جانور قندهار در قفس نظام

نویسنده
شیرین کریمی

» هواپیمای پنتاگون "جزو مایملک" جمهوری اسلامی شد

یک روز پس از درخواست رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر بازگرداندن هواپیمای فوق پیشرفته به این کشور، وزیر دفاع جمهوری اسلامی آن را “جزو مایملک جمهوری اسلامی” خواند و سخنگوی وزارت امورخارجه هم اظهارات باراک اوباما را “فرار به جلو” توصیف کرد. در همین راستا رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار “جبران” از سوی ایالات متحده شده است و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس بیانیه ای را امضا کرده اند که از “حماقت دشمنان” سخن می گوید. همزمان محمود احمدی نژاد از توانمندی های جدید جمهوری اسلامی خبر داده است.

“هواپیمای جاسوسی آمریکا جزو مایملک جمهوری اسلامی است”. این عقیده وزیر دفاع دولت محمود احمدی نژاد است. سردار احمد وحیدی روز گذشته این را در پاسخ به خبرنگار فارس گفت که از وی پیرامون مذاکره دو کشور روسیه و چین برای استفاده از “جزئیات” پهپادآمریکایی می پرسید. وی در این ارتباط پاسخ داد: “کشورمان تصمیم می‌گیرد که در این خصوص چه اقداماتی انجام دهد.”

این موضع به همراه سفر سعید جلیلی ـ دبیر شورای امنیت ملی ـ به مسکو برای مذاکره با همتای خود، به شایعات در خصوص واگذاری این هواپیمای پیشرفته اطلاعاتی پنتاگون به روسیه قوت بخشیده است؛ امری که ایالات متحده نمی تواند با آن موافق باشد. دو شب پیش باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق در واشنگتن با لحنی آرام گفته بود: “ما خواستار بازگرداندن آن شده ایم. خواهیم دید واکنش ایرانی ها چه خواهد بود.”

 

فراموشی “عملیات جاسوسی”

پاسخ مقامات جمهوری اسلامی از صبح سه شنبه مشخص شد. دیروز رامین مهمانپرست در نشست هفتگی با خبرنگاران در واکنش به درخواست رئیس جمهور آمریکاگفت: “به نظر می‌آید ایشان فراموش کرده که به حریم هوایی ایران تجاوز شده و عملیات جاسوسی صورت گرفته.”

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باراک اوباما را متهم کرده که به جای عذرخواهی رسمی و پذیرش تخلف، “فرار به جلو” انجام داده است. مهمان پرست می گوید این اقدام ایالات متحده “صلح و امنیت جهانی” را به خطر انداخته است.

همراه با وی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم نیز به خبرنگاران گفت : “قطعا هیچ استردادی در موضوع پهپاد RQ170 در کار نخواهد بود.”

علاءالدین بروجردی البته می گوید درخواست آمریکا باید به صورت “رسمی” مطرح شود: “درخواست رسمی به غیر از مصاحبه اوباماست؛ درخواست رسمی باید از طریق سفیر سوئیس در تهران صورت گیرد که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.”

 

 صرف انرژی ما را جبران کنند

ناظران می گویند جمهوری اسلامی احتمالا می خواهد با توجه به انزوای بین المللی، از این هواپیما به عنوان برگ برنده ای برای کسب امتیاز بهره بگیرد؛نکته ای که دیروز بروجردی نیز به طور تلویحی به آن اشاره کرد. او گفت: “طعا عذرخواهی آمریکا کف مطالبات ایران است و آنها باید این تجاوز به حریم هوایی کشورمان را جبران کند چرا‌که ما برای خنثی‌‌سازی این توطئه انرژی صرف کرده‌ایم.” وی توضیح نداد چگونه جبران سازی مد نظر مقامات جمهوری اسلامی است.

هرچند محمد کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز درخواست اوباما را “حرفی بی ربط” توصیف کرد که “نیازی به پاسخگویی هم ندارد.”
به اعتقاد وی اقدام آمریکایی‌ها در جاسوسی از ایران “به هیچ وجه جایی” برای درخواست آنها باقی نمی‌گذارد؛ اظهاراتی ضد و نقیض که معلوم نمی کند آیا جمهوری اسلامی قصد مذاکره با ایالات متحده بر سر این هواپیما را دارد یا خیر.

