دکترین اما نظامی گشته است

نویسنده
شیرین کریمی

» مقامات سیاسی، سرداران و شاعران تهدید می کنند

موج تازه تهدیدات مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی علیه غرب و هم پیمانان آن، پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته قبل،بالا گرفته و همچنان ادامه دارد. عالی ترین فرمانده نظامی جمهوری اسلامی از “سیلی” جمهوری اسلامی به دشمنان خبر داده و رئیس مجلس، کشورهای همسایه را “خودفروش” خوانده و آنها را تهدید کرده است. همزمان با سرودن مثنوی برای مانورهای نظامی سپاه، خبرگزاری فارس از ویرانی 100 درصد اسرائیل در صورت تهاجم نظامی آمریکا به ایران نوشته و فرماندهان اسبق سپاه نیز وارد منازعه لفظی با غرب شده اند.

“با سیلی ایران مواجه می‌شود نه با تواضع ایران.” خطاب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به “دشمنی” است که “گامی به جلو بردارد”. سردار حسن فیروزآبادی این مواضع را به عنوان برداشت خود از آخرین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه چهاردهم بهمن مطرح کرده است. آیت الله خامنه ای گفته بود: “آنها ( آمریکا) و دیگران بدانند که ما (جمهوری اسلامی) در برابر تهدید به جنگ و تهدید به تحریم نفتی، تهدیدهائی داریم که در وقت خودش، آن وقتی که لازم باشد، ان‌شاءاللَّه اعمال خواهد شد.”

 رهبر جمهوری اسلامی توضیحی پیرامون این تهدید ها نداد اما از اوایل هفته گذشته سرداران سپاه کوشش کرده اند هر یک از ظن خود معنای این “تهدیدها” را تبیین کنند. در همین راستا روز یکشنبه عالی رتبه ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی با اشاره به این جمله آیت الله خامنه ای، از “جمع شدن دست و پای” غرب خبر داد و گفت :” همین تحلیل ایشان در خصوص پاسخ تهدید، تهاجم جانانه به دروغ‌های ناقص و پراکنده سران کفر و استکبار بود که آنها بلافاصله دست و پا و زبان خود را جمع کردند.”

سردار فیروزآبادی که با خبرنگار “دفاعی” خبرگزاری فارس گفتگو می کرد “تدابیر” رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان “استراتژی تهدید در برابر تهدید” معرفی کرد تا بگوید :” اظهارات راهبردی مقام معظم رهبری پاسخ بعضی اظهاراتی بود که بی محابا در سطح بین‌المللی مطرح می‌شد.”

 

هشدار لاریجانی به همسایگان

در همین راستا روز شنبه علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز با تاکید بر اینکه “جمهوری اسلامی هرگز سلاح جهاد خود را کنار نخواهد گذاشت”، به طور مشخص به تهدید کشورهای منطقه خاورمیانه پرداخت و گفت: “برخی از کشورهای منطقه که در جنگ صدام علیه ملت ایران خودفروشی کردند، باید مراقب باشند که گذشت‌های ایران تکرار نخواهد شد.”

گفتنی است در جریان لشکرکشی رژیم بعث به مرزهای غربی و جنوبی ایران در سال 1359، اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جانب صدام حسین را در این جنگ هشت ساله گرفتند. با پایان جنگ و آغاز سیاست درهای باز اکبر هاشمی رفسنجانی، تا اندازه ای از تنش ها میان تهران و کشورهای عربی کاسته شد و با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی، دیپلماسی تنش زدایی وی منجر به برقراری رابطه ای حسنه میان تهران و همسایگان جنوبی اش شد.اما عمده کشورهای خلیج فارس از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد روابط شان با تهران به سردی گراییده و جمهوری اسلامی را نظامی “غیر قابل اعتماد” و “برهم زننده نظم منطقه” معرفی کرده اند.

در چنین شرایطی لاریجانی در مشهد کوشش کرده است کشورهای منطقه را از “لابی” با واشنگتن برحذر دارد. او می گوید: “مراقب لابی‌های خود با آمریکا باشند و بدانند که حساب و کتاب در پیش است.”

