تداومی ارزشمند

علی افشاری
علی افشاری

تارنمای روز آنلاین به ایستگاه ۲۰۰۰ رسید.

 این اتفاق برای من که قریب به ۸ سال سابقه نوشتن مطلب مستمر در این رسانه مجازی را داشته ام، خبر خوشایندی است. نگاه مثبت من به رابطه روز و تداوم گره خورده است. فعالیت مستمر وب سایتی که در خارج از کشور به صورت مستقل و غیر دولتی به کار اطلاع رسانی و تولید محتوی با هدف تقویت عرصه عمومی ایران مشغول است، امر نادری در جامعه ایرانی برون مرزی است. این استمرار برای جامعه ای که گسست و انقطاع و فعالیت های موقت ویژگی بارز آن است، رخداد فرخنده ای است.

مداومت روز آنلاین فقط بعد زمانی ندارد بلکه ابعاد دیگری را شامل می شود که بر ارزش و غنای بقاء آن افزوده است.

 تداوم بقاء روز، بر ارتباط نزدیک و در هم تنیده با فضای سیاسی و فرهنگی داخل کشور استوار است. حفظ این نزدیکی با توجه به دوری از فضای ایران و الزامات کار در فضای خارج از کشور، کار دشوار و سترگی بوده است اما روز آنلاین به خوبی توانسته است ضمن استفاده از فضای باز و اطلاع رسانی آزاد، در عین حال فاصله زیاد با جو سیاسی داخل کشور پیدا نکند و نوعی ارتباط سازنده و تعالی بخش بین داخل و خارج ایجاد نماید.

 روز آنلاین از مرزهای سانسور و خود سانسوری ایران عبور کرده است اما زبان و نوع مواجهه ای را بر گزیده است تا ظرفیت ارتباط با مخاطبان داخل کشور حفظ شود و حساسیت های دولتی زیاد برانگیخته نگردد تا امکان تعامل با نیرو های سیاسی و اجتماعی داخل را از دست ندهد. بر اساس تجربه شخصی می گویم که هیچگاه با محدودیتی چه به لحاظ موضوع مطلب و چه محتوی تا کنون از سوی هیات تحریریه روز آنلاین مواجه نبودم.

فعالیت روز حول رعایت قابل قبول استاندارد های حرفه ای و معیار های آزادی رسانه استمرار یافته است.سبک رفتاری و کاری روز آنلاین یکی از نمونه های موفق و مطرح در رسانه های برون مرزی است که توسط روزنامه نگاران ایرانی اداره می شود.

بعد ارزشمند دیگر مداومت روز آنلاین گره خوردن آن با تنوع دیدگاه ها است. تقریبا مطالب سیاسی که در روز منتشر می شود یک طیف با سلایق متفاوت را تشکیل می دهد اگر چه برابر نهاد کل جغرافیای سیاسی ایران نیست ولی در مقایسه با رسانه های مشابه، گوناگونی دیدگاه های منتشر شده چشمگیر است. شاید در نگاه اول این مسئله بغرنج به نظر برسد و به لحاظ عدم ارسال پیام منسجم و هماهنگ نقص بشمار آید، اما بررسی عمیق تر و بخصوص ارزیابی تاثیرات روز آنلاین بر عرصه سیاسی ایران آشکار می سازد این ناهماهنگی و پراکندگی وحدتی در عین کثرت به آن بخشیده و لباس چند صدایی را بر پیکره تداوم آن پوشانده است. این ویژگی برای رسانه ای که می خواهد صدای جامعه مدنی باشد نه یک گروه سیاسی و ایدئولوژیک خاص، مزیت است.

روزآنلاین در گذر سال های مستمر فعالیت، خوانندگان و مخاطبان ثابت و پایداری نیز پیدا کرده است که سنگ زیر آسیاب تداوم آن را شکل داده اند. داشتن مخاطبان همیشگی بزرگترین پشتوانه یک رسانه است که به نظر می رسد روز آنلاین از این لحاظ دستش به لحاظ کمی و کیفی پر است. از اینرو حضور ۲۰۰۰ بار انتشار یافته روز آنلاین، موفقیتی قابل اعتنا است و می طلبد دست مریزادی به گردانندگان و هیات تحریریه اش گفت.

اما این رشد در عین حال اهمیت توجه بیشتر به نوآوری و برطرف کردن ایراد ها را گوشزد می سازد. روز آنلاین برای جلوگیری از تهدید پیری، نیازمند ایده های با طراوت و خلاقیت های جدید است. عملکرد موفقیت آمیز نسبی آن در گذشته، چراغ راه آینده است اما کافی نیست.

به امید آنکه سه هزارمین شماره روز آنلاین ارمغان های نیکوتری را به بار آورد.