 

آغاز نزاع

نزاع اخیر میان تهران و واشنگتن یک شنبه آغاز شد؛ زمانی که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به نقل از یک مسوول نظامی اعلام کرد واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند، یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی را که به طور محدود به مناطق شرق ایران “تجاوز” کرده بود، “منهدم” کنند. مقامات نظامی جمهوری اسلامی بعد ها بیانیه خود را تغییر دادند و اعلام کردند آن را بدون آسیب جدی بر روی زمین نشانده اند.

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکا از نوع “” RQ170 است که برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. لقب آن “جانور قندهار” است و کارشناسان نظامی آن را پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی رادارگریز در جهان می دانند.مقامات سیاسی در تهران و واشنگتن هیچ کدام به طور رسمی از چگونگی تصاحب این هواپیما فوق پیشرفته توسط جمهوری اسلامی سخنی نگفته اند. گرچه به نوشته نشریه بریتانیایی گاردین مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند برآورد های اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران نقشی در سقوط هواپیما، چه از طریق شلیک موشک و چه از طرق الکترونیک نداشته است. گفته شده که دلیل سقوط این هواپیما نقص فنی بوده است. این مقامات به شرط ناشناس ماندن سخن گفتند.

عده ای از ناظران می گویند توان جمهوری اسلامی در اخلال در سیستم های الکترونیک ممکن است با تصمیم روسیه در اکتبر گذشته مبنی بر فروش سیستم های پیشرفته الکترونیکی که روی کامیون سوار می شود، تقویت شده باشد.

 

احمدی نژاد: آمریکایی ها خوشحال باشند

محمود احمدی نژاد که صبح دیروز در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی بین المللی ونزوئلا (تله سور) شرکت کرد، تلویحا ادعای غیر کاربردی بودن فناوری پیچیده این هواپیما برای جمهوری اسلامی و انتقال آن به چین و روسیه را رد کردو گفت: “آمریکایی ها حرف های زیادی می زنند.” رئیس دولت مستقر با بیان اینکه آن ها به زودی با “توانمندی های جدید” ایران آشنا می شوند، تصریح کرد: “اگر با بیان اینگونه حرف ها که ایرانی ها نمی توانند از این هواپیما استفاده کنند، خوشحال می شوند، خوب خوشحال باشند.”

چند ساعتی پس از وی، رامین مهمانپرست نیز سفر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو را مرتبط با هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا ندانست.

 

بیانیه مجلس، مقایسه با طوفان طبس

در همین ارتباط دیروز 186 نماینده پارلمان بیانیه ای را امضا کردند که تاکید می کرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با بکارگیری فناوری بومی همه قدرت تکنولوژی آمریکا را به سخره گرفتند.

این بیانیه که در اختیار گرفتن هواپیمای مذکور را با “شکست مفتضحانه صحرای طبس که ماشین جنگی آنها 5 اردیبهشت 1359 به دام رمل‌ها افتاد،” مقایسه کرده است تاکید می کند: “در حماقت این دشمنان همین بس که نمی‌دانند آزموده را آزمودن خطا است.”

برخی کارشناسان بر این باورند که چنین مقایسه ای تلویحا احتمال تصادفی بودن تصاحب “جانور قندهار” را بالا می برد چرا که تاکنون مقامات جمهوری اسلامی ادعا نکرده اند عملیات نظامی آزاد سازی گروگان های آمریکایی توسط “جنگ الکترونیکی” در صحرای طبس ناتمام ماند. آن ها نافرجام ماندن عملیات نجات “پنجه عقاب” را به “امداد غیبی” مربوط می دانستند. شبیه ادعایی که حالا و پس از 31 سال در تریبون نماز جمعه تهران و از زبان کاظم صدیقی در خصوص تصاحب هوایپمای فوق پیشرفته آمریکا مطرح شد. او روز جمعه گفته بود: “آمریکایی‌ها هواپیمایی را با عنوان شکارچی نامرئی که فوق‌ پیشرفته و رادارگریز است، با انواع امکانات به آسمان ایران فرستاده بودند، اما خداوند پاداش عزاداری‌ها را به ما داد و فقدان سردار تهرانی‌مقدم که با شهادت ایشان سنگری خالی شد، را برای ما جبران کرد”.

به اعتقاد وی “این بار شکاری آمریکایی توسط شکارچی‌های ما شکار شد و این اتفاق در ایام محرم و در سرزمین طبس واقع شد که نوعی دلگرمی برای ملت به پا خاسته ماست”.