شعار مرگ بر علی جنتی در میدان بهارستان

نویسنده
نازنین کامدار

» چهارمین تجمع بدون مجوز دلواپسان

چهارمین تجمع بدون مجوز گروه موسوم به “دلواپسان”، متشکل از عوامل انصار حزب الله و هواداران جبهه پایداری و گروه “عماریون” که از سوی حوزه علمیه ایروانی ساماندهی شده بود، در برابر وزارت ارشاد و در محکومیت “بی اعتنایی وزیر ارشاد به وضعیت عفاف و حجاب”، برگزار شد و طی آن شرکت کنندگان شعار “مرگ بر علی جنتی”سردادند؛ تجمعی که بر اساس گزارش های رسمی با تعداد بسیار محدودی از عوامل شناخته شده لباس شخصی برگزار شد.

این تجمع پس از آن بود که مخالفت چهره های راست گرا وحتی افراطی، نظیر مهدی طائب با راه اندازی گشت های خودسر انصار حزب الله، موجب خشم و نارضایتی بدنه حامی افراطیون مذهبی شده بود.گفته می شود دلیل راه اندازی این تجمع که هواداران دولت معتقدند هدفی جز قدرت نمایی نداشته، حفظ روحیه این عوامل بوده است.

در همین باره، خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشته است: “گروهی از افراد که نسبت به وضعیت عفاف و حجاب و نیز سیاست‌های فرهنگی دولت اعتراض داشتند،‌مقابل وزارت ارشاد تجمع کردند.برخی از تجمع کنندگان از حوزه علمیه ایروان و برخی دیگر نیز از حوزه‌های علمیه استان تهران بودند و عده‌ای هم مدعی بودند به شکل خودجوش و مردمی به این تجمع پیوسته‌اند. تجمع کنندگان معتقد بودند علی جنتی نه تنها در طول یک سال اخیر برای فرهنگ و عفاف کشور کاری نکرده است بلکه به بی‌عفتی‌ها چراغ سبز نشان داده و در همایش‌هایی که زنان بی‌بندوبار در آن هستند، حضور داشته است. این افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود «خدایا جنگ‌های جناحی؛ ناموس ما، دین ما و عفت زنان ما را گم کرده است «.تجمع کنندگان دغدغه‌های خود را حفاظت دین خدا و ارزشهای اسلامی بیان کرده و معتقد بودند که در شرایط کنونی به شکل ظاهرگرایانه ای به مساله حجاب نگاه می شود.این تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی همچون «علی جنتی حیا کن وزارت را رها کن»، «علی جنتی خجالت داره این همه بی‌حیایی والله قباحت داره»، «ای مرد غیرتت کو حجاب همسرت کو» و «مرگ برمنافق»، خواستار برکناری وزیر ارشاد و اصلاح سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم شدند.برخی ازآنها عنوان می‌کردند که کاغذهایی دربرخی مناطق شهر و حتی نواحی شاه عبدالعظیم به شکل تراکت برای تجمع بین آنها توزیع شده و آنها از این طریق متوجه برگزاری چنین تجمعی شدند. عده‌ای از آنها نیز می‌گفتنداز سر کلاس‌های امر به معروف و نهی از منکر در این تجمع شرکت می‌کنند. برخی از این تجمع‌کنندگان نیز به برخی از بانوانی که در آن محدود در حال تردد بودند به صورت لسانی در مورد پوشش آنان تذکر می‌دادند”.

سایت خبری آفتاب هم در اینباره می نویسد: “تعداد معدودی افراد که خود را دلواپس وضعیت حجاب و عفاف در کشور معرفی می کردند ترتیب برگزاری یک تجمع اعتراضی در برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی! را دادند تا صدای اعتراض خود را به گوش علی جنتی برسانند و در گام اول و آخر خواستار برکناری او شوند. شعارهایشان علیه جنتی در همان ابتدای کار نشان داد که گویا معترضان بجای دلواپسی درباره حجاب و عفاف نگران حضور جنتی در وزارت ارشاد هستند و خواسته آنها نه رفع مشکلات مربوط به حجاب -که البته راه را به اشتباه آمده بودند- بلکه خواستار عزل و برکناری جنتی هستند. دلیل این خواسته هم مشخص بود آنها مدت‌هاست که در تلاش برای فشار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر هستند. دلواپسان البته غیرقانونی و بدون داشتن مجوز برای تجمع، در مقابل ساختمان ارشاد در بهارستان تجمع کردند! این تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی همچون «علی جنتی حیا کن وزارت را رها کن»، «علی جنتی خجالت داره این همه بی‌حیایی والله قباحت داره»، «ای مرد غیرتت کو حجاب همسرت کو» و «مرگ برمنافق»، خواستار برکناری وزیر ارشاد و اصلاح سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم شدند. برخی از تجمع‌کنندگان از حوزه علمیه ایروان و برخی دیگر نیز از حوزه‌های علمیه استان تهران بودند و عده‌ای هم مدعی بودند به شکل خودجوش و مردمی به این تجمع پیوسته‌اند. تجمع کنندگان معتقد بودند علی جنتی نه تنها در طول یک سال اخیر برای فرهنگ و عفاف کشور کاری نکرده است بلکه به بی‌عفتی‌ها چراغ سبز نشان داده و در همایش‌هایی که زنان بی‌بندوبار در آن هستند، حضور داشته است. این افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود “خدایا جنگ‌های جناحی؛ ناموس ما، دین ما و عفت زنان ما را گم کرده است”.

