جلسه کمیسیون اصل نود درباره بنزین‌های سرطان‌زا

نویسنده

معصومه ابتکار٬ رییس سازمان حفاظت محیط زیست٬ در صفحه فیس‌بوک خود گزارشی از حضورش در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی موضوع بنزین‌های سرطان‌زا ارائه کرد. 

به گزارش ایسنا٬ ابتکار در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «در این جلسه تاکید کردم آنچه برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد این است که بنزین عرضه شده در جایگاه های مصرف سوخت باید استاندارد یورو ۴ را داشته باشد و اینکه این بنزین، تولید داخل باشد یا وارداتی، برای سازمان محیط زیست اهمیتی ندارد».

او خبر از این داد که گزارشی درباره کیفیت بنزین توزیعی و بنزین های آلوده به این کمیسیون ارائه کرده است. به نوشته ابتکار٬ در این گزارش پیرامون «اینکه بنزین آلوده چه تاثیری بر سلامت انسان دارد، شروع شد. یکی از مشکلات بنزین توزیعی در سال های قبل کیفیت پایین و میزان بالای بنزن بود که اندازه گیری های مربوط به این سال ها نشان می دهد بالاترین میزان بنزن در سال ۹۰ بوده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر هفت مرگ یک مورد مربوط به آلودگی هواست و آلاینده های موجود در بنزین های پتروشیمی مانند بنزن عامل اصلی بروز سرطان اعلام شده است. به همین خاطر دولت یازدهم موضوع را با جدیت دنبال می کند».

ابتکار به نقل از موید حسینی‌صدر٬ رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس٬ نوشت: «گوگرد بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها بالا و ترکیبات بنزین این سوخت غیراستاندارد بود. ایشان اضافه کرده که بعضی روزها در خیابان بوی ترکیبات آروماتیک مانند زایلین و غیره استشمام می‌شد؛ این نوع ترکیبات گاهی در موتور نمی‌سوزند، سنگین هستند و بصورت بخار از اگزوز خودرو خارج می‌شوند؛ از این‌رو به‌واقع سرطان زا هستند؛ تعارف نداریم».