مشکلات زندان را منتقل می کنم

نویسنده
جلال یعقوبی

» در دیدار با خانواده ها مطرح شد

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با خانواده‌ جمعی از زندانیان سیاسی، در ایران دیدار کرد. او با اظهار امیدواری نسبت به فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه زندانیان سیاسی، گفت: “در همه سطوح نظام کسی منفعتی برای جامعه متصور نمی‌شود که عده‌ای با اتهامات سیاسی محبوس باشند.”

هاشمی پس از اظهارات برخی از حاضران، ضمن ابراز همدردی با خانواده زندانیان سیاسی و تاکید بر اینکه” قبل و بعد از پیروزی انقلاب” از شرایط زندان و زندانی آگاهی دارد، آنان را به صبر و تحمل دعوت و تاکید کرد: “مطمئن باشید مطالب شما را به جاهایی که لازم است، منتقل می‌نمایم.”

روزنامه کیهان در خبری با عنوان “آقای هاشمی و بازهم حرکت از پله دوم” با سرعت به این دیدار واکنش نشان داد. این روزنامه در خبر خود آورد: “آقای هاشمی توضیح نداد که به قول آقای روحانی، کدام کشور و کدام دولت با آشوبگران و اراذل و اوباش ضد نظام مدارا می‌کند؟! و این نکته بدیهی را نیز ناگفته رها کرد که چرا ایشان از پله دوم حرکت می‌کند؟ و بدون اشاره به جرایم سنگین فتنه‌گران که وطن‌فروشی، آدم‌کشی، همکاری با بیگانگان، آتش زدن مسجد و… از جمله آنها بوده است، خواستار مدارا با آنان شده‌اند؟!”

سایت باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیما نیز در خبری با اشاره به “دیدار هاشمی رفسنجانی با خانواده زندانیان و متهمان فتنه” نوشت: “این اظهارات پس از انتشار در تارنمای رسمی وی با استقبال رسانه های معاندی چون دویچه وله، بالاترین، کلمه ارگان رسانه ای فتنه گران همراه بوده است.”

دیدار هاشمی رفسنجانی با کسانی که هواداران سیدعلی خامنه ای “فتنه گر” می دانند، هر بار خشم و نارضایتی آنان را در پی داشته است.

هاشمی رفسنجانی پیش از این هم با خانواده زندانیان سیاسی دیدار کرده بود. او اردیبهشت ماه امسال و پس از ماجرای ضرب و شتم زندانیان اوین، در دیداری دیگر با این خانواده ها گفت: “مردم باید در پیگیری حق و عدالت و دفاع از مظلوم و ستیز با ظالم جدیت داشته باشند و در عین حال از افراط بپرهیزند هشدار داد که کارهای افراطی، شمشیر طرف مقابل را تیز می‌کند.” او تاکید داشت: “ما که نمی‌توانیم علیه نظاممان شورش کنیم، پس باید به راه‌های دموکراتیک برگردیم و مردم را با قانون اداره کنیم، البته قانون را باید نمایندگان واقعی مردم بنویسند نه افراد تحمیلی.”

پس از آن روزنامه کیهان با تاکید بر اینکه این ملاقات چندباره “هاشمی را در موضع اتهام قرار می‌دهد” نوشته بود: “عجیب اینکه هاشمی آشوبگران وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه را مظلوم وانمود می‌کند و از آن طرف نمایندگان مجلس را تحمیلی توصیف می‌نماید.”

روزنامه وطن امروز هم در آن زمان طی یادداشتی آورده بود: “هاشمی‌‌رفسنجانی در ماجرای ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ هم همین کار را کرد. آنجا هم در حالی که می‌دانست حق چیست به نظام دروغ بست، جامعه را برآشفت و بعد هم می‌خواست خود به عنوان فرشته نجات و فیصله‌دهنده دعوا وارد گود شود و بازی را یکسره از آن خود کند. چرا هاشمی چنین می‌کند؟”

سایت باشگاه خبرنگاران هم این دیدار را تلاشی برای کشاندن هاشمی رفسنجانی به “جنجال اوین” توصیف کرده و نوشته بود: “دست‌اندرکاران ناکام و ورشکسته فتنه سبز درصدد به بازی گرفتن دولت در جنجال اخیر بند 350 زندان اوین هستند.”

