خون دماغ خواهرزاده شریعتمداری

نویسنده
نازنین کامدار

» جوسازی برای فراموشی پرونده ۳ هزار بورسیه رانتی

با بالا گرفتن بحث بورسیه های رانتی در دوران محمود احمدی نژاد که بخش عمده ای از آن از طریق صدر الدین شریعتی، ریاست وقت دانشگاه علامه طباطبایی انجام و به فرزندان مقامات و برخی ازافراطی راستگرا از جمله مهرداد بذرپاش اعطاء شده، ماجرا در سطح معاون اول دولت مطرح و روز گذشته اسحاق جهانگیری خواستار ورود وزارت علوم برای بازپس گیری این رانت ها شد؛ امری که موجب شده بهره مندان از رانت های تحصیلی، دست به فضاسازی رسانه ای علیه رئیس جدید دانشگاه علامه طباطبایی بزنند و او را متهم به ضرب و شتم یک دانشجو کنند.

پرونده ۳۰۰۰ بورسیه غیر قانونی و رانتی، هفته گذشته از زبان دکتر صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گشوده شد. پس از آن قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مقام واکنش از وزارت علوم خواست لیست دانشجویان بورسیه را طی دو هفته به مجلس و کمیسیون آموزش ارائه دهد.

او با انتقاد از وزارت علوم گفته بود: “این تعداد دانشجویانی که بورسیه شده‌اند در دولت کارهای قانونی آنها انجام شده و برای بسیاری نیز پذیرش و پرونده آنها آماده است. اینکه گفته می‌شود شرایط لازم را نداشته‌اند حرف بزرگی است و باید بتوانند آن را ثابت کنند. بر اساس جلسه‌ای که برگزار شد کمیسیون تصمیم گرفت تا جزئیات این افراد در لیستی کامل طی مدت دو هفته به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد. همچنین مقرر شد کمیته‌ای این موضوع را پیگیری کند. کمیته‌ای که در کمیسیون آموزش پیگیر این مساله است قطعا از مسئولان وقت نیز می‌خواهد که با ارائه ادله در صورت وجود تخلف حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کنند و هر کدام از ذی‌نفعان (دانشجویانی که بورسیه گرفته‌اند) اگر در جایی احساس می‌کنند حق‌شان از بین می‌رود می‌توانند درخواست و شکایت خود را به کمیسیون جهت بررسی اعلام کنند. بر اساس مبنای دینی و قانونی، اصل بر صحت است. اگر مدعی هستند که دانشجویان قانون‌شکنی کرده‌اند باید این موضوع ثابت شود و طبیعتا در این راستا مجلس بیشتر از سایر دستگاه‌های مربوطه پیگیر است تا اگر خلافی وجود دارد مشخص شود”.

این سخنان به علاوه ده ها خبر ریز و درشت دیگر در سایت های افراطیون موجب شد تا وزارت علوم در اطلاعیه ای چنین اعلام کند: “وزارت علوم با احترام و التزام کامل به تعهدات گذشته، در مواردی که تخلف صورت گرفته باشد، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد. لازم به ذکر است که حدود یک سوم این افراد در حال حاضر هیات علمی دانشگاه های کشور هستند که به انضمام ۱۸۵ نفر استفاده کننده از آیین نامه ایثارگران دارای محل خدمت مشخص در دانشگاه ها هستند و یک سوم از ۱۸۸۴ نفر هم در حال حاضر جایابی شده اند و بقیه افرادی هم که براساس آیین نامه مشغول به تحصیل هستند وزارت علوم از هر گونه کمک و مساعدت برای جایابی آنها مضایقه نخواهند کرد. جا دارد هم از عملکرد رسانه هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس العمل های شتاب زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس العمل هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده ای در حوزه بورس نداشته اند”.

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی، با افشای حضور برخی از اعضایش در فهرست رانت خواران، بار دیگر به فکر بالا بردن «کارت زرد» برای وزیر علوم بیفتد. به طوری که سایت «پیام نو” به نقل از جبار کوچکی نژاد نوشت: “گرفتن و دادن بورسیه در ایران ضوابط مشخصی ندارد، یعنی برای آن قانون نداریم و دستگاه های مختلف می توانند بر اساس برداشت و سلیقه خود رفتار کنند. بنابراین اینکه بیایند بگویند سه هزار بورسیه غیرقانونی داده شده به نظر می رسد سیاه نمایی و بازی رسانه ای باشد. برای بورسیه، قانونی وجود نداشته و دولت آقای احمدی نژاد هم نباید پاسخگو باشد. کار غیر قانونی نکرده اند، دلشان خواسته اینطور بورسیه بدهند. دولت آقای روحانی اگر خیلی دلش می سوزد بیاید و یک لایحه بدهد و این مساله را قانونمند کند”.

 او افزود: “یکی از دلایلی که نمایندگان آن کارت زرد را به وزیر علوم دادند همین جور ادعاها بود. بخواهند هم به همین شکل ادامه دهند و برای مجلس ادعای خود را اثبات نکنند قطعا باز هم یا کارت زرد می گیرند و یا استیضاح می شوند. به هر حال وزارت علوم یک دولتی که ۴ سال خدمت کرده است را نمی شود به همین راحتی تخریب کرد”.