برخی ازتجمع‌کنندگان هم عنوان کرده اند که کاغذهایی در برخی مناطق شهر و حتی نواحی شاه عبدالعظیم به شکل تراکت برای تجمع بین آنها توزیع شده و آنها از این طریق متوجه برگزاری چنین تجمعی شدند!”

صادق زیبا کلام از فعالان سیاسی هوادار دولت هم دیروز به برگزاری این تجمع واکنش نشان داد: “اگر بخواهیم به طور مختصر و مفید تجمع دیروز در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد را تحلیل کنیم باید بگویم افرادی که دیروز به خیابان بهارستان رفتند، ۱۹ میلیون رای به آقای روحانی را هنوز باور نکرده‌اند و از اینکه نامزد مورد علاقه آنها آقای جلیلی فقط۴ میلیون رای مردمی دارد، ناراحت هستند. علاوه بر این این افراد از پشتیبانی بزرگان نظام مانند آقای هاشمی و آقای سید حسن خمینی و آقای خاتمی از رییس‌جمهور محبوب مردم خشنود نیستند.این افراد به دلیل اینکه برای رای و نظر مردم اهمیتی قائل نیستند و به خرد جمعی باور ندارند هر روز طرح و ادعای تازه علیه دولت مطرح می‌کنند. در این میان روزی وزارت علوم مورد هجمه قرار می‌گیرد و روزی توافق ژنو باعث دلواپسی می‌شود و حالا هم بحث حجاب و عفاف را مطرح می‌کنند”.

او افزود: “آیا این افراد نمی‌دانند احیا حجاب و عفاف به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و نهادهای زیادی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما بودجه‌های کلانی با نام فرهنگ دریافت می‌کنند؟ من فکر می‌کنم این آقایان اگر دغدغه دینی دارند باید از این نهادها گزارش عملکرد بخواهند تا معلوم شود این نهادها با در اختیار داشتن بودجه‌های کلان برای گسترش فرهنگ دینی چه انجام داده‌اند”.

سایت بهار نیوز هم به تعداد محدود شرکت کنندگان اشاره کرده و نوشته: “تعداد کم برگزار‌کنندگان تجمع نشان می‌دهد که مردم خسته از بازی‌های سیاسی و جناحی هستند و دیگر این تلاش‌های زرگری خریدار ندارد. اینکه این تحرکات و تجمعات به‌طور ناگهانی و فقط در دوره‌ای ظهور می‌کند نشان از سیاسی‌بودن این تندروی‌ها دارد. بنابراین نمی‌توان گفت که جنس این حرکت‌ها فقط فرهنگی است و قطعا این حرکات با مسائل سیاسی آمیخته است”.

تجمع اخیر دلواپسان، همانطور که پیشتر از سوی افرادی چون زیباکلام پیشنهاد شده بود، با سکوت خبری رسانه ها همراه بود و حتی سایت های افراطیون نیز اخبار این تجمع را به دلیل تعداد بسیار اندک شرکت کنندگان چندان بازتاب ندادند.

در این میان، پایگاه اینترنتی “حوزه علیمه ایروانی” که راه انداز این تجمع بوده، تنها سایتی است که به انتشار گزارش تصویری آن، البته از زاویه ای بسته پرداخته و حتی فراخوان های توزیع شده در روزهای قبل را نیز منتشر کرده است.

در فراخوان این تجمع آمده بود: “تجمع احیای فرهنگ عفاف و حجاب با رویکرد مطالبه از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در این حوزه و نیز حمایت از مصوبه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۹۳/۷/۷ ساعت ۱۶ در میدان بهارستان مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد”.