تقاضای لغو تحریم های شورای امنیت

نویسنده
حسین محمدی

» مذاکراتی که نتیجه نداشت

در حالی که براساس اعلام مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ مذاکرات بین این نهاد بین‌المللی و جمهوری‌اسلامی “ناامید کننده” بوده و بدون “نتیجه” به پایان رسیده است٬ نماینده ایران در آژانس گفت که این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. در این میان خبر می رسد که نماینده ایران در آژانس در گفتگوئی با یک نشریه اروپائی گفته ایران در صورتی معاهده ان پی تی را به تصویب می رساند که در تصمیم های شورای امنیت [تحریم ها] تجدید نظر شود.

سلطانیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر٬ اعلام کرد که قرار است ایران و آژانس پیشنهادهای یکدیگر را بررسی و زمانی را برای دور بعدی مذاکرات تعیین کنند. این در حالی است که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ گفته‌اند که مذاکرات اخیر هیج پیشرفتی نداشته است.

گفته می‌شود که دلیل اصلی به بن‌بست رسیدن مذاکرات٬ اصرار مقامات آژانس برای بازرسی از پایگاه نظامی پارچین بوده است.

در ماه‌های گذشته چندین بار جنجال‌هایی بر سر این مرکز نظامی به وجود آمده بود. آمانو٬ دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ پپیشتر گفته بود که “آژانس گزارش ها و تصاویر ماهواره ای در اختیار دارد که نشان می دهد در تأسیسات پارچین فعالیت هایی از جمله شستشوی ساختمان ها، جابجایی اشیاء، خاکبرداری و تخریب ساختمان ها در جریان بوده است”.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ پیش از این گفته بود که احتمال دارد جمهوری‌اسلامی در پارچین٬ مشغول آزمایش برخی سلاح‌های هسته‌ای باشد؛ احتمالی که از طرف ایران رد شده است.

اکنون سلطانیه نیز در این‌باره می‌گوید: “هرچه پارچین را بیشتر مطرح کنند، کمتر سازنده است، چون پارچین ورای تعهدات ایران در چارچوب ان‌پی‌تی است و باید با دقت و در آرامش ادامه یابد”.

سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هفته گذشته گفته بود که “برنامه هسته ای ایران سطح تهدید ها علیه کشورهای خلیج فارس را افزایش داده است. وی خواستار همکاری جمهوری‌اسلامی با سازمان‌های بین‌المللی برای از میان بردن این تنش‌ها شد. او همچنین برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی را “خطرناک” نامیده است: “نمی توانم تصور کنم که ایران علت نابودی منطقه بشود چرا که این کشور بزرگترین بازنده خواهد بود. ما امیدواریم ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و به کشورهای منطقه اطمینان دهد”.

این در حالی است که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای در بوشهر منتشر شده بود. اما روسیه هرگونه مذاکره درباره ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر را تکذیب  کرد. رییس سازمان انرژی اتمی روسیه گفته که این کشور هیچ مذاکره‌ای با جمهوری‌اسلامی برای ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر نداشته است.

فریدون عباسی٬ رییس سازمان انرژی اتمی ایران٬ چند روز پیش گفته بود که سال آینده عملیات ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در ایران آغاز خواهد شد؛ ادعایی که اکنون از سوی طرف روس٬ رد شده است. شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار احداث نیروگاه هسته‌ای بوشهر است.

تاکنون برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد از روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ ابراز نارضایتی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که روند این مذاکرات در دست هاشمی‌رفسنجانی و برخی از اعضای تیم قبلی هسته‌ای است و سرنخ کارها از دست محمود احمدی‌نژاد خارج شده است.

برخی از سایت‌های خبری پیش از این نوشته بودند که احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از گزارش سعید جلیلی درباره روند مذاکرات٬ گفته بود که این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.