ملاقات شیرین عبادی با ایروم شارمیلا

نویسنده

ebadi_ironb.jpg

ساندیپ جوشی

سفر شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، به ایالات مانیپور هندوستان و ملاقات ایروم شارمیلا در مؤسسه علوم پزشکی هند [AIIMS]، جان دوباره ای به جنبش مبارزه علیه قانون “قدرت ویژه برای نیروهای مسلح” بخشید. خانم ایروم شارمیلا، یکی از فعالین حقوق بشر است که از سال 2000 تاکنون در اعتراض به این قانون [که به نظامیان حق شلیک به مردم را می دهد] در اعتصاب غذا بسر می برد.

عبادی به شارمیلا قول داد که این مسأله را به گوش سازمان های مختلف جهانی و به ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد رساند.

برنده جایزه صلح نوبل درحالی به سوی مؤسسه علوم پزشکی می رفت که توسط فعالین حقوق بشر و دانشجویان مانیپور همراهی می شد و تابلویی را نیز برای لغو این قانون در دست داشت. ملاقات خانم عبادی با شارمیلا حدود یک ساعت به طول انجامید و او طی این ملاقات همبستگی خود را با این نهضت مانیپوری اعلام کرد.

وی سپس خطاب به مأمورانی که شارمیلا را تحت نظارت داشتند گفت که این موضوع را با اعضای هیأت عالی سازمان ملل در امور دفاع از حقوق بشر مطرح خواهد کرد و همچنین بر اعمال سبعانه ارتش نسبت به ساکنین مانیپور تأکید نمود. او مکالمه خود با شارمیلا را ضبط نموده است تا بتواند آن را به شورای حقوق بشر سازمان ملل تسلیم نماید.

خانم عبادی با اشاره به تلاش طولانی مدت شارمیلا علیه “سرکوب ساکنین مانیپور” اذعان داشت که بسیار تحت تأثیر این اقدام قرار گرفته. وی همچنین افزود: “حضور ارتش در یک کشور برای حمایت از مردم آن کشور توجیه می شود، نه برای کشتار آنها.”

او همچنین اظهار داشت: “ملاقات من با خانم شارمیلا تجربه بسیار ناراحت کننده ای بود. او به قدری ضعیف است که نمی تواند صحبت کند. او زنی مصمم است و طی شش سال گذشته هیچ غذایی تناول کرده است. هنوز به تلاش خود ادامه می دهد و درحال حاضر سرمی را که به بدن او وصل کرده بودند، از خود جدا کرده.”

خانم شارمیلا از تاریخ 6 اکتبر تاکنون در مؤسسه علوم پزشکی هند بسر می برد. وی در نیل به هدف خود بسیار ثابت قدم است و به کرات اظهار داشته که تا زمان لغو این قانون به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

منبع: هندو، 26 نوامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش