برنامه‌های انتخاباتی اصول‌گرایان آغاز شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مخالفت لاریجانی با تشکیل فراکسیون اعتدال

در حالی که بیش از یک سال به زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده٬ گروه‌های مختلف اصول‌گرا از هم‌اکنون برنامه‌های خود را برای این مجلس آغاز کرده‌ و قصد فتح آن را دارند. مساله‌ای که حتی تا تعیین رییس احتمالی مجلس آینده نیز پیش رفته است.

هم‌زمان و در حالی که برخی اصول‌گرایان از برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت در این انتخابات سخن می‌گویند٬ علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ در تلاش است تا مانع ایجاد فراکسیون اعتدال در مجلس شود. فراکسیونی که تشکیل آن به معنای انشعاب در میان اصول‌گرایان و حامیان رییس مجلس است.

مجلس نهم که با اکثریت قاطعی از اصول‌گرایان تشکیل شده است٬ شامل دو فراکسیون اصلی اصول‌گرایان و رهروان ولایت است. فراکسیون رهروان ولایت در واقع حامیان علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ هستند. با این حال پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری٬ برخی نمایندگان - علی مطهری٬ علی‌رضا محجوب و عابد فتاحی - تلاش کردند تا فراکسیونی با نام اعتدال را در مجلس تشکیل دهند. فراکسیونی که گفته می‌شود حدود صد عضو خواهد داشت.

عابد فتاحی٬ نماینده ارومیه٬ درباره تشکیل این فراکسیون چنین گفته است: “نمایندگانی که به دنبال تاسیس فراکسیونی معتدل در مجلس هستند زمانی دست از تشکیل این فراکسیون می‌کشند که آقای لاریجانی بتواند ما را قانع کند که چرا نباید این فراکسیون را تشکیل دهیم… با آقای لاریجانی و حداد هیچ نشستی نداشتیم البته از گوشه و کنار شنیده‌ایم که آقای لاریجانی مخالف تشکیل فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل در مجلس است. حتی از بیرون از مجلس نیز فشار بر ما زیاد است”.

هم‌زمان ابراهیم نکو٬ نماینده مجلس٬ گفته است که فراکسیون حامی لاریجانی٬ مسوولیت حملات به دولت را به عهده دارد: “الان قسمت مهمی از مدیریت حمله به وزارت امور خارجه یا وزارت علوم و ارشاد و یا حتی وزارت نفت با فراکسیون رهروان است. این هم مستقیما به تمایل لیدرهای این فراکسیون برای وجود چنین شرایطی بر می گردد. اینها مثلا در جریان کارت های زردی که به دولت داده شد کاملا تاثیر مستقیم داشتند و به نفع مخالفان دولت عمل کردند. به هر حال لیدرهای فراکسیون رهروان در جریان مناسباتش با دولت صادقانه کار نمی کنند ژست سیاسی آنها ربطی به ماهیت رفتارهایشان ندارد”.

وب‌سایت پیام‌ نو٬ که حامی دولت روحانی است٬ درباره دلایل مخالفت علی لاریجانی با تشکیل این فراکسیون چنین نوشته است: “اگر برنامه نمایندگانی چون علی مطهری، علیرضا محجوب، ابراهیم نکو، عابد فتاحی و برخی دیگر اجرایی شود، بیش از همه رهروانی ها هستند که سرباز از دست می دهند. آن وقت دیگر فراکسیون رهروان آن اکثریت مطلق را ندارد. علی لاریجانی البته نگرانی دیگری هم دارد، اینکه سند حمایت از دولت در مجلس به نام دیگران بخورد و او دیگر نقش چندانی در چانه زنی ها با دولت نداشته باشد”.

مخالفت با تشکیل چنین فراکسیونی٬ از سوی نمایندگان عضو فراکسیون رهروان نیز اعلام شده است. محمدقسیم عثمانی٬ نماینده مجلس٬ درباره دلایل مخالفت خود با تشکیل فراکسیون اعتدال٬ این‌گونه اظهارنظر کرده: “مجلس تا امروز با خواسته‌های اصلی دولت البته با چالش موافقت کرده است٬ اما اگر مجلس را به دو قسمت مخالف و موافق دولت تقسیم کنیم با تشکیل این فراکسیون از تعداد موافقان با سیاست‌های دولت کاسته‌ایم. تشکیل فراکسیون تحت عنوان اعتدال یا هر نام دیگری به نفع دولت نیست در حال حاضر بخش عمده اعضای فراکسیون رهروان سیاست‌های درست دولت را قبول دارند٬ البته نقدهایی نیز به دولت دارند اما دولت را دولتی در مسیر و پیشرو می‌دانند”.

از جمله مسایلی که چنین انشعابی می‌تواند به دنبال داشته باشد٬ تشتت در میان اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس دهم است. مساله‌ای که در حال حاضر نیز وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود مانند انتخابات مجلس نهم و ریاست‌جمهوری یازدهم٬ چندین گروه اصول‌گرا در انتخابات حضور داشته باشند. مساله‌ای که پیش از این از سوی اصول‌گرایان به عنوان یکی از دلایل اصلی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری هم عنوان شده بود: “در سالی که گذشت، اصول‌گرایان به چشم دیدند که «جدا شدن» به شکست می‌انجامد، «وحدت نداشتن» از پیروزی، باخت می‌سازد و فرقه فرقه گشتن برای برداشتن سهم بیشتر از پیروزی، ممکن است به افزوده شدن نقش و سهم در شکست بیانجامد”.

برخی رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان نیز خبر از برنامه‌های گسترده‌تر این گروه سیاسی برای حضور در انتخابات می‌دهند. نامه‌نیوز٬ وب‌سایت حامی اصول‌گرایان٬ نوشته است که برخی از مخالفان دولت حسن روحانی٬ به دنبال این هستند که احمد خاتمی را به عنوان رییس مجلس دهم انتخاب کنند: “اما حضور فعال احمد خاتمی در فضای رسانه‌ای کشور و نارضایتی برخی اصول گرایان مخالف دولت، باعث شده است تا آنان در جلسات خود به دنبال رسیدن به گزینه‌ای برای حضور در راس قوه مقننه برای مقابله با تفکر اعتدال باشد. سید احمد خاتمی یکی از گزینه‌های اصول گرایان برای حضور در انتخابات مجلس دهم است… وی در اندیشه اصول گرایان به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه‌ها برای جانشینی لاریجانی یاد می‌شود.اصول گرایان مخالفان دولت معتقد هستند، ریاست لاریجانی بر مجلس نهم، مطابق خواست دولت است و باید برای مجلس دهم و با توجه به اتحاد احتمالی لاریجانی و روحانی و حضور پررنگ اصلاح طلبان در این انتخابات، به فکر گزینه‌ای مقتدر که بتواند در مقابل سیاست‌های دولت بایستد باشند”.

از سوی دیگر برخی اصول‌گرایان نیز بر این عقیده‌اند که برای پیروزی در انتخابات مجلس دهم نیاز است تا از “تندروها” جدا شوند. عبارتی که معمولا برای توصیف اعضای جبهه پایداری و حامیان محمود احمدی‌‌نژاد از آن استفاده می‌شود.

اعضای جبهه پایداری با مدیریت آیت‌الله مصباح‌یزدی٬ اکنون نیز در مجلس حضور دارند. اما برخی اصول‌گرایان معتقدند که علاوه بر جبهه پایداری٬ محمود احمدی‌نژاد در نظر دارد که خود نیز وارد انتخابات مجلس شود و اطرافیان خود را به عنوان نماینده وارد مجلس کند تا به این ترتیب زمینه بازگشت خود به قدرت را فراهم سازد.

امیر محبیان٬ از تحلیل‌گران اصول‌گرا٬ در این زمینه چنین گفت: “تلاش احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت روشن است اوبه آرامی در انتظار شرایط مناسب است.ظهورهای گاه و بیگاه برای تست محیط است. آنها در حال تست محیط هستند و شرایط را برای مجلس ارزیابی می کنند.ارزیابی من نشان می دهد تست های آنها هم محتاطانه و حساب شده است… در این که احمدی نژاد در بخش هایی از اصولگرایان نفوذ دارد نباید تردید کرد.او توانسته دردوران قدرت خطوط هواداری را شناسایی و حتی ساماندهی کند.تلاش احمدی نژاد مهندسی شرایط به گونه ای است که ریزش های ناشی از یاس به روحانی به حساب او ریخته شود.احمدی نژاد برای انتخابات مجلس برنامه دارد؛ تردید نکنید”.

هفته گذشته خبرگزاری آریا٬ متعلق به امیر محبیان٬ سخنانی از غلام‌حسین الهام منتشر کرده بود. سخن‌گوی دولت دهم در این سخنان گفته بود: “دوستان احمدی‌نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند. ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت‌ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن این‌که ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد”.

پیش از این سخنرانی٬ برخی اصول‌گرایان خبر از دورخیز احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای حضور در عرصه سیاسی داده بودند. وب‌سایت فردانیوز٬ حامی محمدباقر قالیباف٬ در گزارشی با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد قصد دارد با “ژست حزب‌اللهی” به قدرت بازگردد٬ نوشته بود: “اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسید احمدی نژاد و یارانش… در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ بوده و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰ نفر است، برسند”.

در تعطیلات نوروزی هم چندین بار خبر احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد از حوزه انتخابیه نهاوند برای انتخابات مجلس منتشر شد. خبری که تاکنون توسط نزدیکان احمدی‌نژاد تایید نشده است.

پیش از این مهدی کوچک‌زاده٬ از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرگزاری ملت٬ درباره آینده سیاسی احمدی‌نژاد و فعالیت‌های وی چنین گفته بود: “یقین دارم کسی مثل او نمی تواند نسبت به سرنوشت کشور و مردم بی تفاوت باشد ولی لزوما حضور در عرصه سیاسی منحصر به نامزدی ریاست جمهوری نیست. او عرصه را ترک نکرده بلکه دوران ریاست جمهوری اش تمام شده و اهل جار و جنجال و دعوا راه انداختن و بازی به هم زدن و دهن به دهن شدن با یاوه گویان نیست”.