مهمانان قران نخواندند، میزبان کنار کشید

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» انصراف کاراته ایران

در رویدادی بی سابقه در ورزش بین المللی،  ایران به عنوان میزبان رقابتهای کاراته غرب آسیا در تهران از حضور در رقابتها به این  علت کنار کشید که در جلسه انتخاب رییس فدراسیون غرب آسیا،  قرآن قرائت نشده بود.کشورهای عضو منطقه غرب آسیا جملگی مسلمان و بیشتر عرب هستند.

عباس احمدپناهی،  رییس فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: “متاسفانه در روزی که مسلمانان دنیا نسبت به هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم معترض هستند و این اعتراض خود را فریاد می زنند،  در جلسه روز جمعه شاهد بودیم که مسئولان برگزاری جلسه ای که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد،  نسبت به امر مهم تلاوت قرآن بی تفاوت بوده و حتی با تذکر سایرین نیز به خود نیامدند.”

این در حالیست که علیرضا سمندر،  رییس ایرانی فدراسیون کاراته غرب آسیا در مورد علت اینکه انتخابات با تلاوت قرآن آغاز نشد،  گفته است: “با صلوات شروع کردیم و قرآن تلاوت نشد. در این کار عمدی نبود و نکته مهم اینکه به خاطر متشنج کردن جو انتخابات توسط پناهی،  قران تلاوت نشد.”

رقابتهای کاراته غرب آسیا قرار بود از صبح شنبه آغاز شود که با انصراف تیم میزبان به بعد از ظهر موکول شد. انصراف از میزبانی می تواند به محرومیت دو ساله بین المللی کاراته ایران منجرشود.

 

دعوای پشت پرده

اما خبرگزاری دانشجویان ایران علت این انصراف را به گونه دیگری توضیح داده و آن را ناشی از علنی شدن اختلاف فدراسیون های ایران غرب آسیا در انتخابات دانسته است.

یک روز قبل از این انتخابات که قرار بود برای انتخاب رئیس فدراسیون غرب آسیا برگزار شود، عباس احمد پناهی،  رییس فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی از انتخابات کنار کشید و اعلام کرد این انتخابات کلا به دلیل عدم رعایت قوانین حاکم بر آن باطل است.

به گفته وی بر اساس آیین نامه و اساسنامه فدراسیون غرب آسیا،  جلسات این فدراسیون با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد در حالیکه از مجموع 12 کشور عضو مسابقات غرب آسیا تنها چهار کشور در انتخابات حاضر شدند و کشورهای امارات،  عربستان،  یمن،  بحرین،  قطر و عمان به علت عدم رعایت موازین قانونی مخالفت کردند.

 

مسابقه بین المللی با حضور دو کشور خارجی

در رقابتهای بین المللی کاراته آسیا با کناره گیری ایران تنها دو کشور عراق و افغانستان حضور دارند و سایر تیم های عربی حضور در تهران را تحریم کرده اند.

بعد از شرکت نکردن تیم های عربستان و قطر در دو دوره گذشته،  این بار اختلاف با علیرضا سمندر،  رییس ایرانی فدراسیون غرب آسیا باعث شد تا کشورهای امارات و کویت هم به جمع تحریم کنندگان بپیوندند.

پس از بروز اختلافات بین فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی و فدراسیون غرب آسیا و انصراف ایران از حضور در مسابقات غرب آسیا در تهران،  علیرضا سمندر به عنوان رییس ایرانی فدراسیون منطقه اعلام کرد: “این کارها به کاراته ایران لطمه می زند و شاید دو سال محروم شویم. متاسفانه عباس احمدپناهی، رییس فدراسیون کاراته ایران مدت‌هاست با حاشیه ها فدراسیون را حفظ کرده و به کارش ادامه می ‌دهد.به گفته ایشان رییس فدراسیون کاراته ایران با مسوولان کاراته کشورهای عربستان و قطر هماهنگ کرده بود تا به جلسه انتخابات فدراسیون غرب آسیا نیایند تا جلسه به حد نصاب نرسد.”

او همچنین به ایسنا گفت: “احمدپناهی با اعتراض به عضویت افغانستان،  وقتی که دید دیگر نتیجه نمی گیرد و رای نمی آورد جلسه را ترک کرد. دبیر کل غرب آسیا اصرار کرد که جلسه را ترک نکن و اعتراض خود را به صورت کتبی بنویس که اعتنا نکرد!”

سمندر در پایان افزود: “پناهی در نامه‌ای به کنفدراسیون کاراته آسیا قصد تخریب هموطن خود و زیر سئوال بردن کاراته غرب آسیا را دارد،  اما باید به عواقب این کار هم بیندیشد. او با این کارها بهانه دست کنفدراسیون آسیا و جهان می دهد و باعث می شود تا آنها ما را محروم کنند.”

رییس فدراسیون غرب آسیا با وقوع ماجراهای یادشده به دفتر علی سعیدلو،  رییس سازمان تربیت بدنی رفت تا اقدامات رییس فدراسیون ایران را گزارش دهد.