عجیب ترین بودجه ایران تصویب شد

نویسنده
اردلان صیامی

» به دنبال تاییدات مستمر رهبر

دیروز باز مرزهای سیاست بهم ریخت وهمراهان سیاسی احمدی نژاد با منتقدین او بر سر انتقاد از بودجه  89 متفق القول شدند. احمد توکلی در مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق در صحن بهارستان  با حرارت گفت: بودجه پیشنهادی دولت رشد منفی اقتصاد و تورم 50 درصدی را برای سال آینده در پی خواهد داشت. تورم 50 درصدی ناشی از اجرای لایحه بودجه و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بیکاری را به دنبال دارد و کمر تولیدکنندگان و مستضعفان را می شکند. الیاس نادران باطرح این پرسش مجلس  ودولت را به چالش کشید که چگونه کمیسیون تلفیق چندین میلیارد را برای مسایل فرهنگی  در اختیار یک یا دو نفر که سوابق آنها کاملاً مشخص ولی حاضر به پاسخگوی به مجلس نیستند داد؟ به غیر از این موارد محمد رضا خبازنماینده منتقد دولت نیز گفت: با چنین بودجه‌ای تولید زمین‌گیر می‌شود و ما در قبال آن مسوول هستیم که فقر و بیکاری را به مردم تحمیل می‌کنیم. این جملات تکان دهنده با واکنش جالب مجلسی ها مواجه شد. کلیات همین بودجه به شدت زیر سوال به گزارش فارس با 151 رای موافق و61رای مخالف و12 رای ممتنع به تصویب رسید. آیا مجلس راه دیگری داشت؟آیا اصولا جایی برای ایستادگی مجلس در برابر دولت با بحران مشروعیتی که با آن گریبانگیر است وهمه نهادهای حاکمیت در پی تقویت آن هستند بود؟

 

دفاع لاریجانی از پسرخاله

مجلس دیروز روز خاصی داشت چرا که چهره های شاخص اصولگرا با حرارت ونگرانی شدید در پی انتقاد از گزارش کمیسیون تلفیق ودولت بودند؛ هنگامی که احمد توکلی عنان کلام به دست گرفت طرفداران دولت از تاکتیک جنجال وبهم زدن تمرکز مجلس بهره بردند. به گزارش ایلنا  نطق مخالفت توکلی با کلیات لایحه بودجه 89 به دلیل تذکر چهار تن از نمایندگان حامی دولت، قطع شد.
در ابتدا محمدکاظم دلخوش در خلال نطق احمد توکلی تذکر داد و گفت: کسانی که می‌خواهند در موافقت یا مخالفت با بودجه صحبت کنند باید براساس گزارش کمیسیون تلفیق اظهار نظر کنند.
وی با بیان اینکه توکلی براساس اصل لایحه بودجه 89، بر علیه لایحه دولت و در موافقت با گزارش کمیسیون تلفیق سخن می‌گوید، از او خواست تا به عنوان مخالف گزارش کمیسیون تلفیق در موضوع سخن بگوید.
اما رییس مجلس که خویشاوند(پسرخاله) توکلی هم هست با بیان اینکه توکلی در موضوع سخن گفته است، افزود: مثلا ایشان مخالف تصویب درآمد 20 هزار میلیاردی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها بوده‌اند و بودجه 80 هزار میلیاردی را کافی می‌دانستند. تا جایی که بنده گوش دادم ایشان در چارچوب سخن گفته‌اند..

 

اما توکلی دیروز چه گفت؟

از نظر ایلنا شاه بیت گفته های توکلی دیروز این جمله بود که: لایحه بودجه 89 بیشتر به بسته‌های سیاستی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شباهت دارد و یاداور بودجه‌ای است که در سال 74 منجر به تورم 49 درصدی شده بود.

