می و مینای شکسته

نویسنده
فرهمند علیپور

» مصلحی:ما قوی هستیم اما شما مراقب باشید

وزیر اطلاعات روز گذشته ضمن اظهاراتی نسبت به ویروسی شدن تجهیزات کامپیوتری موسسات دولتی و غیر دولتی هشدار داد اما  در عین حال مدعی “اشراف کامل” وزارت اطلاعات بر فضای مجازی شد.

به نوشته سایت آفتاب، حیدر مصلحی، در اظهاراتی درباره اینترنت گفته است:” فضای امـروز بـه گـونه‌ای است که تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی کشور از اینترنت استفاده می‌کننـد و بعضی اوقات هم بی‌توجهی می‌کنند که اسرار و اطلاعات دستگاه‌های خود را در فضای اینترنت منتشر می‌کنند و ما به آنها توصیه می‌کنیم تذکرات و توصیه‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را بطور ویژه مورد توجه قرار دهند”.

مصلحی البته اشاره ای به محتوای “توصیه” ها و “تذکراتی” که به شرکت ها شده ، نکرده است.

او در عین حال مدعی “اشراف کامل” وزارت اطلاعات به فضای مجازی شده و افزوده است:” سلطه‌ای کـه تشکیلات اطلاعاتی کشور بر شبکه مجازی و اینترنت دارد به این راحتی اجازه نمی‌دهد که ویروسی وارد کشور شود. اگر یک جایی هم جاسوس و یـا یک فرد فریب‌خورده‌ای هم اقدامی را انجام دهد با پیش‌بینی‌های بسیار خوبی کـه در وزارت اطلاعات صورت گرفته، ویروس‌ها کنترل می‌شود. بعضی وقت‌ها هم یک فضاهای بی‌جهتی شکل می‌گیرد کـه واقعیتی به آن صورت ندارد و مـا به عنوان دستگاه اطلاعاتی تسلط کامل داریم و اجازه فعالیت هر ویروسی را نخواهیم داد همانگونه که قبلا ویروسی نفوذ کرده بود که با آن برخورد کردیم و دو سال بعد از اقدام برخوردی ما اطلاع‌رسانی شد”.

 ادعاهای مصلحی درباره امنیت شبکه از یکسو، و هشدار درباره نفوذ ویروس جدی از دیگر سو در حالیست که خبرآنلاین در گزارشی از ناامنی در فضای اینترنت ایران خبر داده و آنرا به شدت آسیب پذیر دانسته است.

خبر آنلاین نوشته:” گروه امنیتی «آشیانه» که سابقه جنگ‌های سایبری علیه وب‌سایت‌های اسرائیلی را در کارنامه دارد، با استناد به آمارهای جرائم رایانه‌ای از کشف حدود 67 مورد مشکوک جرم رایانه‌ای توسط گشت‌های اینترنتی در سال گذشته خبر داده و هشدار داده است که سهم سایت‌های دولتی از نفوذ غیرمجاز اینترنتی در سال 87، 31 درصد و سایت‌های غیردولتی 69 درصد است. این متخصصان که خود به عنوان هکرهایی توانمند شناخته می‌شوند، نسبت به نفوذ هکرها به فضای سایبر کشور هشدار داده‌اند”.

گفتنی است سال گذشته نفوذ ویروسی کامپیوتری به نام “استاکس نت” منجر به تعویق راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر شد و آنطور که سایت آفتاب  نوشته هنوز نیز آثار مخرب آن از بین نرفته است.

این ویروس که  سایت های هوادار دولت آنرا اسرائیلی می دانند، توانست بدون هیچ هزینه ای و آنطور که اسرائیل می گوید منجر به کند شدن برنامه های اتمی جمهوری اسلامی شود. ادعایی که به صورت تلویحی از سوی ایران پذیرفته شد و رسانه های حکومتی در گزارش هایی مشابه درباره عملکرد این ویروس چنین نوشتند:” استاکس‌نت آن‌طور که باید و شاید، عمل نکرد!”

جمهوری اسلامی با وجود انکار صدمه خوردن از ویروس استاکس نت، در آخرین دور مذاکرات گروه 1+5 ماجرای این ویروس را با کاترین اشتون در میان گذاشت و در پاسخی نیز که به صورت کتبی به پیشنهاد های این گروه داد، از ماجرای حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران سخن گفت.

در همین حال، به تازگی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در مصاحبه با خبرگزاری مهر از ورود یک ویروس جدید به نام «استارس» خبرداده اما گفته است:” خوشبختانه دانشمندان جوان ما موفق شدند که ویروس استارس را کشف کنند و هم اکنون این ویروس به آزمایشگاه ارائه شده است اما هنوز بررسی ها بر روی آن ادامه دارد و نتایج نهایی و قطعی در این رابطه بدست نیامده است.ویژگیهای خاصی را در مورد ویروس «استارس» شناسایی کرده اند بطوریکه مشخص شده است که این ویروس هماهنگ و همساز با سیستم بوده ، تخریب آن در مرحله اول بسیار کم است به شکلی که ممکن است بعضا با فایلهای اجرایی دستگاههای دولتی اشتباه گرفته شود، بنابراین باید متخصصان ما ابعاد مختلف این ویروس را مورد ارزیابی قرار دهند تا همه ابهامات و اشکالات ما نسبت به آن برطرف شود و سپس اقدام لازم برای مقابله با آن انجام شود”.

همزمان سایت مشرق، نزدیک به عوامل دولتی و اطلاعاتی ، مدعی راه اندازی سیستم جدید جاسوسی از سوی آمریکا شده و نوشته است:” دزدیدن مستندات کشورها یا گروه‌های مخالف و بهره‌برداری از آنها با کمک تیم‌های کارشناسی خبره، که از آن به عنوان رویکرد «دومکس» یاد می‌شود، در حال تبدیل شدن به یک نظام اطلاعاتی – جاسوسی مستقل در آمریکاست. آمریکا در عرصه دومکس، با بهره‌گیری از نیروهای حرفه‌ای، اتوماسیون اطلاعاتی پیشرفته، توانمندی تحلیلی، مترجمین قوی و … توانسته است اطلاعات بسیار مهمی را برای سازمان‌های جاسوسی این کشور مهیا کند.اهمیت دومکس از آنجا ناشی می‌شود که کسانی که از سوی آمریکا تروریست خوانده می‌شوند باور نداشتند، روزی مستندات آنها در اختیار دشمن قرار گیرد”.