خوابهای اصلاح طلبان تعبیر نمی شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جنتی در واکنش به شرط های خاتمی

در ادامه واکنش ها به شروط مطرح شده محمد خاتمی برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مجلس، این بار دبیر شورای نگهبان در انتقاد از مواضع رئیس جمهوری پیشین ایران، اعلام کرد که نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست.

احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به اعلام آمادگی مهدی کروبی برای حضور در دادگاه جهت محاکمه، از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواست به محاکمه “سران فتنه” که آنها را بیش از “یکی دو نفر” خواند، رسیدگی شود.

 

منتظر آمریکاییان باشید

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در حاشیه‌ همایش مسوولان ستاد دهه فجر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سئوال که برخی برای حضور در انتخابات شرط گذاشته‌اند؛در این راستا نظر شما چیست؟ گفت: “اصلا احتیاجی به حضور این‌ها نیست.”

او روز سه شنبه همچنین گفت: “خواب‌هایی که این افراد می‌بینند خواب‌های بی‌تعبیری است و مردم آن‌ها را قبول ندارند. بهتر این است که آن‌ها همان‌طور کنار بمانند و به کارهایی که کرده‌اند پاسخ دهند.”

جنتی تاکید کرد: “سران فتنه با اقداماتی که انجام داده اند، بهتر است همچنان خارج از عرصه سیاست بمانند و منتظر آمریکاییان باشند.”

این اظهارات در واکنش به  سخنان محمد خاتمی مطرح شده است. رئیس جمهور سابق ایران چند روز پیش در دیدار با شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، شرایطی را برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس مطرح کرده بود.

او “آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروهها و رفع محدودیت های نا به جا، پای بندی همگان بخصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن بخصوص اهتمام به روح قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد” را به عنوان “کف خواسته های” اصلاح  طلبان معرفی کرده بود.

سخنان آقای خاتمی واکنش های بسیاری را در میان مخالفان و موافقان در پی داشت.

نمایندگان حامی دولت با یاد کردن از آقای خاتمی به عنوان یکی از “سران فتنه”  تاکید کردند که او “جایی در نظام ندارد”.

در همین راستا دیروز محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به شروط مطرح شده از سوی آقای خاتمی از او به عنوان یکی از “متهمان معروف فتنه 88”  نامبرد و گفت: “او باید پاسخگوی این اتهامات باشد؛ قوه قضائیه بداند تا موقعی که اینها محاکمه نشوند بر طبل طلبکاری می  کوبند.”

آقای حبیبی یادآوری کرد: “کسانی که پای بیگانگان را به رقابت‌های انتخاباتی در داخل کشیدند و یا از مطرح کنندگان این نظر شیطانی حمایت کردند چگونه می‌توانند مدعی برگزاری انتخابات آزاد و سالم باشند.”

به گزارش فارس، آقای حبیبی روز سه شنبه در نشست دبیران حزب موئتلفه با بیان اینکه آقای خاتمی  “سران فتنه” را  در مورد “ادعای دروغ تقلب از انتخابات” همراهی کرده است، گفت: “او و برخی از عناصر مجمع روحانیون مبارز قبل از شرط گذاشتن باید پاسخگوی اتهامات باشند.”

در رابطه با گفته های آقای خاتمی اما، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کُرد با انتشار بیانیه ای در خصوص وقایع اخیر کردستان تلویحا از شروط مطرح شده از سوی آقای خاتمی حمایت کردند.

این شورا در بیانیه خود “به عنوان یک جریان اصلاح طلب” خطاب  به همه گروه های های سیاسی نوشته: “همانگونه که رهبران جنبش سبز بارها تکرار کرده اند واخیرا نیز سید محمد خاتمی برآن تاکید نمود، بازگشت ثبات و آرامش و عادی سازی وضعیت کشور، جز در سایه برگزاری انتخابات آزاد غیر استصوابی، آزادی همه زندانیان سیاسی، حذف فضای امنیتی حاکم بر کشور و اعاده حیثیت از صدمه دیدگان حوادث پس از انتخابات  میسر نخواهد شد.”

 

طبل طلبکاری “سران فتنه”

احمد خاتمی که از حامیان سرخت محمود احمدی نژاد محسوب می شود و همزمان امامت موقت نماز جمعه تهران را به عهده دارد، در بخش دیگری از گفته های روز گذشته خود یک بار دیگر بر محاکمه “سران فتنه” تاکید کرد.

او در واکنش  به اعلام آمادگی مهدی کروبی، یکی از رهبران جنبش سبز برای محاکمه به خبرنگاران گفت: “این موضوع به من مربوط نیست. دستگاه قضایی باید تصمیم بگیرد. این افراد یکی دو نفر نیستند و به هر ترتیب دستگاه قضایی باید برای سران فتنه یک تصمیم کلی بگیرد و آن‌ها را محاکمه کند.”

آقای کروبی اخیرا با انشار نامه ای خطاب به مردم ایران از اعلام آمادگی خود برای حضور در دادگاه جهت محاکمه خبر داده و گفته بود: “اعلام می‌کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملا از این دادگاه استقبال می‌کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی دارم.”

نامه مهدی کروبی در شرایطی منتشر شد که در روزهای اخیر، حملات به سران مخالفان دولت، شدت بیشتری به خود گرفته و بسیاری از حامیان دولت و نزدیکان به آیت الله خامنه ای رهبری جمهوری اسلامی خواهان محاکمه “سران فتنه” شده اند.

24 ساعت بعد از انتشار این نامه، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌قضاییه از عزم این قوه برای محاکمه سران فتنه خبر داد. وی اما با اشاره به اینکه “آقای دولت‌آبادی نگفتند که به زودی محاکمه صورت خواهد گرفت” از فراهم نبودن زمینه این کار نیز سخن گفت.

نمایندگان و رسانه های حامی دولت و نزدیکان به آیت الله خامنه ای در طول سال گذشته و بعد از حوادث مربوط به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از میرحسین موسوی، مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات به عنوان “سران فتنه” یاد کرده و بارها خواهان محاکمه آنها شده اند.

در همین راستا محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه، دیروز تاکید کرد: “باید در مطالبه مردم در محاکمه سران فتنه تردید نکرد؛ تا موقعی که اینها محاکمه نشوند بر طبل طلبکاری می‌کوبند.”

پیش از وی نیز فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در اقدامی هماهنگ خواهان برای برخورد با رهبران جنبش سبز،  پیشنهاد بازداشت زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی را مطرح کرد.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در دیدار اخیرشان، از این اقدامات به عنوان “رجزخوانی” یاد کرده بودند.