چه کسی پیروز می شود: احمدی نژاد یا روحانیت

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن پست از اختلافات تهران

رئیس جمهور ایران به نظر می رسد که با همان روش در نشست سالانه سازمان مالل شرکت خواهد کرد، آماده اسیب که مشت محکم خود را  به صورت طرف در رقابت های داخلی فرود اورد.

اما سخنی که در آمریکا گفته  می شود با توجه به مشکلات وی  در داخل ایران ممکن است  نسبت به سال های گذشته تغییراتی پذیرفته باشد.

محمدوداحمدی نژاد که بعد از انتخاب مجددش در ایران باعث بوجود آمدن دودستگی در میان تندرو ها شد حالا در مقایل تندرو های جدای شده و مخالفانش قرار دارد.

مهرزاد بروجردی، متخصص ایران در دانشگاه سیراکوز با اشاره به مخالفان دولت می گوید: “آنها باید از شر جنیش سبز خلاص شوند تا اختلافاتشان کاملا آشکار شود.”

در این چند هفته اخیر؛ محمود احمدی نژاد ازچند جانب سیلی خورد. اول از جانب قوه قضائیه  در مورد آزاد کردن سارا شورد. دیگر از  اعضای روحانی قدیمی و دیگر آن کسانی که مانع رسیدن وی به جاه طلبی هایش می شوند.

شکایت ها عمدتا این است که احمدی نژآد سعی دارد سلسله مراتب  را تغییر بدهد و از آنجایی که در جمهوری اسلامی همواره  روحانیون در راس قرار دارند و مقامات دیگر مثل احمدی نژاد رد رده پایین تر هستند، شناخت طرف های دعوا آسان می شود.

آقای احمدی نژاد  به نظر می رسد که دائما در سیستم انگولک می کند. و احتمالا اعصاب روحانیون را بر هم زده است زیرا دائم تلاش می کند قدرت دولت و قدرت تصمیم گیری آن را افزایش بدهد. این روزها صحبت از جدائی متحدان بزرگ اوست. افرادی شامل  قدرتمندان سپاه.

سپاه تفریبا کنترل هر چیز مهم در ایران در اختیار دارد از تولیدات هسته ای گرفته تا هدایت نیروهای بسیج. این ها نیروهای مهمی بودند که در مقابل معترضین ایستادند و یک دور  ریاست جمهوری تا سال 2013 را به احمدی نژاد  تقدیم کردند.

فشار سپاه در امور ایران همه کشور را در بر می گیرد برخی ها معتقدند که آنها به عصر ارزشهای عمومی نزدیک تر است و از ارزشهای ملا ها دورتر.  این گفته بسیاری از مقامات رسمی غریی بخصوص هیلاری کلینتون است.

رهبر مخالفان ایران میر حسین موسوی هشدار داده بود که جامعه ایران نظامی می شود.

اخیرا یک ویدئو در اینترنت منتشر شده است که نشان می دهد دانشجویان  نزد خامنه ای جمع شده اند و احمدی نژاد را تشویق می کنند که به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشد.

این صحنه در زبان رمزی سیاست ایران به این معنا است که آیت الله خامنه ای به شکل غیر مستقیم به احمدی نژاد هشدار می دهد که فراموش نکند چه کسی در راس است.

پیام مشخص تر زمانی رسید که آیت الله خامنه ای احمدی نژاد را مجبور کرد تا احکام انتصاب  شش نماینده  ویژه خود را در امور خارجی کنسل کند. آقای احمدی نژاد مسلما به توصیه رهبر که گفته بود از تلاش های موازی با وزارت امور خارجه بپرهیزد، توجهی نکرده بود.

اما هنوز گمانه زنی در این مورد که احمدی نژاد توسط روحانیون از کار برکنار شود وجود ندارد. آیت الله خامنه ای در یک تصمیم تاکتیکی با هدف حمایت از زد و خورد های بعد از انتخابات نتیجه فعلی را  پذیرفت و یه معنرضین پشت کرد.

اما نشانه های این شکاف بسیار بزرگ است. اینکه دیگر ایران چگونه بتواند بعنوان یک صدای واحد ظاهر شود، سووال برانگیزخواهد بود. یا سخنرانی احمدی نژاد در مصاحبه ها و سخنرانی هایش در آمریکا سیاست های خودش خواهد بود یا از سوی روحانیون راس قدرت به او تحمیل شده  است.

 

واشنگتن پست، 19 سپتامیر