حمله نشریات سپاه به اصلاح‌طلبان

نویسنده
آزاده میررضی

» یک روز پس از تکذیب دستخط نماینده ولی فقیه

یک روز پس از تکذیب موضع‌گیری انتخاباتی نماینده ولی فقیه در سپاه، نشریات وابسته به این نهاد نظامی موجی از حملات را علیه اصلاح‌طلبان سازماندهی کردند. نشریه “صبح صادق” به صراحت حامیان موسوی را به مخالفت با دستورات رهبری متهم کرد و بولتن داخلی اداره سیاسی سپاه هم نطق تلویزیونی کروبی را “بمبارانی از ادعاهای غیرمستند” خواند.

هرچند روابط عمومی سپاه پاسداران نامه انتخاباتی منتسب به فرمانده نیروی زمینی سپاه و پاسخ نماینده رهبر به آن را تکذیب کرده، اما اداره سیاسی سپاه که زیر نظر نمایندگی ولی فقیه کار می‌کند و ظاهرا از افشای این نامه در سایت‌های اصلاح‌طلب به شدت عصبانی شده، دیروز در دو نشریه رسمی و داخلی این اداره، نامزدهای اصلاح‌طلب را مورد حمله قرار داد و بدین ترتیب بی‌محابا وارد گود مبارزات انتخاباتی شد.

 

همایش انتخاباتی بسیجیان

روز یکشنبه، در حالی که روابط عمومی سپاه در حال صدور اطلاعیه‌ای در تکذیب دستخط منتسب به علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه بود، غلامحسین الهام سخنگوی دولت به نمایندگی از احمدی‌نژاد در “همایش خواهران بسیجی” حضور یافت تا ضمن عذرخواهی از عدم حضور احمدی نژاد در این مراسم، این گروه از بسیجیان را به “شرکت حداکثری در انتخابات و رای به مخالفت با دشمنان” دعوت کند.

خواهران بسیجی روز سوم خرداد در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی جمع شده بودند تا یک روز پس از گردهمایی خبرساز حامیان موسوی با حضور خاتمی، به سخنان احمدی‌نژاد گوش دهند. اما رئیس دولت اصولگرا به بهانه اجلاس سه جانبه با افغانستان و پاکستان که چند ساعت بعد قرار بود آغاز شود، به استادیوم 12 هزار نفری نیامد و ترجیح داد مرد چندشغله دولتش را برای توجیه بسیجیان به جمع آنها بفرستد.

بدین ترتیب یکی از آشکارترین برنامه‌های سپاه برای کمک به ستاد احمدی‌نژاد برگزار شد؛آن هم در حالیکه همایش‌های بسیج ادارات و اصناف نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است.

در همین حال خبر می‌رسد که نیروی مقاومت بسیج برنامه ویژه‌ای برای انتقال نیروهای خود به محل آرامگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و استقرار شبانه آنها در روزهای 13 و 14 خرداد در این محل تدارک دیده است. جالب آن است که طبق زمان‌بندی اعلام شده، احمدی‌نژاد قرار است شب چهاردهم خرداد در این محل به سخنرانی بپردازد.

اما اینها تنها تلاش‌های سپاه و بسیج برای کمک به احمدی‌نژاد و حمله به رقبای او در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیست، بلکه نشریات سپاه نیز به کمک آمده‌اند و پس از آنکه افشای نامه انتخاباتی نماینده ولی فقیه، سپاه را به تکذیب آن وادار ساخت، از دیروز حملات جدیدی را علیه نامزدهای اصلاح‌طلب تدارک دیده‌اند.

 

حمله بولتن داخلی سپاه به کروبی

بولتن داخلی اداره سیاسی سپاه که به طور روزانه و با عنوان “اخبار و تحلیلها” منتشر می‌شود و در اختیار فرماندهان سپاه قرار می‌گیرد، در شماره دیروز (دوشنبه) به شدت از نطق تلویزیونی مهدی کروبی انتقاد کرد و با متهم کردن سه نامزد رقیب احمدی‌نژاد به “تخریب عملکرد دولت نهم” نوشت: “دیشب کروبی در بخشی از نطق تلویزیونی خود دولت را به تحجر و ابزاری کردن موضوع مهدویت متهم کرد و به همین دلیل برخورد با شیادهای مدعی ارتباط با امام زمان را مورد انتقاد قرار داد.”

این بولتن همچنین سخنان کروبی را “بمبارانی از ادعاهای غیر مستند” توصیف کرد که: “سبب شده است افراد مختلفی از دولت، مجلس، نیروی انتظامی خود را موظف به پاسخگویی به آن‌ها بیابند.” بولتن داخلی سپاه علاوه بر تهدید کروبی به پاسخگویی نهادهای رسمی، حامیان موسوی را نیز به دزدی نام ائتلاف اصولگرایان متهم ساخته و نیز ادعا کرده نظرسنجی‌ها حاکی از رای بالای 50 درصدی احمدی‌نژاد است.

