رفع حصرها ، حبس ها و انتخابات ازاد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» درخواست خاتمی، دستغیب و 120 روحانی:

سید محمد خاتمی، آیت الله دستغیب و صد و بیست تن از علمای قم خواستار رفع حصر رهبران مخالفان دولت شدند.مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون به این خواست واکنشی نشان نداده و از هر گونه موضع گیری رسمی در این زمینه خودداری کرده اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به اتفاق زهرا رهنورد و فاطمه کروبی از صد روز پیش در بازداشت خانگی به سر می برند اما مسئولان جمهوری اسلامی  در قبال این مساله سکوت کرده و خود را موظف به شفاف سازی و پاسخ به افکار عمومی ندیده اند.

 رسانه های حکومتی نیز از به کار بردن واژه های بازداشت خانگی یا حصر برای وضعیت فعلی رهبران مخالفان دولت احمدی نژاد پرهیز می کنند و مدعی خانه نشینی خود خواسته آنها هستند.

ادعایی که همواره از سوی خانواده های آقای موسوی و آقای کروبی رد شده است.

تضییقات به صلاح اسلام و نظام نیست

آیت الله دستغیب، عضو خبرگان رهبری روز گذشته با تاکید بر اینکه “هیچ متهمی را پیش از آنکه جرمش ثابت شود، نمی توان حصر یا زندانی کرد”، از بی نتیجه ماندن بیانیه ها، سخنان و درخواست ها برای آزادی رهبران جریان اعتراضی مردم و زندانیان سیاسی سخن گفته  :“ازآقایان موسوی و کروبی خلافی ندیدیم و انسانهای خوبی هستند و امروز مظلومانه در حصر قرار گرفته‏اند. همچنین سایر زندانیان سیاسی که جرمشان ثابت نشده و محاکمه نشده‏اند. پروردگارا ما به هر که توانستیم گفتیم، بیانیه دادیم، نوشتیم اما به جایی نرسید. اکنون مجدداً به تو می‏گوییم و از تو می‏خواهیم. تو قدرت داری خداوندا کاری کن که این عزیزان آزاد شوند”.

این روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفته: “مگر نبودند شاهان گذشته، چقدر لگداندازی کردند و خود را بالا انداختند و دم از «من» زدند. خود را به همه شکل در آوردند تا مردم را به همان راهی که می‏خواهند وا دارند آخر کار هم همه رفتند و نابود شدند. باید از سرگذشت گذشتگان عبرت گرفت. باید پی به هیچی و فقر و عجز خویش برد و پیشانی بندگی به درگاه پروردگار عالم گذاشت”.

همزمان 120 روحانی که سایت کلمه از آنها با عنوان “جمعی از فضلا، روحانیون و مدرسین حوزه علمیه قم” نام برده با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران شده و ادامه “تضییقات” برای آنها را به صلاح اسلام، امنیت و ثبات نظام ندانسته اند.

این روحانیان که در میان آنها اسامی سید حسین موسوی تبریزی ، دادستان اسبق جمهوری اسلامی و همچنین احمد  منتظری، فرزند ایت الله منتظری به چشم میخورد در بیانیه خود نوشته اند: “تشدید برخوردهای قهری و امنیتی با معترضان و منتقدان و دامن زدن به فضای التهاب و اتهام و توهین از طریق رسانه ها و فضاهای عمومی کشور، نتیجه ای جز افزایش تندروی ها و تحریک به ساختارشکنی هایی که خواست بد خواهان است، در پی نخواهد داشت”.

خاتمی این بار از شرط سخن گفت

اما سخنان روز گذشته سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و درخواست “رفع حصرها و حبس ها” از سوی او پس از سخنان جنجال برانگیز اخیرش از اهمیت خاصی برخوردار بود.

او روز سه شنبه گذشته بدون اینکه به بازداشت خانگی رهبران جنبش و زندانیان سیاسی و مردم معترض اشاره ای کند، از هر دو طرف درگیر در مناقشه سیاسی دو سال اخیر در ایران خواسته بود از ظلم هایی که بر آنان شده بگذرند و یکدیگر را عفو کنند: “اگر ظلمی شده است که شده است، همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم. اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود، و ملت هم بر ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می گذرد”.

سخنانی که انتقاد ها و واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. خاتمی اما دیروز از “رفع حصر ها و حبس ها و ایجاد و تأمین آزادی های اساسی و مدنی و آزادی همه زنان زندانی” به عنوان “اولین گام” یاد  و ابراز امیدواری کرده است که حکومت به این سو حرکت کند.

