قلدری پیاده نظام دولت در دانشگاه ممنوع!

نویسنده

daneshjoyanpolyb.jpg

دانا شهسواری

Dana. com

عکس ها همه حکایت از یک چیز داشت. یک پیام. همان که در مراسم روز دانشجو در 15 آذر امسال در دانشگاه تهران مطرح شد: “دانشگاه زنده است”. دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و اعضای انجمن اسلامی در تعلیق این دانشگاه ظهر دیروز بار دیگر در پی اثبات آن بودند که: “دانشگاه زنده است”، پس دانشجو هم زنده است.

حدود ساعت 12 ظهر عده ای از دانشجویان در صحن عمومی دانشگاه با برپایی نمایشگاهی، عکس هایی را که در طول یک سال گذشته از مراسم ها، تحصن ها، اعتراض ها و البته درگیری های خود در پلی تکنیک تهران داشتند به نمایش عمومی گذاشتند.

عکس ها همه نشان از درگیری داشت. درگیری انتظامات با دانشجویان، درگیری اعضای بسیج دانشگاه با دانشجویان، اتومبیل ها پلیس، باتوم و….. این تنها بخشی از عکس ها بود.

این مراسم از سوی برگزار کنندگانش”جشن پلی تکنیک” نام گذاری شده بود. شاید این واکنشی بود به جلوگیری مسوولین دانشگاه امیر کبیر از برگزاری جشنواره پلی تکنیک در تابستان گذشته. مسوولین دانشگاه که انجمن اسلامی و انتخاباتش را اساسا به رسمیت نمی شناختندمجوز برگزاری جشنواره را صادر نکردند. اما این جشنواره با حدود 6 ماه تاخیردیروز در صحن عمومی دانشگاه برگزار شد و به جای روشنفکران، مفسرین، فعالان سیاسی و…. دانشجویان ممنوع الورود و طبیعتا ممنوع التحصیل در دانشگاه امیر کبیر در آن حضور یافتند. عباس حکیم زاده، علی عزیزی ومجید توکلی سه دانشجوی ممنوع الورود ی بودند که به همراه “متین مشکین”دانشجویی که در مرحله نوشتن پایان نامه دکترا از تحصیل ممنوع شد در این جشن حضور داشتند.

ماموران انتظامات و بسیج دانشگاه امیر کبیر ابتدا سعی کردند به هر قیمتی که شده جلوی برگزاری مراسم را بگیرند اما نتوانستند. آنها البته برای برخورد های خشن تر و گسترده تر هم آمادگی داشتند اما پیش بینی هایشان غلط از آب در آمد.

خبر برگزاری این تجمع که از چند ساعت قبل پخش شده بود مسوولین را به چاره واداشت اما در مقابل استقبال دانشجویان نتوانستند کاری از پیش ببرند.

استقبال چنان بود که حتی برگزار کنندگان مراسم را به شگفتی واداشت. آنان این مراسم و استقبال از آن را دلیلی بر زنده بودن دانشگاه دانستند و جشن را متعلق به همه آنانی دانستند که همزمان با ترم جدید، دوباره درس خواندن و دانشجو بودن را آغاز خواهند کرد.

برگزار کنندگان مراسم که اعضای انجمن اسلامی تعلیق و تخریب شده دانشگاه امیر کبیر بودند، همچنین این جشن را به پاسداشت یکسال تلاش و بیداری دانشجویان دانشگاه امیر کبیر برگزار کردند.

در ادامه این مراسم فیلم مستندی در خصوص بازتاب فعالیت های دانشجویان امیرکبیر در رسانه های عمومی به نمایش گذاشته شد. در فیلم بخصوص صحنه هایی از تظاهرات ها و اعلام همبستگی دیگر دانشجویان جهان نشان داده شد.

در این مراسم، پویا فر مجری برنامه به تشریح فضای دانشجویی در ترم گذشته و فعالیتهای صورت گرفته توسط انجمن اسلامی پرداخت.

وی از جمله گفت: “احضار ها و تعلیق ها نه تنها موجب محدود شدن فعالیت دانشجویان نمی شود، بلکه این فعالیتها با حمایتهای دانشجویان گسترده تر هم خواهد شد”.

در ادامه برنامه آرمین سلماسی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: “ فعالیت انجمن اسلامی در ترم گذشته در طول چند دوره اخیر این انجمن بی سابقه بود. زمانی که انجمن دانشجویان را تخریب کردند، فضای ترس بر دانشگاه حاکم شد اما حقیقت چیز دیگری است. دانشجویان همواره بر سر خواسته‌های خود بوده‌اند و در واقع خیلی‌ها خواهان حکومت سکوت در دانشگاه باشند”.

وی افزود: “ما دانشجویان هیچگاه نمی‌گذاریم این روند نامطلوب در داخل دانشگاه به پیشروی خود ادامه دهد”.

علی عزیزی، نایب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان و از دانشجویان ممنوع الورود در ادامه با ابراز شادمانی از حضور دوباره در دانشگاه گفت: “ تخریب ساختمان انجمن اسلامی موجب شوک ما شد. اما ما دوباره منسجم شدیم. اکنون دانشجویان با تکیه بر بدنه دانشجویی فعالیت های خود را پی می گیرند و این موجب رادیکال شدن و گسترش بیشتر فعالیت های دانشجویان شده است. در واقع اعتراضات و پایداری دانشجویان به اعمال غیرقانونی دانشگاه و توجه رسانه ها به این اعتراضات موجب نقش بر آب شدن اعمال رئیس دانشگاه شد”.

علی عزیزی افزود: “اعتراض دانشجویان پلی تکنیک به احمدی نژاد منجر به شکسته شدن تابوی پوشالین دولت اقتدارگرا شد. این تحول آغاز گر فصل نقد دولت و افول ستاره بخت احمدی نژاد بود”.

وی در پایان ضمن هشدار به مسوولین در خصوص پرهیز از فشار و تند روی گفت: “اکنون نیز مانند ترم گذشته هرجریانی که قصد جعل عنوان و هویت انجمن اسلامی را داشته باشد و یا بخواهد با تند روی و فشار فضای دانشگاه را ساکت کند با ایستادگی دانشجویان مواجه خواهد شد”.

عباس حکیم زاده، عضو انجمن اسلامی، دیگر دانشجوی ممنوع الورود به پلی تکنیک نیز در ادامه این مراسم گفت: “امیدوارم درترم جدید نیز مانند ترم گذشته شاهد مقاومت دانشجویان در مقابل فشار و سکوت و تحجر باشیم”.

در ادامه این مراسم که طی آن مدام برق دانشگاه قطع می شد، حکیم زاده در واکنش به این مسئله گفت: “ من مجبورم تاسف خودم را از این نکته که حوزه اقتدار و اختیار مدیریت دانشگاه امیرکبیر در حد قطع و وصل کردن فیوز برق محدود شده اعلام کنم”.

در پایان این مراسم هم بیانیه ای از سوی دانشجویان صادر شد.

در این بیانیه آمده بود: “در ترمی که گذشت انجمن اسلامی دانشجویان، در برهه های مختلف و در سایه حمایت قاطع دانشجویان فضای بسته دانشگاه را شکست تا اینکه مدیریت تصمیم به حذف فیزیکی فعالین دانشجویی نمود و علی عزیزی، عباس حکیم زاده و مجید توکلی از تحصیل و ورود به دانشگاه محروم شدند. این اقدام دانشگاه نقطه عطف فعالیت دانشجویان در فضای بسته حاکم و در برابر مدیریت سر سپرده آن شد”.

در بخشی دیگر از این بیانیه در خصوص فعالیت های دانشجویان آمده بود: “ممانعت از ورود وزیر علوم به کلاس درس، تجمع روز دانشجو، حضور پر شور و خاطره انگیز دانشجویان در مانور تبلیغاتی احمدی نژاد در پلی تکنیک و تبدیل کردن آن به فضاحتی که نتایجش در انتخابات شورای شهر نمود پیدا کرد، بار دیگر به همه نشان داد که سیاست مشت آهنین هرگز در پلی تکنیک جوابگو نخواهد بود”.

این بیانیه در انتها به حبس کیوان انصاری اشاره و تاکید می کرد: “انجمن اسلامی پلی تکنیک، با یاد مقاومت و پایداری دکتر کیوان انصاری و با پاسداشت پایداری های دانشجویان پلی تکنیک در ترم گذشته، تقدیر از دانشجویان ممنوع الورود ترم پیش و سایر فعالین دانشجویی به ویژه دکتر متین مشکین آغاز ترم جدید تحصیلی را به تمام یاران دبستانی اش شاد باش می گوید و از تمامی دانشجویان پلی تکنیک دعوت می نماید، تا در ترم جدید برای همیشه به ترکتازی ها و قلدری های پیاده نظام دولت عوام فریب در دانشگاه پایان دهند”.

در این مراسم که حدود دو ساعت بطول انجامید سرود “یار دبستانی من” و “ای ایران” بار ها توسط دانشجویان با صدای بلند خوانده شد.

در این جشن دانشجویی که صدها نفر در آن شرکت داشتند، مامورین بسیج دانشگاه و انتظامات به ویژه نسبت به سرود های دانشجویان واکنش منفی نشان دادند. از نظر آنان خواندن سرود در ماه محرم حرام بود که در مقابل این ادعا یکی از دانشجویان گفت: “سیاه نمایی شبه نظامیان بسیج دانشگاه ما در اعتراض به برگزاری این مراسم به علت ماه محرم در حالی صورت می گیرد که قبل از ما این مساله با راه اندازی جشن هسته ای در 22 بهمن در میدان آزادی و صدا و سیما توسط دولت امام زمانی آنهم با ارکستر و موزیک زنده صورت گرفته بود. به نظرم اکنون دیگر باید مشخص شده باشد که کدام تفکر یزدی است و کدام امام حسینی”.