ایران عامل مناقشه در اسرائیل

نویسنده

» مقاله ای از نشریه اروپا

گوئیدو مولتدو

منظومه شعری گونتر گراس، نویسنده آلمانی برنده نوبل ادبی، با عنوان “آنچه باید گفته شود”، درآستانه نزاع بین ناتنیاهو و یهود باراک وزیر دفاعش  با رئیس سابق شین بت، یووال دیسکین، ضربه بزرگی بود. این نویسنده بعنوان یک مرد اهل فرهنگ و نه یک سیاستمدار تلاش می کند تا ابعاد خطر تهدید ایران و برنامه های اتمی اش را کوچک کند.

“تهدیدی” که به گفته گراس از سوی دولت اسرائیل مورد “استفاده” قرار می گیرد تا به لطف زیر دریایی های اهدایی آلمان بتواند قدرت نظامی خود را در خارج از خاک این کشور افزایش بدهد. با یادآوری این نکته که گراس در دوران جوانی عضو اس اس بوده است، از اینکه وی بحث خود را گسترش بدهد، جلو گیری شد.

دیسکین، روز شنبه گذشته گفت که به رهبری که بر اساس احساسات میانجی گرایانه تصمیم بگیرد، اعتقادی ندارد. “وی گفت که این دو نفر را (باراک و ناتنیاهو) را از نزدیک دیده است و من به این دو نفر اعتماد نمی کنم و به عقیده من این دو نمی توانند اسرائیل را در یک حمله احتمالی به ایران، اداره کنند.”

دیسکین معتقد است که حمله به تاسیسات اتمی ایران باعث جلو افتادن برنامه های اتمی این کشور می شود. نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل اما در مورد دیسکین نظر دیگری دارند و او را فردی بی مسئولیت می دانند. اما او تنها نیست، رئیس سابق موساد، میر داگان نیز معتقد است حمله به ایران “احمقانه ترین چیزی است که تا بحال” شنیده است. وی روز گذشته در جریان کنفرانسی در نیویورک گفت:« دیسکین یک فرد بسیار جدی است و تجربه طولانی در مبارزه با تروریسم دارد و بخوبی به آنچه می گوید، واقف است.»

داگان در مقابل انتقاداتی که از دیسکین می شود که چرا حالا لب به سخن گشوده است، می گوید:« وی بارها در موقعیت های مختلف و در جلسات محرمانه این موضوع را مطرح کرده است.» همچنین ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق و گابی اشکنازی، رئیس سابق ارتش نیز از دولت دعوت کرده اند که عجله نکنند و به سیاست مذاکره و تحریم اعتماد داشته باشند. از سوی دیگر، وزیر فعلی دفاع  اسرائیل، بنی گانتز، درست در شصت و چهارمین سالگرد استقلال اسرائیل در مصاحبه ای با هاآرتض تاکید کرد که ایران هنوز در مسیر اتمی شدن نیافتاده است و میزان غنی سازی  اورانیوم اش 20 درصد است و برای ساختن اورانیوم نیاز به غنی سازی نود درصد دارد. من معتقدم که دولت ایران توسط افرادی منطقی اداره می شود.

گانتز می گوید، دلیلش این است که تحریم ها تاثیر داشته است. مارتین دمپسی رئیس نیروهای ستاد مشترک آمریکا در مصاحبه با سی ان ان نیز در ماه فوریه اعلام کرد که ایران نه تنها منطقی برخورد کرده است بلکه رفتار هایش پخته تر شده است.

دمپسی گفته است که حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران ضربه بزرگی به برنامه های اتمی این کشور نمی زند. این موضوع خشم ناتنیاهو را بر انگیخت. نکته ای که گانتز به آن اشاره کرد این بود:  نیروهای نظامی اسرائیل برای مخالفت با حمله به ایران در کنار پنتاگون و دولت اوباما قرار گرفته اند اما متاسفانه ایهود باراک و نخست وزیر نیز در کنار ژنرال  جنگ طلب، اویگدور لیبرمن، قرار می گیرند.

اگر ناتنیاهو آنقدر فشار بیاورد که نفی تهدید ایران، شبیه به نفی هولوکاست بشود،آنجاست که بقیه بزرگان دولت اسرائیل، با احتیاط بیشتری برخورد خواهند کرد. به نظر می رسد که ایهود باراک با غنی سازی 3.5 درصد توافق خواهد کرد درحالیکه نخست وزیر به هیچ عنوان با غنی سازی موافق نیست.

لیبرمن اخیرا گفته است که تحریم اقتصادی و فشار های بین المللی می توانست زمانی موثر باشد، اما این اتفاق نیافتاد. ناتنیاهو به سختی می تواند بدون حمایت وزیر دفاع و کابیه و قطعا بدون حمایت موساد بتواند به ایران حمله کند. با وجود این شکاف بزرگ در نیروهای سیاسی و نظامی نمی شود به یک نتیجه قطعی برسد.

اروپا، 1 مه