تبعیت ازسیاست های بانک جهانی در عالم اقتصاد مانند هر واژه دیگر یک معنا دارد اما در ایران یک معنای دیگر. در ادبیات سیاسی  اصولگرایان این نوعی تبعیت از سیاست های اقتصادی امپریالیسم جهان خوار است که تورم وگرانی ومقروض شدن به وام ها وبانک های بین المللی ثمره آن است. نمونه این وابستگی هم دولت هاشمی وطرح معروف تعدیل است که در ابتدای دهه 70 اجرا وناتمام رها شد وبه گفته اصولگرایان کشور را به ورطه سقوط کشاند. از نظر این ادبیات سیاست های خاتمی هم مبنی بر ازاد سازی وخصوصی سازی در همین چارچوب دنبال می شده است. ترجیع بند این ادبیات هم عدم توجه این سیاست ها به محرومین ومستضعفین است. بیان ها هم شکل حماسی به خود میگیرند: “مستضعفین وکوخ نشین ها؛ همانهایی که امام بارها سفارش آنها را کرده بود” و….

دیروز احمد توکلی با یکی دانستن سیاست های دولت راست واصولگرای دهم با خواسته های بانک جهانی به نوعی زیر پای دولت را کشید وبا این همانی سازی ها به طور ظریف این پیام را صادر کرد که این دولت را دیگر اصولگرا به معنای رایجش نمی داند. هر چند انتقادات تمام اقتصادی است، اما این روزها در تهران هر ساز مخالفی با دولت، هم خوب شنیده میشود هم اینکه دولت را با چالش کارآمدی مواجه میسازد. توکلی در ادامه گفته های دیروز اظهار داشت: کمیسیون تلفیق گرچه اشکالات برخی ضعف‌ها را جبران کرد اما دفاع از نتیجه گزارش کمیسیون غیر قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه این گزارش، رکود تورمی را با توجه به هدفمند کردن یارانه‌ها بیماری هلندی و بودجه متکی به نفت و افزایش اعتبارات طرح‌های عمرانی را در پی دارد گفت: لایحه بودجه 89 اشکالات اساسی داشت، کمیسیون گرچه ضعف‌ها را جبران کرد و بقیه نواقص و ضعف‌هایی که به دست کمیسیون بر آن افزوده شد نتیجه را نه تنها غیر قابل دفاع است، بلکه آثار تورمی و رکود تورمی در این گزارش کاملاً مشهود است.
توکلی ادامه داد: تنظیم بودجه همانند سیاست‌گذاری کلان در پی آن است که ثبات اقتصادی را ایجاد یا حفظ کند، نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد و به توزیع عادلانه درآمدها بیانجامد در حالی‌که لایحه و مصوبه کمیسیون تلفیق این گونه صفات را ندارند.
به گفته وی لایحه دولت بیشتر به بسته‌های سیاستی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شباهت دارد و یاداور بودجه‌ای است که در سال 74 منجر به تورم 49 درصدی شده بود.
این نماینده مخالف با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: با رویکرد لایحه هدفمند‌سازی دو برابر سقف مجاز کسب درآمد در لایحه بودجه گنجانده شد به گونه‌ای که این عمل باعث تورم 59 درصدی با درآمد 34 هزار میلیارد تومانی خواهد شد.
وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق با خطای فاحشی که انجام داد سقف درآمدزایی هدفمند‌سازی یارانه‌ها را 20 هزار میلیارد تومان تصویب کرد که این عمل باعث می‌شود که مردم مشکلات بی‌شماری را متحمل شوند.
به گفته توکلی این عمل نرخ تورم را در آینده به پیش از50 درصد افزایش خواهد داد و بیکاری و فقر واحتمالاً مسائل اجتماعی و سیاسی را در پی خواهدداشت.
وی گفت: براین اساس با توجه به مالیات و عوارض مردم باید 31 هزار تومان بدهند و بر همین اساس باید قیمت‌های حامل‌ها افزایش یابند که 31 هزار میلیارد تومان کسب درآمد شود و این امر باعث افزایش اثر تورمی خواهد شد.
توکلی با انتقاد از بازتوزیع یارانه‌ها از محل درآمدهای نفتی گفت: مگر حکومت وظیفه دارد همه مردم را جیره بگیر کند؟
وی تصریح کرد: همین امر باعث می‌شود که جامعه دچار خطرات فرهنگی و سیاسی شده و مردم را به دریافت دستمزد کار نکرده عادت بدهیم.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه اگر قیمت نفت کاهش یابد و درآمدی برای پرداخت یارانه‌ها نباشد آن هنگام چه اتفاقی می‌افتد، اظهار داشت: دولت برای مقابله با تورم چه اقدامی انجام می‌دهد؟
به گفته توکلی این درحالی است که مقدمات لازم نیز برای این موضوع تدوین و تهیه نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش اعتبارات عمرانی در بودجه انتقاد کرد و گفت: افزایش اعتبارات نه تنها به رغم مشکل کمک نمی‌کند بلکه باعث افزایش هزینه‌های انجام شده مقرون به صرفه نبودن پروژه‌ها و افزایش آثار تورمی خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با بیان اینکه متکی بودن به درآمدهای نفتی موجب بروز بیماری هلندی وافزایش هزینه‌های کالاهای غیر تجارت خواهد شد، اظهار داشت: این امر باعث می‌شود که هزینه‌های دولت افزایش یافته و تورم افسار گسیخته در کشور به وجود بیاید و سطح عمومی قیمت‌ها بالا رود.
وی با بیان اینکه بودجه مصوب شده حاصل تعامل دولت با کمیسیون تلفیق است تصریح کرد: بودجه متکی به نفت همین بودجه است که غیر قابل دفاع است و آثار رکودی و تورمی بر اقتصاد ملی خواهد داشت.
وی پیشنهاد داد که کمیسیون تلفیق با ارائه چند سیاست مهم و ابلاغ آن به دولت ظرف دو ماه بودجه‌ای تدوین شده به مجلس ارائه دهد و دولت نیز در سه ماهه اول 89 براساس بودجه 88 عمل کند.

