فتوای انتخاباتی رهبر؟

نویسنده
آزاده میررضی

» در سکوت نماینده ولی فقیه، سپاه تکذیبیه داد

ادعای حمایت انتخاباتی رهبر از احمدی‌نژاد، انصار حزب‌الله و سپاه را در برابر هم قرار داد. نشریه انصار حزب‌الله (یالثارات) هفته گذشته دستخط نماینده ولی فقیه در سپاه منتشر کرد که در آن بر حمایت آیت الله خامنه‌ای از انتخاب مجدد احمدی نژاد تاکید شده بود، اما روابط عمومی سپاه این دستخط را جعلی توصیف کرده و چاپ آن را “شیطنت تبلیغاتی” دانسته است.

 

علی سعیدی که همزمان با نمایندگی رهبر در سپاه، در جامعه روحانیت مبارز نیز عضویت دارد، از جمله حامیان احمدی‌نژاد در این تشکل محسوب می‌شود که موفق نشدند نظر خود را به تایید جامعه روحانیت برسانند.

هفته گذشته برخی سایت‌ها خبر دادند که یک عضو جامعه روحانیت در جلسه این تشکل از تمایل رهبر به انتخاب مجدد احمدی‌نژاد خبر داده و خواستار رای اعضا به حمایت از او شده، هر چند توضیح ندادند که آن فرد چه کسی بوده است.

سعیدی در چند ماه اخیر از معدود اعضای جامعه روحانیت بوده که بارها در مصاحبه‌ها از دولت نهم حمایت و به منتقدان آن تاخته است. او چند روز قبل هم در یک مصاحبه گفت: “از بنده می‌پرسند که از فرمایشات صریح رهبری تبعیت کنیم یا منویات معنادار ایشان را مورد توجه قرار دهیم؟ بنده می‌گویم باید پا جای پای رهبری گذاشت، جهتی که رهبری مشخص کرده مثل آفتاب روشن است ولی برخی از افراد آن را نمی‌بینند … براندازی امنیتی، سیاسی، فرهنگی و نظامی موجب خروج انقلاب‌ها از مسیر و سقوط آن می‌شود. براندازی فرهنگی یعنی پایبند نبودن مردم و خواص به رهبری، استحاله مردم و ترویج تساهل و تسامح … جریانی که تحت عنوان تساهل و تسامح تصمیم به ورود به قوه قضائیه یا مجریه را دارد در حقیقت دنبال استحاله‌ مردم است.”

نماینده ولی فقیه در سپاه، هفته قبل هم در مصاحبه با خبرگزاری مهر، موضع‌گیری تندی علیه سردار رشید مسئول کمیته ایثارگران ستاد موسوی و اعلام حضور گروهی از بسیجیان در جمع حامیان  این کاندیدا انجام داد و آن را “جنگ روانی علیه بسیج و سپاه” نامید؛ البته این مصاحبه به سرعت از روی خروجی آن خبرگزاری حذف شد.

 اما این بار او نه از طرف خود، بلکه از جانب رهبر جمهوری اسلامی اعلام موضوع کرده است؛ چیزی که اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد آن را برنمی‌تابند.

روزنامه جمهوری اسلامی دو روز قبل (شنبه) از انتشار این دستخط پرده برداشت و خواستار توضیح نماینده ولی فقیه در سپاه شد، اما سعیدی سکوت کرد و به جای او روابط عمومی سپاه اطلاعیه داد و ضمن تکذیب خبر، آن را “شیطنت انتخاباتی” توصیف کرد.

 

تبلیغات انتخاباتی در مراسم صبحگاه

نخستین روایتگر داستان حمایت رهبر از یک کاندیدا، نشریه “یالثارات الحسین” ارگان رسمی انصار حزب‌الله بود که با انتشار متن نامه نماینده ولی فقیه که در آن بر حمایت رهبر از احمدی‌نژاد تاکید می‌شد، خاطره مبارزات انتخاباتی دوازده سال قبل و انتشار میلیونی تراکت‌های حاکی از تمایل رهبر به انتخاب ناطق نوری را تداعی کرد.

بر اساس این نامه که روز دوشنبه 28 اردیبهشت 88 در ویژه‌نامه انتخابات ریاست‌جمهوری نشریه انصار حزب‌الله منتشر شد، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه خطاب به “حاج آقای سعیدی نمایندگی مقام عظمای ولایت در سپاه” نوشته: “همانگونه که در ملاقات حضوری عرض شد، متاسفانه موضوع انتخابات ریاست جمهوری بعضا به دو دستگی میان فرماندهان لشگرهای نیروی زمینی سپاه انجامیده است، استدعا دارم با توجه به مشکل مذکور رهنمودهای لازم را مبذول دارید.”

