خدمات پس از فروش مازراتی در تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» رونمایی یک هفته پس از ابلاغ "اقتصاد مقاومتی"

تنها یک هفته پس از ابلاغ سیاست های کلی “اقتصاد مقاومتی” از سوی آیت الله خامنه ای که با جمله سازی های مقامات حکومت در رده های متفاوت همراه بود، یک شرکت ایرانی به نمایندگی از شرکت “آرتا تاک موتور”، از نمایشگاه خودروی گران قیمت مازراتی در تهران رونمایی کرد؛ مراسمی که برخی از ورزشکاران و البته چهره های سیاسی در آن حضور داشتند.

در مراسم رونمایی از مدل جدید این خودرو در تهران که برآورد قیمت آن بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان است، به تقلید از نمایشگاه های بین المللی، از چند زن به عنوان معرفی کننده این محصول استفاده شده بود؛تنها اقدامی که اعتراض برخی از سایت های اصولگرا را در پی داشته است.

از این مراسم که به صورت نیمه عمومی برگزار شده، اطلاعات چندانی منتشر نشده، اما خبرگزاری ایسنا در خبری نوشته بانی و افتتاح کننده این نمایندگی بابک زنجانی بوده است؛ خبری که حضور علی دائی و محمدرضا رویانیان در این مراسم، احتمال صحت آنرا تقویت می کند.

در خبر ایسنا آمده است: “بابک زنجانی به تازگی و در حالی که در زندان اوین حضور دارد، یک نمایندگی اتومبیل مازراتی را در تهران افتتاح کرده است! در این نمایندگی که گران‌ترین خودروهای ایران در آن به فروش می‌رسد، افراد مشهوری رفت و آمد می‌کنند که حضور علی دایی و رویانیان در مراسم افتتاح این نمایشگاه در تهران هم جالب توجه است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که باشگاه راه‌آهن با مالکیت بابک زنجانی، برای پرداخت هزینه‌های جاری خود نیز دچار مشکل است”.

افتتاح پر زرق و برق نمایندگی خودروی گرانقیمت مازراتی در تهران، درست در روزی بود که یک نماینده مجلس در گفت و گویی از وزیر صنایع و معادن خواست تا به آنچه که “فساد بزرگ” در صنعت خودرو نامید، رسیدگی کند.

به نوشته تابناک، نادر قاضی پور گفته است: “یک گروه خاص که مورد حمایت برخی افراد دولتی قرار دارند، متاسفانه موفق شدند با استفاده از ابزارهای گوناگون زمینه ورود بی رویه خودروهای خارجی به کشور را فراهم آورند. این دسیسه با همدستی واردکنندگان و فعالان حوزه ارزی که چشم طمع به بازار خودرو کشور داشتند، طراحی و اجرا شد. نتیجه برنامه ریزی این گروه برای کاهش تولید قطعات خودرو نیز کم شدن تولید خودروسازان ایرانی در زیر فشارهای داخلی و خارجی است. تیراژ تولید خودروسازان داخلی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ به نصف تقلیل پیدا کرد و در سال ۹۲ نیز شرایط بسیار بدتری بر صنعت خودروی کشور حاکم شد. تمامی این اقدامات و برنامه‌ریزی ها با هدف وارد کردن خودروسازان کشور به بحران انجام شد تا بتوانند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند”.

او افزوده است: “سرانجام کار شهرام جزایری، گروه مه آفرید و بابک زنجانی باید درس عبرتی برای این گروه باشد، چرا که مجلس شورای اسلامی، کمیسیون صنایع و معادن و دیگر دستگاه‌های نظارتی به دقت عملکرد آنان را تحت کنترل دارند و هرگز اجازه نمی‌دهند مدیریت خودروسازان به دست این افراد خاص که در سال‌های گذشته به اقتصاد و صنعت این مملکت خیانت کرده‌اند، بیفتد”.

خودروی مازراتی در حالی در تهران نمایندگی فروش خود را افتتاح کرده که معاون وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرده بود نزدیک به ۲۵ درصد از جامعه ایرانی طی سال های اخیر دچار سوء تغذیه شده اند.

این اختلاف طبقاتی مشهود در حالی در ایران نمود یافته که مرکز آمار ایران هفته گذشته مدعی شده بود که طی ده سال گذشته شاخص جینی که بیانگر اختلاف اقشار پردرآمد و کم درآمد جامعه است، از ۰.۴ به ۰.۳ نزول کرده و اختلاف طبقاتی کاهش یافته است.

ادعایی که با مشاهده تشکیل صف طویل مردم برای دریافت سبد کالایی و نیز انتشار آمار افزایش ۹۷ درصدی زورگیری و ۲۰ درصدی سرقت نسبت به سال گذشته و دیگر شواهد برای آگاهان باور پذیر نیست.

در همین باره، سایت “بهارنیوز” که به محمدرضا عارف نزدیک است، با اعلام “۳۰ برابر شدن اختلاف طبقاتی در ایران” می نویسد: “در هیچ کجای دنیا همانند ایران چنین اختلاف طبقاتی ۳۰ برابری وجود ندارد و در واقع طبقاتی‌ترین جامعه دنیا مربوط به جامعه ایران است. ندارها خود را در طبقه متوسط جای می‌دهند در حالی که در طبقه متوسط رو به پایین قرار دارند. در یک پژوهش ۷۰ درصد سئوال شوندگان عنوان کرده بودند که جزو طبقه متوسط هستند در حالی که این موضوع صحیح نیست بلکه بخش زیادی از این افراد در طبقات پایین جای می‌گیرند”.

گفتنیست رسانه های حکومتی در برابر راه اندازی نمایشگاه یک برند سازنده خودروهای بسیار گران سکوت کامل کرده اند.