 

بودجه فرهنگی فقط در اختیار 3نفر

این تنها توکلی نبود که دیروز ساز انتقاد از دولت وگزارش کمیسیون را ساز کرد؛ همراه اقتصادی وسیاسی او نادران نیز صدای مخالفتش را بلند کرد.  تک جمله شنیدی نادران در بهارستان دیروز این بود: بودجه 89، سازی است که صدای آن چند سال دیگر در می‌آید.

وی وخباز هر دو بر یک نکته دست گذاشتند وان اینکه گویا بر طبق نظر دولت وتایید کمیسیون تلفیق بودجه فرهنگی قرار است  در اختیار چند نفر باشد که نادران انها را معلوم الحال میداند که شنیده ها حکایت دارد بخش مهمی از بودجه فرهنگی در اختیار دفتر رییس جمهور قرار میگیرد و این یعنی مشایی. نادران پرسید چگونه کمیسیون تلفیق چندین میلیارد رادر اختیار یک یا دو نفر که سوابق آنها کاملاً مشخص ولی حاضر به پاسخگوی به مجلس نیستند، داد.

خباز هم گفت: متاسفانه لایحه بودجه 89 فاقد این رویکرد است بودجه فرهنگی در سال 89 تنها در اختیار دو الی سه نفر قرار گرفته است و توزیع آن فاقد شفافیت لازم است و نظارت بر آن به درستی انجام نمی‌شود.

 

ضعیف ترین مجلس تاریخ ایران

اینکه با این انتقادها  کلیات لایحه بودجه رای میاورد برای بسیاری از کارشناسان وتحلیل گران جای تعجب ندارد، چرا که به گفته یک روزنامه نگار مجلس حق نظارت خود را با تایید حکومتی رهبر از این دولت به کمدهای بایگانی وموزه واگذار کرده است. به گفته وی مجلس هشتم یکی از ضعیف ترین مجالس تاریخ ایران است؛ حتی ضعیف تر از مجلسی که به سلطنت رضا خان رای داد..