توبه نکنید از امامت جمعه برکنار می‌شوید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» احضار و محاکمه روحانی سنی و کرد

اولین جلسه دادگاه سلام گلنواز، امام جمعه، روحانی اهل سنت و عضو گروه “مکتب قرآن” کردستان روز دوشنبه، با طرح اتهاماتی سنگین در دادگاه ویژه روحانیت تبریز برگزار شد. قاضی این روحانی کرد را تهدید کرده که در صورت توبه نکردن، وی را به حبس و برکناری از امامت جماعت محکوم خواهد کرد.

دادگاه آقای گلنواز که صبح روز دوشنبه، ۴ شهریور ماه برگزار شد، سه ساعت به طول انجامیده است.

این روحانی کرد هنگام دریافت احضاریه گفته است که “بیست سال است که تحت فشار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار دارد و بارها مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است”.

آژانس خبری مکریان هم با انتشار این گزارش به نقل از او نوشته فشارها بر وی به خاطر عضویت در “مکتب قرآن و دفاع از مردم کردستان” بوده است.

کمال حسینی، خبرنگار، همکار سایت مکریان و از مطلعین این پرونده به روز می‌گوید که در دادگاه روز دوشنبه، آقای گلنواز متهم به ایراد سخنرانی‌هایی شده که قاضی آن را “تفرقه افکنانه” دانسته است.

ماموستا سلام گلنواز، امام جماعت مسجد یکی از روستاهای نزدیک به شهر کردنشین سردشت در آذربایجان غربی است. این چهارمین بار در سالهای گذشته است که او به دلیل ایراد سخنرانی و فعالیت مذهبی به دادگاه و نهادهای امنیتی احضار می‌شود.

به گفته کمال حسینی، دادسرای ویژه روحانیت تبریز اجازه نداده وکالت پرونده این روحانی به عهده یک وکیل سنی مذهب باشد و آقای گلنواز نیز وکیل تسخیری اهل تشیع را نپذیرفته و دادگاه بدون وکیل برگزار شده است.

“طرفداری از یک حزب کرد و طرح مسائل سیاسی در خطبه های نماز جمعه” و “عضویت در مکتب قرآن” از جمله دیگر اتهامات آقای گلنواز در دادگاه روز دوشنبه بوده است.

کمال حسینی می‌گوید که سلام گلنواز اتهام طرفداری از یک حزب کرد را رد کرده اما عضویت در مکتب قرآن را “قانونی” خوانده و آن را پذیرفته است.

به گفته این خبرنگار به دادگاه آقای گلنواز ایراداتی قانونی وارد است: “دادسرای ویژه روحانیت که یک قاضی اهل تشیع در راس آن قرار دارد صلاحیت رسیدگی به پرونده یک روحانی اهل سنت را ندارد. اتهامات روحانیون سنی تنها در دادگاه روحانیت اهل سنت قابل رسیدگی است.”

کمال حسینی می‌گوید قاضی در جریان دادرسی این روحانی را تهدید کرده که در صورت خودداری از توبه وی را از امامت جمعه برکنار و حکم شش تا هفت سال حبس تعزیری نیز برای وی صادر خواهد کرد.

 

ادامه فشارها بر اعضای مکتب قرآن

مکتب قرآن، از جمله جریان های سیاسی ـ مذهبی در کردستان است که در آغاز انقلاب سال ۵۷ توسط احمد مفتی زاده تاسیس شد. مفتی زاده رهبر این گروه مذهبی ـ سیاسی در سال ۱۳۶۱، در تهران بازداشت و سپس زندانی شد. او پس از تحمل ده سال زندان در سال ۱۳۷۱ آزاد شد. وی پس از بستری شدن در بیمارستان آسیا در تهران و انجام یک عمل جراحی، در روز سه شنبه بیستم بهمن ماه سال ۱۳۷۱ درگذشت.

این گروه که اصلاح در قانون اساسی و احیا نمودن حکومت شورایی در جوامع اسلامی و جامعه ایران از بارزترین خواسته های آن بود، پس از مرگ احمد مفتی زاده عملا به دو شاخته تقسیم شد.

 حسن امینی، که ابتدای انقلاب از سوی مفتی‌زاده به عنوان حاکم شرع کردستان منصوب شده بود در حال حاضر رهبری یکی از شاخه‌ها و محمد ژیان مفتی‌زاده، فرزند احمد مفتی‌زاده نیز رهبری دیگر شاخه این گروه را به عهده دارد.

هیچ یک از شاخه‌های مکتب قرآن دارای مجوز رسمی برای فعالیت‌های مذهبی خود نیستند.

اعضا و پیروان مکتب قرآن، از جمله رهبران هر دوشاخه، در سالهای بعد از مرگ احمد مفتی‌زاده، به خاطر فعالیت‌هایشان بار‌ها از سوی نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی تحت فشار قرار گرفته و هر چند سال یکبار تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

در یک نمونه در سال ۱۳۸۶ تعداد زیادی از اعضا و پیروان یکی از شاخه‌های این گروه که شمار آن‌ها بیش از صد‌ها نفر اعلام شده بود در حالیکه مشغول برگزاری مراسم مذهبی بودند، از سوی نیروهای امنیتی شهر سقز بازداشت و روانه زندان اما پس از چند روز آزاد شدند.

تشید فشارها بر روحانیون و فعالین مذهبی اهل سنت در حالی بار دیگر مطرح شده که حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در جریان فعالیت های انتخاباتی وعده داده بود با رفع محدودیت ها تلاش خواهد کرد در دولت وی وضعیت اقلیت های مذهبی بهبود پیدا کند.