در واکنش به حمله راستگرایان در مجلس و رسانه های همسو با آنها، صادق زیبا کلام،روزنامه نگار حامی دولت در سخنانی گفت: “ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نباید به این مساله ورود پیدا کند زیرااین استخدام های غیر قانونی زمانی صورت پذیرفت که این کمیسیون شاهد این تخلفات بود ،به عبارت دیگر با سپردن این پرونده به کمیسیون آموزش ما گوشت را به گربه سپرده ایم زیرااین کمیسیون درتخلفی که صورت پذیرفته شریک جرم وزارت آموزش و عالی دولت گذشته است”.

مهدی سالاری‌راد، عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر هم این فساد را با فساد ۳۰۰۰ میلیاردی مقایسه کرده و به ایسنا گفته است: “ربودن فرصت دریافت بورس دکتری از هزاران جوان فارغ التحصیل و ذیصلاح کمتر از فساد اختلاس ۳۰۰۰ هزار میلیاردی نیست. حسب شنیده‌ها درصد قابل توجه‌ای از ۳۰۰۰ نفر پذرفته شدگان از صلاحیت نسبی علمی و قابل قبول برخوردارهستند اما همین چند صد نفر هم که فاقد صلاحیت علمی حداقلی و تعدادی هستند دارای سوابق سوء تحصیلی درخشانی نیستند. اما علی‌رغم اهمیت موضوع صلاحیت علمی، اعطای بورس تحصیلی داخل و خارج بر اساس روابط شخصی، رانتی، خانوادگی، خطی و سیاسی، و تعاملات و معاملات ناسالم امری ناپسند و مصداق خلاف قانون و سوء استفاده از موقعیت شغلی مسئولین وقت وزارت علوم محسوب می شود”.

سایت هشت صبح هم در اینباره نوشته: “خبرنگارانی که در روزهای گذشته سوژه بورسیه های غیرقانونی را پیگیری کرده اند، برای پیگیری چند و چون این بورسیه ها به ناچار با برخی افرادی که احساس می شد از این پرونده اطلاعاتی دارند تماس گرفته اند که متاسفانه برخی از این افراد حاضر به گفت و گو دراین باره نشده و برخی هایشان هم به صراحت گفته اند که خودشان هم در دسته همین بورسی ها بوده اند. نکته اینجاست سه هزارنفری که به طور غیرقانونی بورسیه دریافت کرده اند هیچ کدامشان مردم عادی کوچه و بازار نیستند. کسانی اند که به لطف حضور در قدرت توانسته اند از رانتی بزرگ استفاده کنند و به طرفه العینی ره به دانشگاههای برتر کشور یافته و از مواهب آقای دکتر بودن بهره بگیرند”.

در برابر صف بندی محافظه کاران در مقابل وزارت علوم و تهدید وزیر به استیضاح از بیم رو شدن اسامی افرادی که رانت های تحصیلی به مبلغ هر نفر یک و نیم میلیارد تومان گرفته است، اسحاق جهانگیری روز گذشته و آنطور که خبرگزاری های داخلی نوشته اند، از ضرورت پیگیری این فساد خبر داده است.

او گفته است: “از وزارت علوم می خواهم که با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد کند به نحوی که اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان برگردد”.

همزمان با سخنان او، محافظه کاران به سراغ سناریوی دیگری رفته و از دیروز ادعا کرده اند که حسین سلیمی، رئیس کنونی دانشگاه علامه دانشجویی را مورد ضرب و شتم قرار داده است؛ دانشجوی کتک خورده هم کسی نیست جز خواهر زاده حسین شریعتمداری!

سایت فرارو در واکنش به این شانتاژ خبری، نوشته: “سایت دانا با انتشار تصاویری از یک دانشجو که گفته می شود خواهر زاده حسین شریعتمداری است، ادعا کرد که این دانشجو توسط دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. سایت دانا در توضیح تصاویری که منتشر کرده است، مدعی شده که رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به اعتراض حسین علوی مبنی بر کسر نمره از دو واحد درسی‌اش٬ وی را مورد ضرب و جرح قرار داده است”.

در واکنش به این ادعا، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه نیز گفته ست: “بابت اتفاقی که افتاد ابراز تاسف می کنم، البته تاسف من به خاطر دروغی که این دانشجو می گوید نیست بلکه به خاطر فعالیت تربیتی است که دانشگاه در آن موفق نبوده است تا یک دانشجو به خود اجازه دهد که این گونه علیه من دروغ بگوید”.

او افزوده است: “فیلم ورود و خروج این دانشجو به دفتر من از طریق دوربین ها گرفته شده است که او چگونه با داد و بیداد و فحاشی وارد دفتر می شود و من مقابل وی تنها سکوت می کنم. ۱۰ نفر از استادان اعلام کردند که این دانشجو نتوانسته نمره لازم را برای سپری کردن ترم تحصیلی خود کسب کند، جالب است بدانید در دوره مدیریت قبل برای تصحیح اوراق امتحانی این دانشجو از بیرون استاد می آوردند و جالب تر است بدانید این دانشجو به همراه همسرش بدون کنکور وارد دانشگاه علامه شده است”.