همچنین در آبان سال ۱۳۹۲، در حالی که دولت روحانی به تازگی قدرت را در دست گرفته بود، هاشمی رفسنجانی با فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی دیدار کرد. در آن زمان، سایت سحام نیوز که به مهدی کروبی نزدیک است، پس از اشاره به سخنان فرزندان رهبران جنبش سبز، نوشته بود: “هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار ضمن ابراز ناراحتی از شرایط موجود برای آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد، از دیدار اخیرش با آیت الله خامنه ای خبر داده که در آن دیدار آقای هاشمی خطاب به رهبری گفته که :اگر اتفاقی برای این محصورین رخ دهد ننگش برای همیشه بر دامن این نظام خواهد ماند. آقای هاشمی تاکید کرده بود که شرایط آقایان کروبی و موسوی شرایط حصر نیست بلکه زندان انفرادی است.”

پس از آن، سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری طی گزارشی نوشت: “هاشمی رفسنجانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تحرکات سیاسی خود را افزایش داده است، اخیرا به طور «مخفیانه» و غیر رسمی با فرزندان سرانه فتنه دیدار کرده است. هر چند این خبر از سوی منابع رسمی منتسب به هاشمی رفسنجانی تایید نشده است، اما دفتر وی در قبال تکذیب این خبر نیز تا کنون اقدامی نکرده است.”

این سایت با اشاره به تلاشهایی که برای رفع حصر رهبران جنبش سبز در جریان بود، اضافه کرده بود: “ مشخص نیست اقدام اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه ریزی دیدار با فرزندان سران فتنه، با کدام هدف و توجیه برنامه ریزی شده است و اساسا هاشمی رفسنجانی به چه دلیلی برای تکمیل این پروژه تبلیغاتی وارد میدان شده است؟”

روزنامه رسالت نیز در آن زمان طی یادداشتی با عنوان “ننگین ترین فتنه؟” از دیدار هاشمی رفسنجانی با فرزندان “سران فتنه” ابراز تاسف کرده و نوشته بود: “آقای هاشمی رفسنجانی باید به مردم توضیح دهد در حالی که موسوی و کروبی هنوز بر طبل فتنه می کوبند رفع حصر صلاح است یا ادامه حصر؟! آقای هاشمی باید به مردم توضیح دهد رفع حصر، مطالبه کدام مردم است، مردمی که در ۹ دی آمدند و تبری از فتنه و فتنه گران جستند یا آنان که در فتنه ۸۸ آرمانها و اهداف امام را به سخره گرفته و اقتدار و امنیت ملی را به مخاطره انداختند؟ آقای هاشمی باید به مردم توضیح دهد که آیا حصر موسوی و کروبی ننگ است یا لجاجت و کینه توزی و جاه طلبی سران فتنه که هنوز در اندیشه احیای فتنه هستند و حاضر نیستند از فتنه انگیزی توبه کنند؟”

هاشمی رفسنجانی در حالی که سعی می کند فاصله خود را با اصلاح طلبان حفظ کند، از نزدیک شدن به هواداران آیت الله خامنه ای هم دوری کرده است. این که او حاضر به تعیین تکلیف با هیچ طرفی نیست، نارضایتی بیشتر راستگرایان را به دنبال داشته است.

چندی پیش آیت الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران صریحا هاشمی را متهم کرد که با دشمنان رهبری همدست شده است. او تاکید داشت که برنامه های هاشمی برای خبرگان عملی نخواهد شد. این روزنامه یکبار هم در تحلیلی علیه هاشمی رفسنجانی نوشته بود: “بدون تردید تجدیدنظرطلبان هاشمی را برای حوزه‌ای می‌خواهند که خود مهره و قدرت ورود به آن را ندارند. یا باید وی را مقابل رهبری قرار دهند یا اگر قادر به این کار نباشند، از قدرت چانه‌زنی آن استفاده کنند؛ به تعبیر دیگر هاشمی را در حوزه استراتژیک هزینه می‌کنند اما اگر خود هاشمی در کف خیابان وارد دعوا شود، بدشان نمی‌آید برای ایشان کف و سوت بزنند.”