امروز دوم خرداد، سالروز پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 76 است. انتخاباتی که به گفته برخی تحلیلگران تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی را به قبل و بعد از دوم خرداد تقسیم کرد.اینک خاتمی در آستانه این سالروز با جمعی از جوانان اصلاح طلب به گفتگو نشسته و خواستار رفع حصر رهبران جنبش و آزادی زندانیان سیاسی شده است.

رئیس جمهور سابق در سخنان خود بر ضرورت حرکت به سوی انتخابات آزاد تاکید کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته از دخالت نیروها و نهادهای نظامی و امنیتی در این انتخابات جلوگیری کنند. او گفته:انتخابات مطلوب آن است که به بهانه احراز صلاحیت بخشهای مهمی از جامعه و آنان که به هر حال با سلیقه ای متفاوت هستند و برای بهبود وضع مملکت و در جهت تأمین مصلحت و خواست های ملت دارای نظر، انتقاد و اعتراض هستند از حضور در عرصه منع و محدود نشوند و نیز باید جلوی دخالت نیروها و نهادهایی که شرعا و قانونا در امور سیاسی و بخصوص انتخابات منع شده اند، نظیر نیروهای نظامی و امنیتی جلوگیری به عمل آید و برگزار کننده انتخابات همانگونه که در قانون آمده است معتمدان واقعی مردم متشکل از همه طیف ها و گرایش ها باشند و نمایندگان نامزدهای مختلف در همه مراحل انتخابات قبل از انجام تا مرحله شمارش و اعلام نتایج انتخابات حضور فعال و مؤثر داشته باشند و امید آنکه چنین شود و طبعاً ایجاد فضای امن و آزاد و گذر از فضای امنیتی به فضای سالم سیاسی و تأمین آزادی های مشروع و در طلیعه آن آزادی زندانیان سیاسی و فضای پرنشاط و پرامیدی را فراهم خواهد آورد که بیشترین بهره آن را خود نظام خواهد برد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه برگزار خواهد شد اما تدارکات این انتخابات از سوی طیف های مختلف سیاسی در ایران آغاز شده است.

آقای خاتمی گفته است که “پافشاری بر امر انتخابات آزاد و سالم و فراگیر را دقیقاً مسؤولیت شرعی، قانونی و انقلابی و ملی خود می دانیم و معتقدیم که هیچ نیرویی با هیچ توجیهی حق ندارد که ملت و بخش های مهمی از آنان را از حقی که خدا و انقلاب به آنان داده است محروم و یا زمینه اعمال آن را محدود کند. و این امر نه به منظور رسیدن به قدرت، بلکه به عنوان یک وظیفه الهی و ملی است که بر آن تأکید می شود”.

در آخرین انتخاباتی که در ایران برگزار شد، محمود احمدی نژاد در حالی به عنوان رئیس جمهور اعلام شد که مردم معترض و چهره های سیاسی اصلاح طلب از تقلب و کودتای نظامی در انتخابات سخن گفتند، صدها هزار تن به خیابان ها امدند، هزاران نفر بازداشت شدند، بیش از 100 نفر کشته شدند و چهره های فعال دانشجویی، مدنی به همراه روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی اصلاح طلب به بند کشیده شدند.

رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود  با تاکید بر اینکه “اصلاحات با خشونت بیگانه است” گفته است: جنبش اصلاحی جنبش ضد خشونت است که جز به شیوه های مدنی برای رسیدن به خواستهای خود نمی اندیشد، همچنانکه انقلاب اسلامی فارغ از خشونت بود، بلکه در برابر رژیمی صورت گرفت که ابزاری جز خشونت و سرکوب و تحقیر ملت نداشت و اگر احیاناً خشونتی در جریان انقلاب رخ داده است امری عرضی است و خشونتگران با این انقلاب همسویی و همراهی نداشته اند و اگر ادعای وابستگی به انقلاب کنند ادعای باطلی است.

به گفته او “آنچه به نام اصلاحات طرح و جاری شده است به اصطلاح یک «پروژه» و یک برنامه تنظیم و دیکته شده از یک فرد و یک مرکز نیست. اصلاحات را آنگونه که من می فهمم و به آن پای بندم استنباطی است از روح تاریخی ملت ما و جهتی که حرکت این ملت در یکی دو قرن اخیر داشته است و چون در عمق وجدان اکثریت جامعه ما و بخصوص فرهیختگان و نسل جوان و نو جو ریشه دارد و همسو با این پدیده تاریخی است ماندگار است و با حذف اصلاح طلبان هرگز از صحنه خارج نخواهد شد. هر چند که ایستادن در برابر اصلاح طلبان و تلاش برای خارج کردن آنان از صحنه سرنوشت در کوتاه مدت دو اثر منفی را به بار خواهد آورد”.

