قلمرو جدید سپاه پاسداران

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره خرید اکثر سهام مخابرات ایران توسط سپاه

علی‌اکبر دارینی

به گزارش رسانه‌های ایران یک کنسرسیوم وابسته به سپاه پاسداران قدرتمند ایران اکثریت سهام شرکت مخابرات آن کشور را روز یکشنبه خرید و این بخش استراتژیک تحت کنترل این نیروی نظامی درآمد.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه گزارش دادند، خرید 87 میلیارد دلاری کنسرسیوم اعتماد مبین، شامل 51 درصد سهم شرکت مخابرات ایران است.

این قرارداد قدرت رو به افزایش سپاه در ایران را پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد – که خود سپاهی بوده است –در سال 2005 تقویت خواهد کرد. از آن زمان، شرکت‌های وابسته به سپاه بیش از 750 فقره از قراردادهای دولتی را در امور ساختمانی و پروژه‌های نفت و گاز از آن خود کرده‌‌اند.

تلویزیون ایران گفت اعتماد مبین این قرارداد را در رقابت با یک کنسرسیوم ایرانی دیگر برنده شده است. یک گروه سوم نیز پس از اینکه مقامات عنوان کردند که اعتبار امنیتی کافی برای این کار را دارا نیست حذف شد.

سهام شرکت مخابرات که روز یکشنبه فروخته شد بخشی از پروژه دولت برای خصوصی‌سازی بخش‌هایی است که هنوز در دست دولت قرار دارد. اما سیاستمداران اصلاح‌طلب و حتی برخی از محافظه‌کاران شکایت کرده‌اند که سهام شرکت‌های خصوصی شده به موسسات وابسته به سیستم حاکم واگذار می‌شود در حالیکه بخش خصوصی کنار گذاشته می‌شود.

این خرید به سپاه پاسداران، که نیروهایش سرکوب خشونت‌بار علیه اعتراضات گسترده خیابانی را پس از انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری که احمدی‌نژاد را برای دور دوم در این مقام نگه داشت، رهبری می‌کرد، کنترل شبکه مخابرات کشور را اعطا می‌کند.

در طی تظاهرات اخیر، دولت برای ممانعت از سازماندهی معترضان شبکه موبایل را مسدود ساخت.

سپاه پس از انقلاب اسلامی سال 57 به عنوان عاملی ایدئولوژیک برای دفاع از حاکمیت روحانیون ایران تشکیل شد. این نیروی نظامی 120 هزار نفری برنامه موشکی ایران را کنترل می‌کند و واحدهای زمینی، دریایی و هوایی خود را دارد.

سپاه علاوه بر نیروی نظامی عظیم خود، تبدیل به تشکیلات اقتصادی بزرگی بر پایه نظامی‌گری شده است و شبکه‌ای از منابع قدرت اقتصادی و سیاسی را در سال‌های اخیر جمع‌کرده است که در برگیرنده تمامی جنبه‌های زندگی در ایران است.

شرکت‌های وابسته به این نیرو، قراردادهای پرسودی در صنایع نفت و گاز و بخش کشاورزی را از آن خود می سازند.

امور مالی این شرکت ها در بودجه دولت منعکس نیست و به کلی از نظارت دولتی آزاد است. سپاه تنها به رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای که حرف آخر را در تمام مسائل کشور می‌زند پاسخگو است.

 

منبع: بوستون گلوب، 27 سپتامبر