یک هفته پیش از رئیس مجلس هشتم، سردار حسین سلامی نیز به تلویح کشورهای همسایه ایران را تهدید کرده و گفته بود: “هر نقطه‌ای که مبدا عملیات تهاجمی دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران باشد مورد تهاجم و تازش متقابل واحدهای رزمی سپاه قرار خواهد گرفت.”

 این سخنان مخاطبی به غیر از کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس ندارد چرا که بخش عمده ای از نیروهای ائتلاف نظامی غرب ـ ناتو ـ در افغانستان به سر می برند و آمریکا ناوگان پنجم دریایی خود را در کشور بحرین مستقر کرده است. این کشور همچنین در قطر و عربستان سعودی دارای پایگاه های نظامی است

 

مثنوی های سپاه

این اظهارات همزمان با پیگیری رزمایش “حامیان ولایت” در جنوب ایران مطرح می شود؛ مانوری نظامی که نیروی زمینی سپاه بانی آن است. یکشنبه گذشته همزمان با آغاز این رزمایش، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفته بود واکنش تهران به جنگ “ صرفا کوبنده و تهاجمی است.”

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای عقب راندن غرب حتی پای شاعران را نیز به منازعه باز کرده اند. اخیرا شجاع الدین ابراهیمی مثنوی بلندی به مناسبت آغاز رزمایش مذکور سروده که در آن آمده است : “ دکترین اما نظامی گشته است/قدرت ما در عمل ساطع بود، واکنش کوبنده و قاطع بود /نیست تاخیری که در زودی کشد، هر تهاجم را به نابودی کشد/نوع رزمایش به خوبی شد گواه، عزم نیروی زمینی سپاه “

 

“گوهرهای تابناک”

دو روز پیش در سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سردار رحیم صفوی نیز با اشاره به تهدیدات “دشمنان” علیه جمهوری اسلامی گفت: “دشمنان خارجی خصوصا آمریکائیها، انگلیسی ها و صهیونیست ها از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توطئه های مختلفی را برای انحراف، شکست و یا تضعیف انقلاب اسلامی برنامه ریزی کردند.”

هر چند به گفته وی “گوهرهای تابناکی” که می درخشند مانع از تضعیف جمهوری اسلامی می شوند. فرمانده اسبق سپاه و دستیار و مشاور عالی کنونی آیت الله خامنه ای، این “گوهرها” را همان “تدابیر و تحلیل های راهبردی” رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

 

رضایی: کاری نکنند ایران تهدید کند

کسی که پیش از وی فرماندهی سپاه را برعهده داشته نیز اخیرا به میدان تهدید غرب پای گذاشته است. محسن رضایی پنجشنبه گذشته در جزیره قشم در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد تا بگوید: “دشمنان کاری نکنند که ایران وارد تهدید شود.”

دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت که در هفته های نخستین پس از انتخابات بحث برانگیز سال 88 از جمله کاندیداهای معترض به شمار می رفت، از زمستان گذشته و پس از خیزش دوباره جنبش سبز در روز 25 کوشش کرده است مواضع خود را در راستای سیاست های آیت الله خامنه ای تنظیم کند. وی در آخرین اظهار نظر خود پیرامون تهدیدهای نظامی علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی گفته است: “ما امیدواریم که دشمنان کاری نکنند که ایران وارد تهدید شود و توصیه ما این است که دشمنان دست از تهدید بردارند چرا که در این صورت آنها بیشتر ضرر می‌کنند.”

 

ویرانی 100 درصد اسرائیل

یک روز پیش از این اظهارات خبرگزاری فارس، در یک مقاله تحلیلی با عنوان چرا آمریکا قدرت حمله به ایران را ندارد، به آنچه “گستره اختاپوسی” منافع ملی آمریکا نامیده، اشاره کرده و نوشته بود: “حتی اگر بر فرض محال آمریکایی ها بخواهند جنگ نامحدود را بیازمایند، قدرت واکنش ایران با توجه به گستره اختاپوسی منافع ملی آمریکا در منطقه، بسیار کوبنده و ویرانگر است و کاخ سفید به خوبی این موضوع را می داند.”