آقای خاتمی هشدار داده است که “در غیاب اصلاحات و پرهیز از انتخابات آزاد و مطلوب و فراگیر و با محدود کردن اصلاح طلبان واقعی چه بسا که دروغ و ناکارآمدی و هدر رفتن سرمایه های ملی و نادیده انگاشتن حقوق اساسی مردم و بی اعتبار شدن قانون، بخصوص قانون اساسی و مهجور ماندن بخشهایی که به حقوق ملت مربوط است رایج شود و موجب دلسردی و حتی بدبینی بخشهای مهمی از جامعه بخصوص فرهیختگان نسبت به نظام و حاکمیت شود.همچنین  موجب نوعی یأس و ناامیدی از کارآمدی اصلاحات گردد و زمینه رشد بینش ها و گرایش هایی را فراهم آورد که راه کار را قهر انقلابی می دانند و گرایش هایی که به تغییر نظام می اندیشند و تجربه نشان داده است که این گرایش ها اگر غلبه پیدا کنند بر نا امنی می افزایند و هزینه های فراوانی را به جامعه تحمیل می کنند و خود نیز در صورت غلبه به قدرتهای جباری مبدل می شوند که عرصه را بر جامعه تنگ می کنند”.

آقای خاتمی سپس از استبداد زدگی به عنوان بزرگترین درد تاریخی یاد کرده و گفته: “اصلاحات نیز همواره این دغدغه را داشته است که مبادا در اثر غفلت دوباره حاکمان و مردم در طاس لغزنده استبدادزدگی که مزمن و عمیق است سقوط کنند. از این جهت است که اصلاحات همواره بر تعمیق و گسترش فرهنگ مردم سالاری و بالابردن دامنه تحمل یکدیگر و همکاری و احترام به حقوق فرد و جامعه تأکید داشته و دارد”.

آخرین وضعیت موسوی و کروبی

در همین حال نزدیکان مهدی کروبی از موافقت مقامات امنیتی با انتقال او و همسرش به منزلی دیگر خبر داده اند؛ نزدیکان میرحسین موسوی هم اخبار رسانه های حکومتی درباره وضعیت او و خانم رهنورد را تکذیب کرده و گفته اند ان دو همچنان در حصر به سر می برند.

مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی اعلام کرده است که “آقای کروبی تا به حال چندین بار از نیروهای امنیتی خواسته بود اجازه دهند آنها به مکان دیگری منتقل شوند تا ساکنان واحدهای دیگر این مجتمع آپارتمانی بتوانند به خانه هایشان برگردند، اما هر بار با این درخواست مخالفت می شد”.

او از خروج فاطمه کروبی از حصر برای یافتن مکانی مناسب برای ادامه حبس خانگی خبر داده و گفته است: “با توجه به اینکه نیروهای امنیتی برای چنین مکانی “ویژگی های خاصی” تعریف کرده اند، هنوز خانواده آقای کروبی چنین محلی را پیدا نکرده اند”.

خانم کروبی پیش از این و زمانی که برای مداوای پزشکی از حبس خانگی خارج شده بود به وب سایت سحام نیوز گفته بود او و همسرش حتی از حقوق زندانیان عادی هم محروم هستند و به آنها اجازه تماس تلفنی داده نمی شود و به جز در مواردی محدود، امکان ارتباط با خانواده شان فراهم نشده است.

همزمان وب سایت کلمه با تکذیب ادعاهای وب سایت جهان نیوز اعلام کرده “دروغ‌پردازی‌ها علیه شیخ و میر محصور با ذکر جزئیات مبهم و موهوم در حالی بار دیگر آغاز شده که نزدیک‌ترین افراد به این همراهان سبز ملت، از وضعیت دقیق آنها بی‌خبرند و مهندس موسوی غیر از معدود مواردی که اخبار آن منتشر شده، هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشته است”.

 جهان نیوز مدعی شده بود که فرزندان موسوی به راحتی به خانه پدری شان رفت و آمد دارند.

اما وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر میکند نوشته است: “هیچ تغییری در وضعیت حصر و بازداشت خانگی مهندس موسوی و دکتر رهنورد ایجاد نشده و میرحسین و رهنورد غیر از ملاقاتی که پیش از عید با یکی از دخترانشان و بعد از عید با یکی دیگر از دختران داشته‌اند، هیچ ملاقات دیگری نداشته‌اند و تماس‌های تلفنی آنها نیز در این مدت، بسیار محدود بوده است. همچنین آنها امکان حضور در مراسم چهلمین روز درگذشت میر اسماعیل موسوی را نیز نیافته‌اند و حتی برای امور شخصی و خانوادگی خود نیز از خروجشان از منزل، ممانعت می‌شود”.