دنبال تصاحب دانشگاه آزاد بودند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» انتقادات هاشمی رفسنجانی از دولت سابق

هاشمی رفسنجانی که در سخنرانی‌های اخیرش انتقادهای صریحی مطرح می‌کند، این بار در نقش رییس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دولت سابق و شعارهای داده شده در دو دولت احمدی نژاد در مورد دانشگاه آزاد را زیر سئوال برد و از اقدامات غیرقانونی “یک جریان خاص” انتقاد کرد.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه، ۲ بهمن با اعضای هیأت رییسه این دانشگاه دیدار داشت و در این جلسه از برنامه ده ساله یک جریان خاص برای تصاحب دانشگاه آزاد خبر داد.

او بدون نام بردن از محمود احمدی‌نژاد و حامیانش، به روندی که دو سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از سوی “یک جریان خاص” به بعضی از رسانه‌ها دیکته می‌شد، اشاره کرد و گفت: “در آن دوران، می‌خواستند با تخریب همه دستاوردهای گذشته نظام اسلامی، جایگاهی برای آینده خود در قدرت بسازند که متأسفانه بعضی از رسانه‌ها هم بلندگوی آنها شدند و شاهد بودیم که پس از ۸ سال، با درآمدهای بی‌نظیر نفتی، مقروض‌ترین دولت را تحویل ملت ایران دادند.”

هاشمی رفسنجانی عنوان کرد که تبلیغات علیه دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاباتی بوده است: “وقتی کسی در مقام اجرایی کشور، با هدف شعارهای انتخاباتی، صحبت از شهریه می‌کند، معلوم است که برای جوان دانشجو تحریک‌کننده است.”

به گفته این مقام دانشگاه آزاد اسلامی، در دولت گذشته همان “جریان خاص” برای دستیابی به اهداف جناحی، مواردی را از اساسنامه دانشگاه کم و به آن اضافه ‌کردند که “اقدامی غیرحقوقی، غیرقانونی و غیرمنطقی” بود.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: “صراحت قانونی این است که هرتغییری در اساسنامه باید با پیشنهاد هیأت مؤسس باشد، ولی با بی‌قانونی شعار اقدام انقلابی دادند و اساسنامه را به نفع خود عوض کردند که به رغم حکم توقف دستبرد به اساسنامه دانشگاه نیز، این کار غیرقانونی صورت گرفت.”

او ضمن تقدیر از عبدالله جاسبی، رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی، عزل او را “سیاسی” توصیف کرد.

 

احمدی‌نژاد هم از جاسبی ناراضی بود، هم از دانشجو

مدیریت عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد اسلامی یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت جمهوری اسلامی بود که در عدد ۳۰ متوقف ماند. خیلی‌ها تغییر او را به واسطه حمایت‌های همیشگی هاشمی رفسنجانی غیرممکن می‌دانستند اما دقیقا به همین دلیل، احمدی‌نژاد و اصولگرایان عزمشان را جزم کرده بودند تا ریاست بزرگترین دانشگاه ایران را از آن خود کنند.

حضور فرهاد دانشجو در راس بزرگ‌ترین و متمول‌ترین مرکز آموزش عالی کشور، داستان پیچیده‌ای بود که هنوز از آن رمزگشایی نشده است. کامران دانشجو که از ریاست ستاد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته بود تا “فتنه” را مدیریت کند، یکی از مهم‌ترین زمینه‌سازها بود. اما مشخص نشد چرا با وجود اینکه عنوان می‌شد، فرهاد دانشجو گزینه مورد تایید محمود احمدی‌نژاد هم هست، بین تیم دولت اختلاف افتاد تا شیرینی موفقیت در برکناری جاسبی، به کام دسته ای از دولتیان تلخ شود. احمدی‌نژاد نارضایتی‌اش را با امضا نکردن حکم رییس جدید نشان داد و مقدمات جابجایی را، برادر برای برادر انجام داد.

یک سال بعد روزنامه ایران از این اختلاف پرده برداشت و “وعده‌های عمل نشده در دانشگاه آزاد” را تیتر یک کرد. در این گزارش تاکید شده بود که “دانشجو گزینه دولت و رئیس‌جمهور برای ریاست در دانشگاه آزاد نبود و وی با لابی‌های سیاسی و بعد از گذشتن از فیلتر افراد خاص بر مسند ریاست دانشگاه آزاد تکیه زد.”

فرهاد دانشجو در همان روزهای نخست ریاست گفته بود که جلسه‌ای با هاشمی رفسنجانی داشته است: “خواستم که اگر ایشان مخالف حضور بنده هستند اعلام کنند که ایشان اظهار داشتند که شما مثل سایر اعضاء می‌توانید به عنوان کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد شرکت کنید.”

بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین وعده او که در مصاحبه‌های متعدد تکرار شد، کاهش شهریه‌های دانشگاه آزاد بود.

صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی، از جمله منتقدان تغییر در مدیریت دانشگاه آزاد، در مورد انتقادات اصولگرایان به شهریه دانشگاه آزاد و مقایسه آن با دانشگاه‌های دولتی گفته بود: “شما می‌فرمایید یک خانواده کم‌درآمد در یک شهرستان کوچک یا فی‌المثل روستایی در نزدیکی یک شهرستان نمی‌تواند فرزندش را به واسطه شهریه به دانشگاه بفرستد. من قبول دارم ممکن است که چنین وضعیتی برای برخی از خانوارها در سطح کشور واقعا باشد ولی حرفم این است که چنین خانواده‌ای به هر حال به زحمت می‌تواند هزینه تحصیل فرزندش را در جایی مثل تهران یا یک دانشگاه مرکز استان هم تامین کند. در عین حال با ایجاد دانشگاه در مناطق دورافتاده و شهرستان‌های کوچک امکان رفتن به دانشگاه برای ساکنان روستاهای همجوار آن خیلی بیشتر از قبل شده است.”

 به گفته او شهریه‌های دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های شبانه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی، به‌طور متوسط یک و نیم برابر دانشگاه آزاد است.

 

 به دانشجو هم وفا نکرد

فرهاد دانشجو اما که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را با حکمی که برادرش، کامران امضا کرده بود به دست آورد، با پایان دولت دهم، وقتی کامران با وزارت علوم خداحافظی کرد، مجبور به خداحافظی از مسئولیت و مدیریت شد.

در آخرین روزهای شهریور ماه و در آستانه سال تحصیلی جدید، شایعاتی در مورد برکناری او به گوش می‌رسید تا اینکه چهار عضو از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده کردند. فرهاد دانشجو پیش از برگزاری جلسه، در کنفرانسی مطبوعاتی به نوعی پایان کار خود را اعلام کرد و گفت: “به بنده گفته‌اند برای حفظ آبروی خودتان استعفا دهید وگرنه عزل‌تان می‌کنیم، برای عزل نیازی به دلایل غیرعلمی نیست. بگویند فضای سیاسی عوض شده و باید عزل شوی، ولی مطلب درست باشد و حرمت را حفظ کنند.”

او در کنایه‌ای به ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد و حضور افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی و اضافه شدن وزرای کابینه جدید، افزود: “چرا راحت نمی‌گویید تعداد ما در هیات‌امنا بیشتر شده است و تو را نمی‌خواهیم. اما مردم فهیم هستند و همه‌چیز را به خوبی متوجه می‌شوند. شأن من را رعایت نکردند و دلم را شکستند.”

جلسه فوق‌العاده هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست هاشمی رفسنجانی هم حکم به عزل دانشجو داد و حمید میرزاده به ریاست این دانشگاه رسید.