بر اساس تحلیل این خبرگزاری، اسراییل در صورت حمله به ایران، در ساعات اولیه جنگ به طور 100 درصد ویران خواهد شد. در این مقاله آمده بود: “قلب استراتژیک آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل عمق استراتژیک ندارد و نداشتن وسعت سرزمینی یعنی ویرانی قریب به 100 درصدی در ساعات اولیه جنگ. مقامات ارشد ایران اعلام کرده اند که هیچ حمله ای را بی پاسخ نخواهند گذاشت و این یعنی،‌ حتی حمله محدود به تاسیسات اتمی ایران برابر است با موشک باران شدن سرزمین های اشغالی و پایگاه های آمریکایی”.

 خبرگزاری فارس به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی نزدیک است.

 

تمهیدات دفاعی غرب

روزنامه لوموند در شماره دوم فوریه خود به نگرانی های اسرائیل از موشک های جمهوری اسلامی و متحدانش اشاره کرده بود. این نشریه فرانسوی از قول آویو کوچاوی- رییس سازمان اطلاعات ارتش اسراییل ـ نوشته بود : “اسراییل مورد تهدید حدود ۲۰۰ هزار راکت و موشک با برد ۴۰ کیلومتر و چندین هزار با برد صدها کیلومتر قرار دارد”. به گفته او، این تسلیحات داده های استراتژیکی را تشکیل می دهد که ارتش اسراییل باید آنها را به حساب بیاورد، “زیرا این موشک ها از مبدأ لبنان، سوریه و همچنین ایران می توانند به مرکز شهرهای ما و همچنین منطقه تل آویو پرتاب شوند.”

با این حال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ـ ناتو ـ تابستان امسال سامانه دفاع موشکی در خاک همسایه شمال غربی ایران مستقر کرده است که تحلیل گران دفاعی در غرب می گویند تا حد زیادی از قدرت بازدارندگی تهدیدات موشکی جمهوری اسلامی برخوردار است. به غیر از این سپر موشکی که در ترکیه مستقر است، اخیرا سازمان ناتو پروژه ای نظامی دایر بر نصب سپر دفاعی موشکی در پایگاه ناتو در شهر رامشتاین، در جنوب غربی آلمان، را به مرحله اجرا درآورده است. توماس دمازیر-وزیر دفاع آلمان- در خصوص انگیزه نصب این سامانه مجهز به موشک های “پاتریوت” گفته است: “سیستم دفاعی موشکی با هدف مقابله با تهدیدهایی نصب می شود که از جانب خاورمیانه به ویژه ایران می آید.”

جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی متهم به پایبند نبودن به تعهدات بین المللی است؛ اتهامی که با سویه های نظامی برنامه اتمی امنیت خاورمیانه را به چالش کشیده است. در مقابل، تهران برنامه اتمی خود را کاملا “صلح آمیز” می داند و تصریح می کند تسلیم فشار ها نخواهد شد. گفتنی است تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی از اواخر مهر امسال بار دیگر با انتشار دو مقاله در روزنامه هاآرتص و گاردین به عنوان هدفی جدی برای حمله جنگنده های اسرائیلی مطرح شد.

 

تلاش غرب و اسرائیل برای تلطیف فضا

با این حال هفته گذشته نخست وزیر و رئیس جمهور اسرائیل در مواضعی جداگانه تلاش کردند نسبت به چنین شایعاتی واکنش نشان دهند. از یک سو بنیامین نتانیاهو خواستار پایان دادن به “وراجی” درباره حمله نظامی جنگنده های اسرائیل به ایران شد و از دیگر سو شیمون پرز در اظهاراتی مداراجویانه با توصیف ایرانیان به عنوان مردمانی “صلح جو و مخالف جنگ” گفت: “نیازی نیست که مردم دو کشور با یکدیگر دشمنی داشته باشند.”

از سوی دیگر رئیس جمهور ایالات متحده نیز در یک گفتگوی اینترنتی از عدم “تصمیم گیری” اسرائیل برای حمله به تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی خبر داد. فرانسه از متحدین اصلی اسرائیل در اروپا نیز بار ها بر خطرناک بودن گزینه “نظامی” تاکید کرده است.