خانه مدرس خراب، خانه همسایه آباد شد

نویسنده
نازنین کامدار

» به علت تشخیص اشتباه پلاک ثبتی

در حالیکه مجلس شورای اسلامی هفته گذشته و در “روز مجلس” طی چند برنامه و همایش رسمی به تمجید از حسن مدرس پرداخته بود، رسانه ها خبر از تخریب خانه او و ثبت خانه همسایه اش در فهرست میراث فرهنگی داده اند؛اشتباهی که از طرف سازمان میراث فرهنگی روی داده است.

به گزارش رسانه های داخلی، قرار بود همزمان با روز مجلس در ایران، علی لاریجانی و دیگر اعضای هیات رئیسه مجلس، خانه بازسازی شده حسن مدرس را که به فهرست میراث فرهنگی افزوده شده بود افتتاح کنند، اما انتشار گزارشی در روزنامه شرق مانع از اجرای این برنامه شد.

ماجرا، آنطور که شرق گزارش داده، از این قرار بوده که در سال ۱۳۸۲ خانه مدرس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت می رسد و با پیگیری دفتر رهبری، مطبوعات، دفتر رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت، بودجه‌ای معادل یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان جهت مرمت و بازسازی این خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می دهد، اما سازمان مزبور تمام این بودجه را صرف خرید خانه دیگری در نزدیکی خانه مدرس که متعلق به نصیرالدوله وزیر معارف پهلوی بوده، کرده است.
به نوشته روزنامه شرق “تشخیص نادرست مسوولان سبب شد بار دیگر به پرونده مفتوح این خانه تاریخی رسیدگی شود. سازمان میراث فرهنگی دوباره تصمیم گرفت که خانه مدرس را مورد بازسازی قرار دهد اما برای بار دوم به اشتباه به بازسازی خانه مجاور عمارت مدرس که متعلق به برادران کتابچی بود مشغول شد، که این خطا سبب شد که بخشی از خانه مدرس تخریب شود”.

شرق می افزاید: “با توجه به تخریب بخشی از آن خانه و بسته بودن در آن به روی بازدیدکنندگان، کسی دقیقا از آنچه که در این عمارت باقی مانده خبر ندارد و تنها تابلو نصب شده به دیوار خانه به بیننده یادآوری می‌کند که این خانه قدیمی که در دل بافت مرکزی تهران قرار دارد، از آن نامدار‌ترین چهره قانونگذار تاریخ ایران است”.

انتشار این گزارش موجب شد تا پای علی مدرسی نوه مدرس نیز به این ماجرا باز شود و وی جزئیات بیشتری را در این خصوص در اختیار خبرگزاری فارس قرار دهد.

علی مدرسی گفته است: “قبلاً مجلس بودجه‌ای برای خرید خانه مدرس به مقدار بیش از یک میلیارد تومان تصویب کرد ولی سازمان میراث فرهنگی متاسفانه به جای خانه مدرس، خانه نصیر‌الدوله را خریداری کرده است! خانه‌ای که خریداری شده است خانه بزرگی است ولی خانه مدرس نیست و خانه مدرس تخریب شده است. من به آنجا رسیده‌ام که سازمان میراث فرهنگی قصد دارد خانه‌ای به نام مدرس وجود داشته باشد اما خانه‌ای که خریداری کرده است خانه نصیر‌الدوله است. خانه مدرس خانه بزرگی بوده است متاسفانه آقایان به نظرات من توجهی نکرده‌اند و منزلی که جنب خانه مدرس بوده است و به آقای کتابچی متعلق بوده است خریداری کرده‌اند چون خانه قدیمی است و شبیه خانه مدرس بوده است به نظر من مشکلی وجود ندارد. خانه‌ای شبیه مدرس از شهید مدرس به یادگار بماند بهتر از هیچی است”.

اما با وجود اسناد موجود از تخریب خانه مدرس و اظهارات نوه او که زمانی در آن خانه ساکن بوده، مسئولین سازمان حفاظت از میراث فرهنگی، اگر چه اذعان دارند خانه دیگری به اشتباه خریداری و مرمت شده، اما خانه مدرس نیز تخریب نشده است.

