری اسپانیا از فیلم هزار و یک ایران

فیروزه خسروانی، فیلمساز ایرانی، امروز در شهر پامپلونا در شمال اسپانیا درحال مونتاژ فیلم مستند خود است. “هزار و یک ایران” فیلم مستندی است که ذهنیت دنیای غرب نسبت به ایران را نشان می دهد؛ تصویری که به طور غیرمستقیم تنها برگرفته از اخبار و تبلیغات حکومتی است.

خسروانی طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تنها ۱۰ درصد از فیلم نهایی را مونتاژ کرده و امیدوار است بتواند بدون مشکل با حکومت جمهوری اسلامی ادامه کار را در کشور خود انجام دهد.

مونتاژ این فیلم مستند به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه بسیار پیچیده است، زیرا بخش اعظم آن به تصاویر آرشیوی مربوط می شود و در آن کلیپ هایی از یوتیوب و فیلم های کوتاه دیگری که اساس تصور غربی ها از واقعیت ایران است نیز مورد استفاده قرار گرفته.

در این فیلم مستند، شهروندان غربی طی مصاحبه های انجام شده، دیدگاه های خود در مورد کشور ایران را ارائه داده اند. به واقع این دیدگاه از آنچه تبلیغات داخلی جمهوری اسلامی خوانده می شود متفاوت است. این فیلمساز در این رابطه می گوید: “تصویری که جمهوری اسلامی از خود ارائه می دهد گاهی مثبت است و گاهی تهدید آمیز.”

در این فیلم واقعیات به گونه ای به تصویر کشیده شده که کاملاً مخالف برداشت های هر دو طرف است. این فیلمساز می گوید: “مردم، به ویژه دولتمردان فکر می کنند که ایران مرکز توجهات غربی هاست و اینکه ایران در نظر همه از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی ازطرف دیگر بسیاری از مردم حتی نمی دانند ایران کجای جهان واقع شده.“ 

خسروانی در ادامه می افزاید: “هدف من نه تنها یک اثر سیاسی بود، بلکه قصد داشتم به جنبه های زیبایی شناسی نیز بپردازم. ولی در این راه، یافتن یک زبان استعاری بسیار مشکل بود.”

به هرحال، خسروانی اظهار خوشحالی می کند، زیرا مستند او به برهه ای می پردازد که سانسور و اجبار در ایران به شدت به چشم می خورد. او امیدوار است که روزی زنان ایرانی بتوانند لباس و پوشش شان را خود انتخاب کنند.

او تأثیر سینماگران و فیلم های ایرانی بعد از انقلاب را بسیار چشمگیر می داند و می گوید: “سینمای ایران نقش بسیار مهمی ایفا کرده و درواقع سفیر ایران در جهان بوده و واقعیت این کشور را که درعین حال پیچیده، متناقض و بسیار جالب توجه است به خوبی منتقل کرده. ایران در واقع آزمایشگاه عقاید است.”

 

منبع: خبرگزاری اسپانیا، ۵ فوریه