آغاز به کار نوروز

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان


nooroz476.jpg

همزمان با دهمین سالگرد دوم خرداد، پایگاه خبری “نوروز” نزدیک به حزب مشارکت اسلامی آغاز به کار کرد. لوگوی این وب سایت، به شکل لوگوی روزنامه “نوروز” است که در دوره دوم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی توقیف شد. به این ترتیب سه سال بعد ازتعطیلی وب سایت “رویداد”، که پایگاه خبری نزدیک به حزب اصلاح طلب مشارکت به شمار می آمد، “نوروز” به نوعی جایگزین آن می شود.

حنیف مزروعی، روزنامه نگاری که درجریان دستگیری های موسوم به پرونده “سایت های اینترنتی و وب لاگ نویسان” درتابستان سال83 (2004) و به دلیل فعالیت های خود در سایت رویداد، بیش ازنود روز را در زندان انفرادی سپری کرده بود، هم اینک سردبیری این وب سایت خبری را به عهده خواهد داشت. حنیف مزروعی درمدت بازجویی خود، درخصوص فعالیت های که در این سایت داشت ازجمله درمورد گردانندگان آن مورد بازجویی قرارگرفته بود. علاوه بر وی افراد دیگری همچون مسعود قریشی که بخشی ازمسئولیت فنی این وب سایت را به عهده داشت درزندان انفرادی بودند تا برای اولین بار نه تنها نویسندگان که مسئولان فنی رسانه ها نیزشامل عقوبتی یکسان شوند.

به دنبال افزایش فشار بر روی کارکنان سایت های خبری ودستگیری جمعی از نویسندگان و مسئولین فنی سایت ها درسال 1383، سایت رویداد تعطیل شد تا بزرگترین حزب سیاسی کشور درآن زمان، که روزنامه اش نز توقیف شده بود، از دسترسی به یک پایگاه اطلاع رسانی محروم بماند. طی سالهای بعد ازدوم خرداد، روزنامه های مشارکت، نوروز، یاس نو، وقایع اتفاقیه واقبال روزنامه های نزدیک به حزب مشارکت به شمار می رفتند که یکی پس از دیگری در دام توقیف مطبوعات گرفتار شدند وهم اکنون این حزب عملا نه ارگان مطبوعاتی دارد و نه روزنامه هایی که بتواند تریبون فعالان حزبی اش باشد. این درحالی است که عمده روزنامه های یاد شده درزمانی که اصلاح طلبان اکثریت مجلس ودولت را دراختیار داشتند توقیف شدند، تا مشخص شود منابع قدرت درکشور، چگونه از قدرت خود برای مواجهه با رقبای سیاسیشان استفاده می کنند.

مزروعی می گوید با توجه به منابع مالی محدودی که معمولا سایت های خبری با آن مواجه هستند، نویسندگان ثابت نخواهند داشت. با این وجود افتتاح “نوروز” با انتشار یادداشت هایی از افراد روزنامه های تعطیل شده اصلاح طلب درطی سالهای گذشته، نشان دهنده عزم گردانندگان آن برای ارائه تحلیل های به روز و خبررسانی فعال دارد.

لوگوی روزنامه “نوروز” درحالی برپیشانی این پایگاه خبری خودنمایی می کند که پنج سال پیش زمانی که محسن میردامادی برای پاسخگویی به مواردی که علیه روزنامه مطرح بود به دادگاه رفت، با حدود 300 شکایت مواجه شد. محسن میردامای همان زمان، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بود.

حنیف مزروعی، سردبیرنوروز دریادداشتی که به مناسبت آغاز به کار این پایگاه خبری نوشته، آورده است: “عنوان سایت برگرفته از یکی از یادواره‌های دوران اصلاحات است و همین مسئله نشان‌‌دهنده نوع نگاه ما به وقایع است، نگاهی اصلاح‌طلبانه و در پس آن نقادانه به اوضاع و احوالات در حال گذر کشورو دراین مسیر سعی‌مان براین است تا از جاده انصاف خارج نشویم.”

مزروعی تصریح کرده است که “نوروز بمانند خلف آن وابسته است به جبهه مشارکت ایران اسلامی است اما نقش ارگان این جبهه را بازی نخواهد کرد و سعی خواهد نمود تا با پوشش تمامی اخبار حوزه اصلاحات و اصلاح‌طلبی گامی در جهت اطلاع رسانی این جبهه فعال در عرصه سیاسی کشور داشته باشد. روزنامه نوروز در بهارسال 79 آغاز به کار کرد ودر تابستان سال 80 توقیف شد.

حنیف مزروعی با اشاره به نزدیکی های “نوروز” و”رویداد” می نویسد: “ رویداد، در دوره حضورش با ادبیات خاصی به نقل اخبار و وقایع می‌پرداخت و در دورانی که هیچ رسانه‌ای جرات درج برخی اخبار و نظرات را نداشت سعی در انعکاس بهینه آنها داشت و بهمین خاطر نیز بارها مورد غضب و هدف قرار گرفت و فیلترینگ و هک و مسائل اینچنین بارها دامنگیرش شد اما بازنایستاد و در طول حیات 30 ماهه‌اش با همه کمی‌ها و کاستی‌ها روند کاری‌اش را حفظ کرد و تا آنجا شد که روزنامه‌ها می‌آمدند و می‌رفتند اما “رویداد” ستون ثابت اطلاع رسانی جبهه‌ای از اندیشمندان اصلاح‌گرا بود. اما در نهایت خزان رویداد نیز وزیدن گرفت و تابستان 84 پروژه‌ای کلید خورد که دامنگیر این رسانه هم گردید و تعدادی از عوامل آن ناخواسته گرفتار شدند، هرچند که دست اغواگران به تمام محفل عقیم ماند.”

نوروز ازهمان ابتدا به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود. به نظر می رسد اخبار حوزه اصلی فعالیت نوروز است و در کنار آن یادداشت‌ها، مقالات تحلیلی، بخش مهمان، نظرسنجی وعضویت درخبرنامه جایگاه ویژه ای برای گردانندگان این سایت دارد.

در هنگام آغاز به کار “نوروز”، مقالاتی از کریم ارغنده پور، علی مزروعی، عباس عبدی، فخرالسادات محتشمی پور، حمیدرضاجلایی پور، احمدشیرزاد، محسن امین زاده، آرش حسن نیا وعلی اصغرسیدآبادی به چشم می خورد که ترکیبی از روزنامه نگاران مستقل، دانشگاهیان وافراد نزدیک به حزب مشارکت را دربرمی گیرد.

آدرس پایگاه خبری نوروز:

norooznews.ir