در همین باره، فردی به نام “سرهنگ قسمی”، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با خبرگزاری “برنا” گفت و گو کرده و از “سالم و سرحال بودن” خانه مدرس خبر داده است.

او گفته است: “پس از انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه مدرس فکر کردم شاید چنین حادثه ای رخ داده و گزارش آن به ما نرسیده است. تا چهارشنبه شب هفته گذشته هیچ گزارشی مبنی بر تخریب خانه مدرس وجود نداشت. به سرعت گروهی را به آنجا اعزام کردیم که هنوز هم در خانه مدرس حضور دارند. هیچ اتفاقی برای این ساختمان نیفتاده است. خانه مدرس سر جایش است”.

او ماجرای خرید اشتباهی را پذیرفته، اما مقصر آن را شهرداری معرفی کرده: “شهرداری به جای خانه مدرس خانه مجاور آن را خریداری کرده است. منزل مدرس اکنون در دست بخش خصوصی است و به عنوان انبار چاپخانه و نگهداری کتاب ها از آن استفاده می شود. جهت ورود به این ساختمان اذن مالک نیاز است زیرا این بنا ملک خصوصی محسوب می شود. اما تیم اعزامی من گفتند هیچ حادثه بدی برای منزل مدرس رخ نداده و این ساختمان کاملا سالم است”.

 فردی به نام “حجت”، کارشناس مرمت و بازسازی سازمان میراث فرهنگی هم گفته: “خانه مدرس سر کوچه بود. مجلس از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرد تا منزل مدرس را خریداری کنند اما سازمان میراث فرهنگی به اشتباه خانه ای در انتهای کوچه که قدیمی تر از ساختمان خانه مدرس است را خریداری کرده و آنرا مرمت کرد. خانه مدرس تخریب نشده اما مرمتی هم بر روی آن صورت نگرفته است. خانواده مدرس شکایت کرده اند و اعلام کرده اند ساختمان دیگری به جای خانه مدرس خریداری شده است و برخی رسانه ها نیز بر اساس این شکایت شایعاتی ساخته اند”.

وحیدی، مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی هم خرید خانه اشتباهی را پذیرفته و برخلاف نظر فرمانده گارد همین سازمان، مقصرش را میراث فرهنگی دانسته است: “خانه مدرس تخریب نشده ولی خانه مجاورآن به اشتباه به جای منزل مدرس خریداری شده است. هیچ رویدادی برای این بنا رخ نداده و اکنون یک انتشاراتی در آن مستقر است. اخبار منتشر شده مبنی بر تخریب خانه مدرس شایعاتی بیش نیستند. به نظر می رسد این شایعات به قصد منحرف کردن افکار عمومی از تخریب خانه ثابت پاسال که به کاخ ورسای شهرت یافته است باشد”.

همانطور که مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اشاره کرده، مسئولان این سازمان که چندسالی ست یک خبرگزاری نیز به راه انداخته اند، کوشیده اند تخریب خانه مدرس را در انبوه گزارشهای مربوط به احتمال تخریب ویلای ثابت پاسال در تهران، کمرنگ کنند. به همین ترتیب در خبرگزاری میراث فرهنگی، اشاره ای به ماجرای خرید خانه اشتباهی و تخریب خانه مدرس نشده است.

جالب آنکه در مرداد ماه امسال نیز موضوع خرید اشتباهی خانه مدرس که در زمان ریاست حمید بقایی، معاون محمود احمدی نژاد صورت گرفته در خبرگزاری مهر مطرح شده اما به جنجال خبری تبدیل نشده بود.

در همان گزارش، واکنش حمید بقایی نیز اینچنین آمده بود: “سازمان میراث نمی‌تواند برای یک کار دوبار هزینه کند”.

گفتنیست در پی رسانه ای شدن این گاف در سازمان میراث فرهنگی که تمامی برنامه های تبلیغاتی مرتبط با روز مجلس را نقش بر آب کرده است، موجی از طنز و لطیفه در اینباره در شبکه های اجتماعی به راه افتاده و ناتوانی در تشخیص یک پلاک ثبتی با ادعای سفر به فضا و تبدیل شدن به قطب علمی جهان مقایسه شده است.