سعیدی نیز در پاسخ به این درخواست، تصریح کرده: “برادر سردار پاکپور فرمانده محترم نیروی زمینی سپاه، نظر صریح مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخاب مجدد ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد می‌باشد. بر فرماندهان محترم نیروی زمینی سپاه واجب است در عمل به رهنمودهای مکرر معظم له، پرسنل تحت امر خود و خصوصا برادران وظیفه را توجیه نمایند. والسلام، التماس دعا.”

در تصویر منتشر شده در هفته‌نامه یالثارات که در سایت‌های اینترنتی نیز منعکس شده، دستخط هر دو نفر کاملا خوانا و مشخص است و منابع مختلف خبر داده‌اند که تصویر این نامه در مراسم صبحگاه مشترک نیروی زمینی، ستاد مشترک سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح و نیز به طور گسترده بین سربازان وظیفه توزیع شده است.

 

اعتراض به دخالت سپاه در انتخابات

انتشار این دستخط اما اعتراض روزنامه “جمهوری اسلامی” را برانگیخت و این روزنامه اصولگرا که در انتخابات آتی از میرحسین موسوی حمایت می‌کند، نوشت: “اخیراً دستخطی به حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه نسبت داده شده که وی در جواب سوالی درخصوص نظر رهبر انقلاب درباره اینکه به چه کسی باید رای داد؟ اسم یکی از چهار داوطلب مطرح ریاست جمهوری را برده و آن را به ایشان نسبت داده و افزوده که رای دادن به وی واجب است. باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکنون حداقل دو بار در سخنرانی‌های خود فرموده‌اند نظر خود را به هیچکس نخواهند گفت، قطعاً این انتساب کذب محض است. انتظار این است که نماینده ولی فقیه در سپاه آن را تکذیب نماید.”

ولی این انتظار برآورده نشد و سعیدی هیچ واکنشی به انتشار دستخط خود در ویژه‌نامه انتخاباتی انصار حزب‌الله نشان نداد. با این حال روابط عمومی سپاه پاسداران با ارسال یک پاسخ برای روزنامه جمهوری اسلامی، که در روزنامه دیروز (یکشنبه) این روزنامه به چاپ رسیده، به تکذیب خبر مذکور پرداخت و نوشت: “با احترام در ستون «جهت اطلاع» آن روزنامه وزین در شماره 8619 مورخ 88/3/2 خبری مبنی بر انتشار یک سئوال و جواب که دستخطی پیرامون انتخابات را به حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سعیدی (نماینده محترم ولی فقیه در سپاه) نسبت داده به نقل از یک پایگاه خبری منتشر شده است که همانگونه که آن روزنامه در خبر مذکور نیز به خوبی اشاره داشته‌اند اینگونه تلاش‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شیطنت‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. لذا بدینوسیله اعلام می‌دارد خبر مذکور شایعه و کذب محض بوده و اساسا طرح چنین موضوعی دروغی بزرگ است. خواهشمند است مراتب تکذیب شدید روابط عمومی سپاه در این خصوص به نحو شایسته در آن جریده درج گردد.”

سایت خبری “آینده” نیز این نامه را “جعل انتخاباتی” توصیف کرد و با انتقاد از موضع‌گیری علی سعیدی نوشت: “رهبر انقلاب بر رویکرد بی‌طرفانه خود تاکید کرده و منصوبین ایشان نیز طبعا باید چنین رویکردی داشته باشند.” اما در مقابل، روزنامه جوان که به سپاه نزدیک است، عامل جعل و انتشار این دستخط را “سایت‌های دوم خردادی” معرفی کرد.

ولی از سوی دیگر، سایت “انصار نیوز” که ارگان اینترنتی انصار حزب‌الله است، پس از انتشار تکذیبیه سپاه، خبری را درباره “65 صفت و امتیاز دولت نهم در کلام ولایت” منتشر کرد تا بر حمایت ولی فقیه از احمدی‌نژاد تاکید کرده باشد.

حال باید منتظر بود و دید نشریه ارگان انصار حزب‌الله و دیگر نشریات اقماری همچون “عبرت‌های عاشورا” و “همت” در شماره بعدی بر صحت انتساب دستخط به نماینده ولی فقیه اصرار می‌کنند یا با انتشار تکذیبیه سپاه، ماجرا را خاتمه می‌دهند.