در جریان جزئیات گروگان گیری نیستیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نماینده سیستان و بلوچستان در مصاحبه با روز:

همزمان با انتشار فیلمی جدید از ۵ سرباز گروگان گرفته ایرانی توسط گروه جیش العدل، یکی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به “روز” گفت که وزارت امور خارجه، مسئولان کشوری و استانی مسئولیت این گروگانگیری را متوجه دولت پاکستان می دانند و در تلاش اند که دولت پاکستان در این زمینه جوابگو باشد.

هدایت الله میرمرادزهی، نماینده سراوان وعضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در پاسخ به این سئوال که دولت پاکستان تاکنون چه پاسخی داده گفت: “ما در جریان جزئیات نیستیم.هنوز نمایندگان مجلس را در جریان پاسخی که احیانا دولت پاکستان داده یا نداده قرار نداده اند”.

روز گذشته شبکه تلویزیونی العالم، فیلمی از ۵ سرباز به گروگان گرفته شده در سیستان و بلوچستان، پخش کرد.در این فیلم یکی از سربازها از سلامت خود و ۴ سرباز دیگر خبر می دهد و از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهد تقاضای جیش العدل برای آزادی آنها را بپذیرند.

جیش العدل که به عنوان گروهی تروریستی شناخته می شود، ۱۸ بهمن ماه ۵ سرباز ایرانی را در مرزهای سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته و براساس اعلام مسئولان جمهوری اسلامی به پاکستان منتقل کرده است. این گروه در مقابل آزادی این ۵ سرباز، خواستار آزادی ۳۰۰ زندانی شده است. ۳۰۰ زندانی که براساس اعلام این گروه، ۵۰ نفر آنها عضو جیش العدل هستند، ۲۰۰ نفر شهروندان سنی مذهب زندانی هستند و ۵۰ نفر دیگر زنان سنی که براساس ادعای جیش العدل، زندانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه هستند.

مقامات جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با جیش العدل را رد کرده اند و علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که مذاکره ای با گروه تروریستی صورت نخواهد گرفت. در مقابل وزارت امورخارجه با احضار سفیر پاکستان در ایران “تضمین سلامت و بازگرداندن افراد ربوده شده، استرداد عاملان این عملیات تروریستی و هم‌چنین اقدام جدی دولت پاکستان در جلوگیری از تکرار این گونه حوادث” را خواستار شده است. حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه گفته است که تا زمان حصول نتیجه درباره رایزنی ها اطلاع رسانی نخواهد شد و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس نیز که پی گیر وضعیت این گروگانها هستند در مصاحبه با “روز” از رایزنی های صورت گرفته و پاسخ دولت پاکستان ابراز بی اطلاعی می کنند.

محمدسعید اربابی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و همچنین فراکسیون اهل تسنن مجلس شورای اسلامی هم به “روز” می گوید که در جریان جزئیات نیست.

او می افزاید “تا زمانی که از جزئیات خبری به ما ندهند نمی توانیم اظهار نظری بکنیم”.

هدایت الله میرمرادزهی، نماینده سراوان وعضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم می گوید: از طریق دیپلماسی وزارت امور خارجه، مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی همه تلاش شان این است که دولت پاکستان جوابگوی این مسئولیت باشد. اخبار جدیدی هم در دست نیست که ما اظهارنظر دقیقی داشته باشیم.

سئوال می کنم: دولت پاکستان چه موضعی دارد و چه پاسخی داده است؟ این نماینده مجلس می گوید: هنوز پاسخی که ما نمایندگان را در جریان قرار دهند دست ما نرسیده و به ما نگفته اند.

