خامنه‌ای: هنر و سیاست باید به هم آمیخته شوند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» در دیدار با مسئولان جشنواره عمار

رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه “هنر و سیاست باید به هم آمیخته شوند”، ساخت “فیلم های سیاسی بر ضد ایران و یا اعطای جایزه به فیلم های ضد ایرانی” را از “نشانه های آشکار آمیخته بودن سیاست و هنر در آمریکا و غرب” عنوان کرد.

سیدعلی خامنه ای در دیدار با مسئولان جشنواره فیلمی به نام عمار، در عین حال که “مجموعه های هنری غرب از جمله هالیوود” را “کاملا سیاسی” عنوان کرد، گفت که “اگر اینگونه نبود چرا به فیلم های ضد صهیونیستی ایران اجازه حضور در جشنواره های سینمایی را نمی دهند؟”

وی مشخص نکرد که کدام فیلم “ضد صهیونیستی” ایرانی، اجازه حضور در جشنواره های سینمایی بین المللی در خارج از ایران را پیدا نکرده یا اینکه کدام فیلم “سیاسی ضد ایرانی” برنده جایزه شده است.

با این حال به نظر می آید که منظور رهبر جمهوری اسلامی، فیلم سینمایی “آرگو” به کارگردانی بن افلک باشد که ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران در اوایل روی کار آمدن جمهوری اسلامی و گروگان گیری کارکنان و دیپلمات های آن را روایت می کند.

این فیلم تاکنون جایزه های زیادی را از معتبرترین جشنواره های جهان دریافت کرده و از بخت های اصلی دریافت جایزه اسکار امسال نیز به شمار می آید.

آرگو داستان واقعی یک مامور زبردست “سیا” به نام تونی مندز است که پس از وقایع تسخیر کنسولگری آمریکا و گروگان گیری ۵۲ تن از کارمندان آن درسال ۱۹۷۹ در تهران، با یک حیله “هالیوودی” ۶ دیپلمات آمریکایی که درخانه سفیر کانادا پنهان شده بودند را به عنوان دست اندرکاران تهیه یک فیلم سینمایی علمی – تخیلی به نام “آرگو” از ایران خارج می کند.

رهبر جمهوری اسلامی در جلسه دیروز تاکید کرد که “نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلند مدت و همراه با برنامه ریزی دقیق و امید به آینده و بهره گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد”.

سیدعلی خامنه ای همچنین برای چندمین بار در سالهای اخیر بر ضرورت “اصلاح علوم انسانی” تاکید کرد و گفت: “علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.”

رهبر جمهوری اسلامی مشکل علوم انسانی غربی را “پایه های معرفتی غلط” آن دانست و تأکید کرد: “اصلاح در علوم انسانی و تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه های معرفتی علوم انسانی غربی امکانپذیر نیست و اصلاح این پایه ها نیز در گرو ارتباط موثر با حوزه های علمیه و علمای دین است.”

او با تجلیل از مسئولان جشنواره عمار گفت: “کسانی که امروز مشغول کار و فعالیت در عرصه فیلم های با مضامین انقلابی و دفاع مقدس هستند واقعا در حال جهاد هستند.”

وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، نادر طالب‌زاده، فیلمساز حامی آیت الله خامنه ای، حسن عباسی که خود را کسینجر جهان اسلام معرفی می کند، مهدی نصیری سردبیر سابق روزنامه کیهان، سید جمال عود سیمین، ابوالقاسم طالبی، فرج الله سلحشور کارگردانی که اخیرا اعتراف کرده قبل از انقلاب سینماها را آتش می زده، محمد صادق باطنی، ابراهیم فیاض، سعید قاسمی از رهبران جریان حزب الله و مصطفی رضوانی در این جلسه پیش از خامنه ای سخنرانی کردند.

جشنواره موسوم به “فیلم مردمی عیار” اگرچه مردمی نام دارد اما با کمک و حمایت صدا و سیما، سپاه پاسداران، بسیج و دیگر نهادهای نظامی و امنیتی و حکومتی، تاکنون سه دوره برگزار شده است.

سومین دوره این جشنواره که سوم دی ماه سال جاری در سینما فلسطین آغاز به کار کرده بود عصر یکشنبه ۱۰دی در مراسمی به کار خود پایان داد.

رسانه های وابسته به حکومت که سینمای مستقل و غیر حکومتی ایران را به شدت تخریب و محدود می کنند، تلاش دارند تا جشنواره عمار را به عنوان جایگزین جشنواره فیلم فجر معرفی کنند.

سایت رجانیوز پیشتر با انتشار تحلیلی در این خصوص نوشته بود: “جشنواره فیلم فجر از ابتدا بیمار متولد شد که خیلی‌ها در همان ابتدا به این مساله توجه نکردند و اکنون این بیماری خودش را نشان می‌دهد.”

به نوشته این سایت، جشنواره فیلم عمار همان جشنواره فیلم فجر “واقعی” است.

خامنه ای نیز در جلسه دیروز با “اظهار خرسندی” از برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار، انتخاب نام “عمار” را که از “صحابه بزرگ پیامبر اسلام و یاران نزدیک حضرت علی بود، انتخابی پسندیده” دانست.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین “نگاه امیدوارانه به آینده و بلند کردن افق دید را در اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی بسیار مهم” ارزیابی کرد و گفت: “حرکت انقلاب اسلامی که با پیروزی آن در سال ۱۳۵۷ آغاز شد و شکسته شدن هیمنه آمریکا و حوادث مختلفی که در این ۳۴ سال روی داده است همه مقدمات رسیدن به اهداف اصلی نظام اسلامی است، بنابراین باید با همت و تلاش مضاعف و نهراسیدن از دشمن و توطئه های او، پرهیز از سیاه بینی و یأس، با سرعت بیشتر به سمت قله حرکت کرد.”