 

انتقاد هفته‌نامه سپاه از موسوی

هفته نامه “صبح صادق” نیز که از سوی اداره سیاسی سپاه تهیه و بین نیروهای پنج‌گانه سپاه و بسیج توزیع می‌شود، در شماره دیروز خود حامیان موسوی را متهم کرد که تنها چند روز پس از سخنان رهبر در کردستان، تاکیدات او را نقض می‌کنند و علیه دولت نهم سخن می‌گویند. نویسنده این یادداشت با بیان اینکه “اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند اوضاع امروز کشوراز زمان شاهنشاهی هم بدتر شده است”، به چندین مورد از موفقیت‌های دولت احمدی‌نژاد اشاره کرده و نتیجه گرفته که: “این ادعاها واهی است.”

یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، هفته قبل هم در یادداشت مفصلی در هفته نامه صبح صادق به اصلاح‌طلبانی که با فعالیت انتخاباتی بسیجیان مخالفت می‌کنند، تاخته بود و ضمن تشبیه میرحسین موسوی به طلحه و زبیر، نوشته بود: “افرادی مانند طلحه و زبیر ممکن است که در زمان پیامبر (ص) به گونه‌ای باشند که پیامبر با عباراتی چون «طلحه الخیر» و «سیف الاسلام» از آنان یاد کند و زمانی همین افراد که روحیه اشرافیگری و دنیاگرایی پیدا می‌کنند در جنگ جمل در برابر حضرت امیرالمومنین (ع) می‌ایستند و در نهایت امروز میلیون‌ها بسیجی می‌دانند که تنها امید دشمنان این است که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به دست کسانی شکست بخورد که در خود این انقلاب نقش داشتند.”

اما در شماره دیروز این هفته نامه، گزارشی نیز در صفحه 7 به چاپ رسیده که ضمن انتقاد از مطبوعات اصلاح‌طلب، مسیر این نشریات خلاف توصیه‌های رهبری توصیف و از دیدگاههای میرحسین موسوی در قبال نهضت آزادی هم انتقاد شده است.

نویسندگان صبح صادق باز هم در یادداشت دیگری از نزدیکی موسوی با اصلاح‌طلبان انتقاد و سپس ادعا کرده‌اند که خاتمی به شدت با موسوی اختلاف نظر دارد و به همین خاطر حاضر نیست خود را برای تبلیغات موسوی هزینه کند! جالب است که این ادعا، درست دو روز پس از حمایت تمام‌عیار خاتمی از موسوی در همایش ورزشگاه آزادی مطرح می‌شود.

 

مخالفت سایت سپاه با نامزدهای باسابقه

علاوه بر این دو نشریه رسمی و داخلی، سایت “بصیرت” نیز که به اداره سیاسی سپاه وابستگی دارد، با انتشار مطلبی با عنوان “گفتمان رادیکال های دوم خرداد چگونه جابجا می شود” میرحسین موسوی را “فردی از سرزمین گذشتگان” خواند که “به ناگاه به سرزمین امروزیها پرتاب شده است.”

نویسنده مطلب سایت سپاه با ابراز ناراحتی از نامزدی موسوی در انتخابات، نوشته: “عدم زایش چهره‌های برجسته در دوم خرداد، این روزها آنان را چنان بی‌تاب ساخته که از ثبات مدیریت سخن گفته و مردان سابق خود را به میدان فراخوانده‌اند. فراخوانی که موجب شده تا مرد ۲۰ سال مانده در حاشیه، که برای آنان به مثابه یک اسطوره بود، پا به میدان بگذارد. غافل از آنکه این فرآیند از روحیه سانترالیزم، مرکز محور و شخص محور گروه های دوم خردادی پرده برمی دارد.”

سایت ارگان اداره سیاسی سپاه همچنین با انتقاد از حامیان موسوی و کروبی، به تخریب این دو نامزد انتخاباتی پرداخته و خاطرنشان کرده: “حمایت از نیروهایی که مدام از سابقه و نسب و سبب خود می‌گویند بیش از آنکه تابعی از اصول دموکراتیک باشد، نمونه ای از نخبه گرایی و در غلتیدن به «آریستوکراسی» است. آن هم نه به معنای امروزین آنکه «نخبه پروری» باشد، بلکه بدین معنا که بدون اعطای حقوق لازم برای رشد و پرورش تدریجی کنشگران و نخبگان جدید، به ناگاه از سرزمین گذشتگان، نخبه‌ای به زمان حال پرتاب شود. میرحسین موسوی و مهدی کروبی با تمام قابلیت‌ها و توان‌هایشان نیروهایی هستند که نمی‌توان بردوش آنها نمایندگی نخبگان و رویش‌هایی را قرار داد که اینک فضاهای جدیدی را استنشاق می‌کنند.”