به این نماینده استان سیستان و بلوچستان می گویم:اولین بار نیست در این منطقه بدین شکل گروگان گیری می شود. فکر میکنید ریشه این مساله چیست؟ می گوید: والا چه عرض کنم بالاخره کسی که معاند است، کسی که دشمن کشور است به هر حالتی می خواهد ضربه ای بزند. اما ما از دو طریق می توانیم این خسارت ها را کمتر کنیم، از سویی از نیروهای خبره تر که شناخت شان از منطقه بیشتر است استفاده کنیم و از سوی دیگر به بحث آبادانی و اقتصاد و معیشت این منطقه بیشتر توجه کنیم.

آقای میرمراد زهی توضیح می دهد: می توان از نیروهای بومی در منطقه بیشتر استفاده کرد که این خسارت ها کمتر شود. چون هم تجربه و تخصص دارند و هم توان و موقعیت مناطق را بهتر می دانند. هر کسی منطقه را بهتر بشناسد بهتر می تواند ایفای نقش کند. همچنین در مسائل اقتصادی باید منطقه آباد شود. خیلی از افرادی که گول می خورند اگر از نظر اقتصادی قوی باشند گول دشمنان را نمی خورند. اگر از نظر معیشت و اشتغال هم فرصت ها فراهم شود خود مردم مستقیم با این مسائل مبارزه خواهند کرد.

سئوال می کنم: اشاره شما به محروم نگاهداشته شدن منطقه و حجم بالای بیکاری و وضعیت اقتصادی است و معتقدید اگر این وضعیت رو به بهبود برود کمتر شاهد چنین مسائلی خواهیم بود؟ می گوید: بله منطقه را باید آباد کرد، باید اقتصاد و معیشت و رفاه مردم را در نظر بگیریم و مردم تامین باشندو این مشکلات و معضلات مرتفع شود، چون هر کجا که اقتصاد قوی تر و معیشت مردم بهتر است، خود به خود ناامنی کمتر است. تبعیض ها باید رفع شود.

می گویم اشاره تان در مورد استفاده از نیروهایی که منطقه را می شناسند بدین معنی است که از سربازان بومی در منطقه استفاده شود؟ آقای مرادزهی پاسخ می دهد: بله سربازها بومی باشند؛ کسانی که منطقه را می شناسند و به مسائل آشناتر هستند. اما فقط بحث این نیست، کلا در منطقه باید از افراد بومی که منطقه را بهتر می شناسند و همچنین افراد متعهد و قوی بیشتر استفاده کرد.

نماینده سراوان سپس در پاسخ به این سئوال که گروه جیش العدل خواستار مبادله گروگانها با تعدادی از زندانیان شده آیا چنین امری صورت خواهد گرفت؟ می گوید: ما اخبار و اطلاعاتی از مسائل ریز نداریم، و اینکه چه افرادی را دارند و خواهان مبادله چه کسانی هستند و چه مشکلی با دولت دارند. خبری هم به ما در این زمینه نداده اند.

گروگانگیری ۵ سرباز در نقطه مرزی، واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است. کمپین های متعددی با عناوینی چون “سربازان مان را آزاد کنید” شکل گرفته و ده ها هزار نفر با امضای نامه ای از بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و همچنین رئیس جمهوری پاکستان و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواسته اند برای آزادی این سربازها و سلامتی آنها تلاش کنند.

مولوی عبدالحمید، از روحانیون برجسته اهل سنت هم در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفته است اقدامات این چنینی به ضرر منطقه سیستان و بلوچستان است و از گروگان‌گیرها خواسته است “دست از این کارها بردارند و مرزبانان سرباز را آزاد کنند”.

او گفته است: گروگانگیری تحت هر شرایط و عنوان و انگیزه‌ای انجام گیرد نادرست است. ایجاد ناامنی مانع سرمایه گذاری سرمایه گذاران در استان می‌شود که این به ضرر مردم استان، اعم از شیعه و سنی است. افرادی که دست به گروگان‌گیری می‌زنند دوراندیشی ندارند، این افراد باید به فضای کنونی کشور که به حرف ملت گوش داده شده و حرف مخالفان شنیده می‌شود، فکر کنند.