آمریکا در ایران عشق و نفرت را تجربه می کند

نویسنده

» مقاله ای از لس آنجلس تایمز

برزو درآگاهی، رامین مستقیم

با وجود اینکه وزارتخارجه ایران آمریکا را به دلیل گذاشتن یک گروه نظامی مخالف جمهوری اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی تحسین کرده بود، اما طرفداران دولت روز پنجشنبه برای برگزار کردن سی و یکمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا به خیابان های پایتخت آمدند.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه،  در یکی از نادرترین لحظات درسابقه روابط دو کشور، روز چهارشنبه دولت اوباما را به دلیل قرار دادن گروه جندالله در بلوچستان در فهرست سازمان های تروریستی، تحسین کرد. ایران در ماه ژوئن رهبر این گروه، عبدالمالک ریگی را اعدام کرد.

طبق گزارش های خبری، مهمان پرست گفت: “جمهوری اسلامی ایران قرار دادن نام گروه تروریستی ریگی را در فهرست گروه های تروریستی توسط آمریکاا یک اقدام در جهت صحیح خواند.”

او همچنین گفت که امیدوار است که واشنگتن گروه های تروریستی دیگر را که با دولت ایران می جنگند، در این فهرست قرار بدهد.

این اقدام آمریکا در شرایطی صورت گرفت که دیپلمات های ایران و قدرت های بزرگ جهان، از جمله آمریکا، قرار است در آخر این ماه در مورد مسئله اتمی ایران گفتگو کنند.

پیام وارونه ای که از مراسم اشغال سفارت آمریکا در ایران دریافت شد؛ این بود که ایران با تحرکات سیاسی ناگهانی درحال دوئل است و حضور های آیینی و نمایشی در خیابان ها را مانورهای دیپلماتیک در سطوح بالا، ترکیب کرده است.

بعنوان مثال دیپلمات های ایران و گرجستان قرارداد لغو روادید بین دو کشور را روز پنجشنبه تکمیل کردند و اعلام کردند که ایران در شهر باتومی در دریای سیاه، کنسولگری افتتاح خواهند کرد. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که برخی از مقامات ایرانی، دولت گرجستان را طرفدار آمریکا می دانند، بخصوص به این دلیل که این کشور در سال 2008 در متهم کردن ایران به قاچاق اسلحه، با آمریکا همکاری کرد.

رهبران ایران به دنبال موفقیت دیپلماتیک هستند تا نگرانی های بین المللی در مورد مخالف خوانی هایشان علیه سیاست های جهانی را برطرف کنند. اما برای این منظور باید از سد تندورهایی بگذرند که در امور داخلی کشور صاحب اختیارند.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران هیچ اشاره ای به اقدام مثبت دولت اوباما یا واکنش مثبت ایران نکرد. ایران بطور مرتب جندالله، گروه نظامی سنی که تعداد زیادی از مردم را در بمب گذازی ها و تیر اندازی کشته اند، محکوم به همدستی با آمریکا کرده است.

در عوض، تلویزیون ایران پر بود از تصاویر بسیجی های طرفدار دولت، دانش آموزان که اسلحه اسباب بازی داشتند و طرفداران دولت که در مقابل ساختمان سابق سفارت آمریکا که آن را “لانه جاسوسی” نامیده اند، فریاد می کشیدند: “مرگ بر آمریکا”. دانشجویان تندرو ایران در سال 1981، کارمندان سفارت آمریکا را در همین ساختمان به مدت 444 روز گروگان گرفته بودند.

در همان حال بسیجی های موتورسیکلت سوار که صورت خود را پوشانده بودند، به طرف محوطه سفارت انگلستان سنگ پرتاب کرند.

ایران هر سال اشغال سفارت آمریکا را بعنوان یک مراسم میهن پرستانه جشن می گیرد و از آن با عنوان “روزمبارزه با استکبار جهانی” یاد می کند.

در مراسم امسال، دانش آموزانی از عراق، افغانستان و لبنان به روی صحنه رفتند تا اسرائیل و آمریکا را محکوم کنند.

برگزار کنندگان مراسم پیام محمود احمدی نژاد را درباره طرح هدفمند کردن یارانه ها و بازگرداندن مبلغ یارانه ها به جیب طرفداران دولت، را به گوش مردم رساندند.

در بالای مکانی که اغذیه مجانی توزیع می شد، پلاکاردی با این مضمون نصب شده بود: “انرژی هسته ای و طرح هدفمند کردن یارانه ها  هر دو حق مسلم ایرانیان است.”

لس آنجلس تایمز، 4 نوامبر